دوشنبه، 06 خرداد 92 - 06:54
VOIP
VOIP

VOIP

صدا بر رویIP یا همان VOIPمطلبیست که چند سالی جسته گریخته به گوش میرسد.تعریف ساده تر این است که بتوان صدا را بجای انتقال از سیستم سنتی بروی شبکه انتقال داد.یا شبکه داخلی و یا اینترنت.اما چرا سازمانها تا کنون استقبال شایسته ای از این تکنولوزی نکرده اند؟به دو دلیل.یک اینکه تجهیزات و روشهایی که چند سال پیش میتوانستیم این تکنولوژی را در شبکه خود راه اندازی کنیم؛بسیار گران قیمت بوده ونیاز به لیسانس غیر قابل انکار بود.دوم اینکه پهنای باند زیادی در استفاده از پروتکل های قبلی نیاز بود و این باعث تأخیر صدا میشد.

اما آیا این دو دلیل هنوز پا برجاست؟ما که در سازمان خود شبکه داریم،وقتی اینترنت در همه جا یافت میشود آیا هنوز نباید از این تکنولوژی استفاده کرده و هزینه برقراری مکالمات در سطح سازمان خود را به حداقل رساند؟خوشبختانه تکنولوژی با پیشرفت خود کار را بسیار راحت کرده و استفاده از این روشها  را بسیار لازم میکند.جواب مشکل اول اینست:تجهیزات بسیار ارزان شده وبا برند هایی خوبی ارائه شده و نیاز به استفاده از تجهیزات گران قیمتی مانند Ciscoنیست.در کنار آن امروزه میتوان بجای سخت افزار، سوئیچ های نرم افزاری استفاده کرد.و جالب این است که سوئیچ های نرم افزاری بروی سیتمهای عامل LinuxوWindows قابل پیاده سازیست.این مفهوم همان Soft switch است.راه حل مشکل دوم هم با وارد شدن پروتکل جدید بنام SIP که ۷ الی ۹ کیلو بیت در ثانیه پهنای باند به ازاء هر تماس صوتی مشغول میکند؛مرتفع شده است.با این همه آیا زمان آن نرسیده که از سیستم تلفنی سنتی مهاجرت کنیم؟وقتی با اطمینان میتوانیم از روشهای مختلف سخت افزاری یا نرم افزاری هزینه تلفنینگ را تا حد بسیار زیاد کاهش دهیم؟ چرا نتوانیم از سرویس های زیادی که بروی این بستر می توانیم داشته باشیم استفاده کنیم؟شاید یکی از سؤالات شما این باشد:امنیت VOIP  به چه میزان است؟وسؤال من از شما این است: امنیت در سیستم های تلفنی سنتی به چه میزان است؟مگر نه اینکه هر جایی از ارتباط سیمی تلفنهای سنتی با اتصال یک گوشی میتوان شنود کرد؟اما در VOIP بسته های صدا از نوع UDP است. و این بدان معناست که در زمان خیلی کوتاهی این بسته ها از بین رفته و امکان شنود را به صفر میرساند.در دولت محترم طرحی تصویب و اجرا شد با مضمون دور کاری کارمندان.

وقتی هر کارمندی با یک بستر اینترنت بتواند کارهای روز مره را با رایانه خود در خانه انجام دهد و به شبکه سازمان خود متصل باشد؛وقتی تلفن داخلی سازمان خود را در کنار خود داشته باشد؛وقتی بتواند ارسال  و دریافت دیتا،فاکس،SMS،صدا و بعضا”تصویر را با همان بستر اینترنت در کنار خود داشته باشد،آیا مفهوم دور کاری جلوه بیشتری پیدا نمیکند؟

ما پیشنهادات خوبی برای سازمانهای شما داریم.

– میتوانیم ارتباط تلفنی تمام شعب یک بانک یا یک سازمان را با یکدیگربه صورت داخلی با هزینه های بسیار نازل که بازگشت سرمایه توجیه پذیری داشته باشد را برقرار کنیم.

– میتوانیم ارتباط تصویری نفرات منتخب را از همین بستر فراهم کنیم.

– میتوان ارتباط تلفنی دفاتر خارج از کشور شما را داخلی کرد.

– می توان با نصب یک آنتن WiFi درسازمان خود ،از تلفنهای همراه به عنوان گوشی داخلی پرتابل استفاده کرد.ویا در مناطقی که پوشش WiFiنیست و GPRSپوشش میدهد از تلفن داخلی خود و بدون هزینه مکالمه بهره برد.

در شماره های بعدی سولوشن های واقعی برای یک یا دو سازمان را در هر شماره ارائه میکنیم.

مهرداد هاشمی نژاد

مهرداد هاشمی نژاد

مهرداد هاشمی نژاد

info@Tap-co.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi