دوشنبه، 06 خرداد 92 - 09:11
محمد مهدی رضائیان مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک اصفهان

گروه آیسا

شرکت  پویاسازان

محمد مهدی رضائیان مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک اصفهان

محمد مهدی رضائیان مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک اصفهان

گفتگوی عصر ارتباط با محمد مهدی رضائیان مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک اصفهان.در این گفتگواز ایشان خواستیم تا شرکت صنایع الکترونیک اصفهان را با سابقه  ۲۲ سال فعالیت بصورت تخصصی معرفی نماید وپیرامون تاسیس ، خدمات و چگونگی نحوه فعالیت وموفقیتهای کاری شرکت وسایر موضوعات مرتبط با فعالیتهای تخصصی این مجموعه توضیح دهد که در این مطلب ، ایشان  توضیحات زیر را ارائه نمودندتا خوانندگان که کمابیش نیز با این مجموعه آشنائی دارند در جریان سیرصعودی و تکاملی پیشرفت و موفقیتهای این مجموعه قرارگیرند.

[divider]

• به طور کلي مجموعه صنايع الکترونيک اصفهان و فعاليت هاي آن را معرفي نماييد:

شرکت صنایع الکترونیک اصفهان در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد و در زمینه هاي متعددي از جمله تجهیزات تامين برق سالم و برق اضطراري شروع به فعاليت نمود. در سال ۱۳۷۸ اين شرکت با برنامه‌ريزي استراتژيک، فعاليت‌هاي خود را با نگرش تخصصي انتخاب کرد و از آن پس واحد فروش و سخت افزار شرکت را صرفاً در زمينه‌ی مشاوره، تامين، فروش و پشتيباني دستگاه‌‌هاي تثبيت ولتاژ (يوپي‌اس و استابيلايزر) متمرکز نمود. اين مجموعه در سال ۱۳۸۹ در مسير توسعه، پس از بررسي مجدد نيازهاي مشتريان، بر اساس معيارهايي که اشاره خواهم کرد، اقدام به عقد قراردادهاي جديدي با شرکت هاي توانمند داخلي و خارجي نمود و اين امر با هدف پوشش بهتر بازار استان اصفهان و ورود به بازار کشوري انجام شد. اين معيارها عبارت بودند از:

– افزايش تنوع نيازهاي مشتريان به مرور زمان

– ايجاد تنوع قابل توجه در کالاهاي موجود در سبد محصولات از لحاظ تنوع تواني و تکنولوژي

– پاسخگويي به نياز مشتري به نحوي که براي هر نوع کاربري، دستگاه متناسب با همان کاربري ارائه شود

– تامين يوپي اس ها و استابيلايزرهاي توان بالا، سه فاز و صنعتي

– ايجاد مرکز پخش و تامين انواع باتري مورد استفاده در صنعت يوپي اس

• محصولات و خدمات خود را معرفي نموده و ويژگي هاي بارز آن را بيان کنيد:

 به طور معمول کار اصلي ما ارائه خدمات مهندسي تخصصي در زمينه نيازسنجي و ارائه راه حل هاي مناسب جهت تامين برق سالم در سايت مشتريان است و پس از تامين نياز مشتري، اين خدمات مهندسي در غالب قراردادهاي سرويس دوره‌اي و نگهداري و همچنين پشتيباني و تعمير دستگاه هاي ارائه شده از طريق واحد فروش مستقيم شرکت يا نمايندگان و عوامل فروش متعددمان در سطح استان و کشور ادامه مي‌يابد. دستگاه هاي قابل ارائه، شامل یو پی اس های اداري  از ۶۰۰ ولت آمپر تا ۱۰کيلو ولت آمپر و يوپي اس هاي سه فاز و توان بالا تا ۱ مگا وات، انواع استابیلایزرهاي پله‌اي و پيوسته، باتری و تجهيزات مرتبط با انواع برندهاي معتبر است. همانطور که قبلا اشاره کردم، محصولات ما  چه به لحاظ تواني و چه از لحاظ تکنولوژي بسيار متنوعند و همکاري با چندين برند معتبر ديگر نيز بر اين توانايي افزوده است به صورتي که اين مساله باعث شده شيب ملايمي از قيمت هاي پايين به بالا داشته باشيم و همچنين بتوانيم نزديکترين  دستگاه ها و راه حل هاي ممکن را جهت رفع نياز مشتري ارائه کنيم.

•  مخاطبين و بازار هدف شما چه شرکت هايي هستند و استراتژي شما در پاسخگويي به مشتريانتان چيست؟

مخاطبين و بازار هدف ما را قريب به اتفاق شرکت ها و سازمانهاي خصوصي و دولتي تشکيل مي دهند و در عمل هر جايي که از انرژي برق استفاده مي شود مي تواند جزو بازار هدف ما قلمداد شود حتي يک منزل مسکوني.اما صنايعي که به طور خاص از خدمات مهندسي ما استفاده مي‌کنند شامل مراکز پزشکي، دندانپزشکي و آزمايشگاهي،  صنایع بزرگی از قبیل صنایع آهن و فولاد، صنایع هوائی ،صنایع نظامی ،سیستم های بانکی، ديتا سنترها، صنعت نفت و گاز، انرژي اتمي، برق و مخابرات و اداره جات و سازمانهاي دولتي است و همچنين از افتخارات اين شرکت مي‌توان به ارائه خدمات مهندسي در مشاوره وپیاده سازی پروژه های بسیاری در زمینه پدافندغیرعامل در سطح ملی اشاره کردشرکت صنایع الکترونیک اصفهان در روند کاری خود سعی نموده است که استراتژی حرکت خود را بر محور پاسخگويي به نياز مشتری تعیین کند. در حقيقت، استراتژي حرکت ما را مشتريان تعيين ميکنند نه منابع تامين کالاهایمان. در اين خصوص فرهنگي که در شرکت پايه گذاري شده وبه طور مستمر براي نيروهاي شرکت تبيين شده اين است که حيات ما بسته به توجه ويژه به منافع مشتريان است که يک رابطه برنده-برنده را ايجاد ميکندو به وفاداري مشتري ميانجامد.

• آيا حرکتی در زمينه کارآفريني و اشتغال زايي صورت داده ايد؟

مثل هر بنگاه اقتصادي ديگري، ما نيز به صورت مستقيم و غير مستقيم در اين حوزه نقش داريم. تعداد پرسنل ،همکاران فنی و کارشناسان شرکت صنایع الکترونیک اصفهان  معمولا به طور میانگین بين ۲۰ الی ۲۵ نفر است. از نکات شايان توجه در مورد مديريت نيروي انساني در اين شرکت، مي توان به سرمايه گذاري هاي انجام شده در زمينه آموزش و به روزرساني دانش فني پرسنل شرکت اشاره کرد. به اين صورت که صنايع الکترونيک اصفهان زمان قابل توجهی را برای آموزشهای تخصصی کلیه نیروها وپرورش کارشناسان فنی خود قبل از رويارويي با مشتريان اختصاص داده است و تمامي نیروهای متخصص شرکت، موفق به گذراندن دوره های آموزش هاي فني عمومی و آموزش‌هاي تخصصي تعمير و سرویس مدلهای مختلف دستگاههای یوپی اس و استابیلایزر شده اند و مایه بسی مباهات است که بسياري از کارشناسان مطرح صنف یوپی اس در سطح  استان و کشور، اين فعاليت حرفه اي را از صنايع الکترونيک اصفهان آغاز کرده اند.در عين حال ما نمايندگان، عوامل فروش و همکاران متعددي در سطح استان داريم که بيش از ۳۰ درصد از فروش ما از کانال آنها صورت مي‌گيرد. و از سال ۸۹ به بعد در پي تحولات شرکت که قبلا اشاره کردم با ايجاد چند مرکز نمایندگی در سطح استانهای خوزستان ، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه بویر احمد، فعاليت خود را به سطح کشور ارتقا داد. شايان ذکر است این شرکت در سال ۱۳۸۴ موفق به دریافت لوح افتخار از جشنواره فن آفرینی شیخ بهائی شد.

•چالش‌ها و انتظارات شما در زمينه فعاليت در بازار IT چيست و چه راهکارهايي را پيشنهادي مي‌کنيد؟ 

به لحاظ اینکه مقوله یوپی اس مقوله اي کاملا تخصصي است و درعين حال مديران و تصميم گيرندگان در زمينه تهيه و پشتيباني اين مقوله، مرجع قابل استناد استانداردي براي ارزيابي تامين کنندگان و کالاهاي آنها در دسترس ندارند متاسفانه گاهي در جريان بروکراسي اداري، شاخص هاي نامناسبي را براي خريد استفاده مي‌کنند يا بعضا بدون در نظر گرفتن هيچ شاخص صحيحي اقدام به خريد مي‌کنند.  انتظار مجموعه صنایع الکترونیک اصفهان از مسئولان دولتی و يا صنفي اینست که در رده کاری یوپی اس واستابیلایزر و دستگاههاي مرتبط و به طورکلي تجهيزات تخصصي صنف  IT، بسترهای اطلاع رسانی بیشتری آماده گردد و شاخص‌هايي براي ارزيابي و تخصيص امتياز فني در استعلام‌ها و مناقصات تهيه گردد و در اختيار شرکت‌ها و سازمانها قرار داده شود و همچنين از شرکت‌ها و سازمان‌ها هم انتظار مي‌رود که به داشتن و کاربردي شدن چنين شاخص‌هايي اهميت ويژه دهند. شرکت صنايع الکترونيک اصفهان به زعم خود با اعتقاد به اينکه آگاهي مشتريان و سطح توقع صحيح در مورد کالا و خدمات مي تواند خود، بخشي از اين چالش را مرتفع نمايد، در اين راستا  اجراي بیش از ۵۰ کارگاه آموزشی ،همایش و سمینار تخصصی به سفارش بانکها، دانشگاهها ،صنایع وسازمانهای درخواست دهنده را در کارنامه خود دارد که اين سمينارها در خصوص انواع تکنولوژی، نحوه نگهداری تجهيزات ، شاخص‌هاي انتخاب دستگاه وپارامترهای موجود در مستندات فني دستگاه‌ها، اطلاع رساني مي‌کند.رعايت مجموعه اين موارد باعث مي‌شود تا مشتريان کالاها و منايع تامين کالاي معتبري انتخاب کنند ، که با توجه به شاخص‌هايي که در مورد آن صحبت کرديم از لحاظ کیفی مقرون به صرفه بوده و کارائی آنها در دراز مدت به نحوی باشد که بتواند به موضوع حفظ سرمایه های ملی جامه عمل پوشاند.

• در زمينه پشتيباني و ارائه خدمات به مشتريان خود چگونه عمل مي‌کنيد و آيا در راستاي بالا بردن کارايي سازمان خود در اين زمينه ابزارهاي خاصي داريد؟

واحد خدمات پس از فروش و پشتيباني شرکت صنایع الکترونیک اصفهان با بیش از ۲۲ سال سابقه فعالیت، دارای یک واحد ساختمانی مجزا، کادر متخصص کارشناس و نیروی اداری مستقل و تجهیزات تست و اندازه گیری مناسب خدمات پشتیبانی محصولات خود است و از يک سیستم CRM جهت مديريت ارتباط با مشتريان و ثبت سوابق تعمیراتی دستگاههای مشتریان خود برخوردار است و این بستری است در جهت ارائه هرچه بهتر و مطمئن تر خدمات پس از فروش به مشتریان .شايان توجه است نرم‌افزار CRM ما حدود ۱۳ سال پيش توسط مدير عامل وقت مجموعه آقاي مهندس محمد حسين رضاييان، برادر من که پايه گذار اين شرکت نيز بوده‌اند طراحي و پياده‌سازي شد و تا به امروز به روزرساني شده است و اين سيستم در ۷۰ تا ۸۰ نقطه از سراسر کشور در ديگر شرکت‌ها و از جمله شرکت هاي کوچک و بزرگ صنعت UPS از ما خريداري و پياده‌سازي شد.

این شرکت در طی سالیان متمادی قراردادهای پشتیبانی متعددی با مراکز بزرگ وکوچک دولتی و غیردولتی داشته است و همچنین به صورت موردی از طریق مراجعات حضوری یا دستگاه های ارجاعی به واحد پشتیبانی، به طور میانگین سالانه ۲ الی ۳ هزار دستگاه اعم از یوپی اس و استابیلایزر را سرویس نموده است.در راستاي بالابردن کارايي سازمان خود شرکت علاوه بر نرم افزار CRM، با صرف هزينه‌هاي قابل توجه و اختصاص نفرساعت بسيار زيادکارشناسي و به کارگيري مشاورين تراز اول صنايع بزرگ کشور، اقدام به طراحی وپیاده سازی سیستم نظام ارزشیابی و جبران خدمت و همچنين سیستم ارزیابی و طبقه بندی مشاغل و مارکت بندي بازار هدف نموده است و اين مهم، سبب شد که سازوکار سازماني صنايع الکترونيک اصفهان به عنوان الگوي ديگر شرکت‌ها قرار گيرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi