جمعه، 19 اسفند 90 - 05:06

 

سیروس رضایتی کارشناس ارشد مخابرات،با ۲۶ سال سابقه مدیریت،عضو هئیت مدیره شرکت مخابرات استان گیلان،مدیر کل سابق اداره  پست استان گیلان،مدیر کل سابق اداره پست استان خراسان رضوی بوده است.او هم اکنون به عنوان مدیر کل اداره پست استان اصفهان مشغول به کار میباشد.در گفتگوی زیر وضعیت فناوری اطلاعات را در پست بررسی نمودیم.

 IMG_0621

 [divider]

  سابقه پست در ایران را مطرح کنید.

 ایران یکی از پیشگامان عرضه خدمات پستی در جهان است و سابقه فعالیت های پستی در ایران به هزاران سال پیش باز می گردد . امیرکبیر ، صدراعظم ایران ، بیش از صدو پنجاه سال پیش پست نوین ایران را پایه گذاری کرد . تجربه طولانی ، درک و شناخت روزافزون از خدمات پستی موجب شد تا با هدف فراهم آوردن تسهیلات لازم جهت استفاده عموم از خدمات پستی در ارتباطات داخلی وخارجی، اعمال سیاست جامع در زمینه برنامه ریزی ، تأسیس ، تجهیز ، گسترش و بهره برداری واحدهای پستی و همچنین تأمین و تعمیم خدمات پستی در سراسر کشور ، هماهنگ با آخرین پیشرفت های تجربی و تکنولوژی ارتباطات ، در سال  ۱۳۶۷ ، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران ، در قالب شرکتی دولتی سازماندهی شده است.

 در راستای دولت الکترونیک پست چه اهدافی را دنبال می کند؟

از دیرباز پست جزء ارگانهای فعال در سراسر کشور بوده است که سابقه درخشانی در زمینه فعالیت و ارائه خدمات و اعتماد هموطنان را کسب نموده است و این پایداری بدلیل انطباق پست با نیازهای جامعه بوده است.خدمات الکترونیکی یکی از نیازهای اساسی و ضروری جامعه کنونی ست و اداره پست با توجه به این مهم و نیازهای جامعه سرویس و خدمات خود را بر اساس فناوری اطلاعات ارائه میدهد.

 پست  اصفهان چه خدمات الکترونیکی را به جامعه ارائه میدهد؟

پست دارای دو شبکه فیزیکی و الکترونیکی میباشد.بدین صورت که کوچکترین عمل در دورترین نقطه توسط وب سایت و زیرساختهای نرم افزاری قابل مشاهده و ردیابی میباشد.این زیرساختهای نرم افزاری دارای ۲ بخش نرم افزارهای ستادی که شامل پشتیبانی و نرم افزارهای اجرایی  که شامل خدمات رسانی می باشد.

 سایر سرویسهای IT که در پست  استان ارائه میشود را معرفی کنید.

سرویسهایی که پست به کاربران خود ارائه میدهد شامل ۲ بخش می باشد.ارائه مستقیم به کاربر که در ساده ترین تعریف بدین صورت است که مرسوله پستی از کاربر تحویل گرفته شده و به گیرنده تحویل داده میشود.حتی امضای شخص گیرنده جهت پیگیری های بعدی اسکن و نگهداری میشود.نوع دیگر سرویسی که پست با کمک و همکاری دیگر سازمانهای دولتی و خصوصی فعال بصورت مشترک انجام میدهد، سرویس ترکیبی نام دارد.بارزترین و موفق ترین نمونه که برای اولین بار در کل ایران توسط پست اصفهان با دانشگاه اصفهان انجام شده است بدین صورت که فارغ التحصیلانی که برای دریافت مدرک خود مجبور به تحمل هزینه و صرف وقت بودند،اینک از طریق سایت دانشگاه اصفهان فرم مربوطه را پر کرده و پس از ۲۴ ساعت تائیدیه آن توسط سایت و پرداخت از طریق بانک ملی و توسط اداره پست میتوانند در شهر خود مدرک خود را دریافت کنند.با کمک این سرویس هزینه هایی که دانشجویان برای دریافت مدرک خود متحمل میشوند به صفر رسیده است.

 در سال گذشته میانگین بیشترین خدمات it شامل کدام سرویس پستی بوده است؟

 ۱- پست یافته:نرم افزاری تحت وب مربوط به مدارک ، اشیاء و سایر مواردی که در سطح کشور مفقود میشود در این سایت  www.post yafte.post.ir ثبت میشود و کاربران با پرکردن فرم مربوطه موارد مفقود شده خود را بیابندبه عنوان مثال بیشترین آمار مفقودی و گم شده مربوط به شهر مقدس مشهد میباشد.

۲-خرید اینترنتی:در این بحث چون هنوز به سایتها و فروشگاههای اینترنتی اعتماد کامل نشده است،جایی که ردپایی از پست باشد خریدبهتر صورت میگیرد.

 موضوع خرید اینترنتی که یکی از سرویسهای پستی و نیاز عرضه کنندگان از فضای اینترنتی می باشد چگونه صورت میگیرد؟

در این نوع سرویس سه طرف فروشنده،پست و خریدار وجود دارد.که خریدار با اعتماد کامل محصول خود را خریداری کرده و هزینه آن را موقع دریافت محصول و پس از بررسی  به مامور پست میدهد و پست بعد از وصول و کسر هزینه های پستی مبلغ مربوطه را به فروشنده تحویل میدهد.

 هزینه های مربوط به خرید اینترنتی بر عهده چه کسی است؟

در خریدهای اینترنتی معمولا خریدارها هزینه پست را پرداخت می نمایند.البته بعضی از سایتها هزینه پستی را از خریدار نمی گیرند.

 در خرید اینترنتی طبقه بندی خاصی درباره نوع و تنوع محصولات وجود دارد و یا فضای یکسانی میباشد؟

طبقه بندی خاصی وجود ندارد و تنوع محصولات می تواند شامل هر نوع محصول یا کالایی که زیرمجموعه این نوع سرویس باشد را در بر بگیرد.

 اداره پست در سال ۹۰ چه سرویسها و خدمات جدیدی در دستور کار خود قرار داده است؟

در صدر اخبار حوادث همیشه کسانی بوده اند که با سوء استفاده از نام مامور قرائت کنتور و تحویل قبوض خانواده هایی را دچار مشکل کرده اند.اداره پست جهت کاهش هزینه ها و اتفاقات این چنینی سرویس تجمیع قبوض سازمانها را در یک قبض در دستور کار خود دارد.در این نوع سرویس تمامی اطلاعات مربوط به تمامی قبوض توسط مامورین پست بوسیله دستگاهی خوانده شده و پس از تخلیه اطلاعات قبضی واحد صادر میگردد.(سیروس رضایتی این نوع سرویس را در شهر مشهد و توسط حمایت مستقیم استانداری در خرید دستگاههای مربوط به قرائت کنتورها از کشور کره  این سرویس را راه اندازی کرده است.ایشان در ادامه اشاره کرد که تنها با حمایت مسئولین شهر و استانداری می توان با ارائه این  سرویس در هزینه ها صرفه جویی کرد.)

 سامانه خرید و فروش الکترونیکی تحت عنوان eبازار توسط پست چگونه فعالیت میکند؟

در سیستم بازار اکترونیک می توانید به فروشگاههای استان های مختلف کشور مراجعه و جنس مورد نظر خود را خرید نمائید. جنس انتخاب شده توسط پست استان مربوطه از فروشگاه تهیه و به آدرس شما ارسال میگردد. هزینه خرید درب منزل توسط پستچی و در هنگام تحویل کالا اخذ میگردد. همچنین می توانید با تهیه کارت های پست  ویا خرید این کارتها از دفاتر پستی در هنگام انتخاب و خرید جنس از سیستم وب سایت هزینه آن را پرداخت نمائید.

 سرویس ایمیل به فکس چگونه عمل میکند؟

این سرویس،کلیه ایمیلهای دریافتی را بصورت پیام کوتاه،به موبایل شما ارسال میکندوشما را از دریافت ایمیل مطلع میسازد. گرچه متن پیامهایی که طولانی هستند و یا حاوی فایل ضمیمه میباشند، به صورت خلاصه شده ارسال می شود، ولی در هر حال شما در هر لحظه، از پیامهای رسیده به صندوق پست الکترونیک خود مطلع خواهید شد و دیگر نیازی به بررسی روزانه ایمیلهای خود نخواهید داشت.

 صندوق پستی هوشمند چه امکاناتی در اختیار کاربران قرار میدهد؟

با استفاده از سامانه هوشمند پیام کوتاه شرکت پست، می توانید در هر ساعت از شبانه روز  از طریق آدرس pobox.esfpost.ir از نامه های وارده به صندوق شخصی خود مطلع شوید.تعداد صندوق پستی در کل استان اصفهان حدودا به ۱۰ هزار میرسد.

 سرویس هایی که برای پست اینترنتی در نظر گرفته اید  را نام ببرید.

۱- عضویت در سرویس پست الکترونیک(yourname@postmail.ir)

۲-  سرویس دریافت ایمیل از طریق POP3 جهت دسترسی به صندوق پست الکترونیک از طریق نرم افزارهای جانبی مانند MS Outlook.3- سرویس Email Forwarding جهت انتقال خودکار ایمیلهای رسیده به آدرس ایمیلی دیگر. ۴-سرویس دریافت ایمیلهای دیگر بر روی صندوق پست الکترونیک اصلی. با استفاده از این سرویس دیگر نیازی به بررسی ایمیلهای دیگر خود ندارید و کلیه ایمیلها به صورت خودکار بر روی آدرس اصلی دریافت می شوند.۵-سرویس دریافت ایمیل از طریق فکس که کلیه ایمیلهای دریافتی شما را به شماره فکس موردنظر ارسال خواهد کرد. با استفاده از این سرویس دیگر نیازی به بررسی روزانه صندوقهای پست الکترونیک خود نخواهید داشت.۶-سرویس دریافت ایمیل از طریق پیام کوتاه موبایل. با عضویت در این سرویس و به محض دریافت ایمیل جدید، پیام کوتاهی به موبایل شما ارسال خواهد شد که حاوی متن ایمیل دریافتی است.۷-سرویس تبادل پیام بین مسنجر و موبایل با استفاده از پیام کوتاه. با این سرویس شما قادرخواهید بود از طریق یاهو مسنجر پیام کوتاه ارسال کنید و نیز از موبایل به دوستان خود در مسنجر پیام بدهید.۸-پست ویژه یا S.P.S را شرح دهید:ارسال مرسولات پستی حداکثر تا ۱۰ صبح روز بعد به تمام نقاط کشور و پست ویژه ۳ ساعته در سطح شهر ،در استان بصورت روزانه و در کشور بصورت ۲۴ ساعته ارسال میشود..اگر مرسولات با تاخیر بدست گیرنده برسد و این تاخیر توسط پست اتفاق بیفتد پست جریمه و خسارت به گیرنده پرداخت میکند

حرف پایانی:به هر صورت رفتن به سمت تکنولوژی و رفاه مردم عظم ملی میخواهد.که در این زمینه هم باید فرهنگ  ساز ی انجام شود و هم اینکه مسولین حمایت خود را دریغ نکنند.اگر در یک فضایی که حمایت هست کار انجام شود پیشرفت قابل توجهی در یک قالب واحد و مدیریت واحد با کمترکردن هزینه ها بدست می آید.

logo-samandehi