سه شنبه، 07 خرداد 92 - 01:41
مدرسه هوشمند چيست؟
مدرسه هوشمند چيست؟

مدرسه هوشمند چيست؟

دانش آموزان در مدرسه هوشمند نقش ياددهنده و يادگيرنده را برعهده دارند.در اين مدرسه، برنامه درسى محدودكننده نيست و به دانش آموزان اجازه داده مى شود از برنامه هاى درس خود فراتر گام بردارند. در اين مدرسه روش تدريس براساس دانش آموز محورى است. تأكيد بر مهارت فكر كردن و فراهم ساختن محيط ياددهى ـ يادگيرى از راهبردها وخط مشى هاى مدرسه هوشمند است.بروز تحولات گسترده در زمينه كامپيوتر و ارتباطات، تغييرات عمده اى را در عرصه هاى متفاوت حيات بشرى به دنبال داشته است. در ساليان اخير فناوريهاى اطلاعات و ارتباطات، بيشترين تأثير را در حيات بشريت داشته اند. دنياى ارتباطات و توليد اطلاعات به سرعت در حال تغيير بوده و داده و اطلاعات به سرعت و در زمانى غيرقابل تصور به اقصى نقاط جهان منتقل و در دسترس استفاده كنندگان قرار مى گيرد. بدون شك مهمترين و در عين حال بزرگترين پيشرفت در زمينه فناورى اطلاعات و ارتباطات به ابداع اينترنت، برمى گردد.فناورى اطلاعات و ارتباطات، تحولات گسترده اى را در تمامى عرصه هاى اجتماعى بشريت به دنبال داشته و تأثير آن بر جوامع بشرى به گونه اى است كه جهان امروز به سرعت در حال تبديل به يك جامعه اطلاعاتى است. جامعه اى كه در آن دانايى و ميزان دسترسى و استفاده مفيد از دانش،  داراى نقش محورى و تعيين كننده است.فناورى اطلاعات، به عنوان عمده ترين محور تحول و توسعه در جهان منظور شده است. كامپيوترى شدن بسيارى از امور جارى مردم، انجام بسيارى از كارهاى روزمره بانكى با استفاده ازاينترنت و شبكه هاى ارتباطى در منزل، آموزش الكترونيكى و مجازى و عدم نياز به حضور در كلاسهاى درس، توسعه و ترويج تجارت الكترونيكى از دستاوردهاى فناورى اطلاعات است و در رفاه و آسايش مردم نقش دارند.امروزه مديريت دانش در نظامهاى اطلاع رسانى كامپيوترى به صورت قابل ملاحظه اى مورد توجه قرار گرفته است. سازماندهى و مديريت دانش و به دنبال آن مديريت اطلاعات، نقش اساسى را در انتقال دانش فردى به دانش سازمانى ايفا مى كنند. همچنين مديريت اطلاعات و منابع آموزشى در محيط آموزش الكترونيكى اهميت ويژه اى دارد. از آنجا كه نظامهاى يادگيرى الكترونيكى اطلاعات بسيارى را نگهدارى مى كنند،  ايجاد اين چنين محيطهايى بايد به گونه اى انجام شود كه كاربران بتوانند از اطلاعات موجود استفاده مفيد و مؤثرى داشته باشند. آموزش، ركن اصلى در توسعه پايدار هر كشور است و آموزش الكترونيكى، امروزه از جديدترين، مؤثرترين و مطمئن ترين روشها در توسعه آموزشهاى فردى و سازمانى است.سيستم نوين آموزش الكترونيكى فوايد و مزاياى منحصر به فردى را براى افراد، سازمانها و مراكز آموزشى به همراه دارد. در گذشته تمامى آموزشهاى كاركنان در شركتها و سازمانها به شيوه كلاسهاى حضورى برگزار مى گرديد كه در آن محوريت كلاس با مربى آموزش بود. با ظهور اينترنت، آموزش الكترونيكى باعث گسترش دامنه آموزش و باعث به اشتراك گذاشتن دانش و اطلاعات شد.قرن ۲۱ به سمتى مى رود كه اكثر مشاغل به دانش و مهارتهاى كامپيوترى نياز خواهند داشت. ورود به اين عرصه به نوع جديدى از آموزش نياز دارد كه با آموزش سنتى كنونى همخوانى ندارد. مدتى است برخى كشورهاى جهان به تأسيس مدارس الكترونيكى يا مدارس هوشمند دست زده اند. در مدارس هوشمند كامپيوتر در نحوه تدريس و ارزشيابى تأثير مى گذارد و برنامه هاى درسى را تا حدودى تغيير مى دهد. ولى در عين حال كاركردهاى اجتماعى مدارس بر جاى خود باقى مى ماند چون در روابط اجتماعى به دانش آموزان يارى مى رساند. در اين مدارس دانش آموزان مى توانند با منابع علمى جهان و معلمان و بچه هاى مدارس ديگر ارتباط برقرار كنند. مدرسه هوشمند مدرسه اى فيزيكى است و كنترل و مديريت آن، مبتنى بر فناورى كامپيوتر و شبكه انجام مى گيرد و محتواى اكثر دروس آن الكترونيكى و سيستم ارزشيابى و نظارت آن هوشمند است. در چنين مدرسه اى يك دانش آموز هوشمند، با صرف وقت بر روى موضوعات به شكل مستمر، منابع و قابليتهاى اجرايى خود را توسعه و تغيير مى دهد و اين نكته اى است كه به مسئولان مدرسه اجازه مى دهد تا با توجه به تغييرات به وجود آمده و افزايش سطح اطلاعات دانش آموزان، آنها را براى اخذ اطلاعات جديد آماده نمايند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi