سه شنبه، 07 خرداد 92 - 06:04
Data Mart
Data Mart

Data Mart

بخشي از اطلاعات موجود در DWH در Data Mart نگهداري مي شود. اين اطلاعات بر حسب نياز گروه هايي که در بخش IT سازمان فعاليت مي کنند انتخاب و استخراج مي شوند. در حالت کلي، اطلاعات مذکور از منابع اطلاعاتي مختلف موجود در سطح سازمان قابل تهيه هستند. معمولا اطلاعات موجود درData Mart از يک DWH استخراج مي شود. در مجموع مي توان گفت در يکData Mart ايجاد شده براي يک گروه knowledge worker، اطلاعاتي وجود دارد که گروه مذکور، از لحاظ تحليلي و محتوايي به آن نياز دارند و اين اطلاعات را ميتوان به فرمت مناسب براي گروه مذکور نمايش داد. Data mart ها به سه صورت وابسته، منطقي و Operational Data Store (ODS) وجود دارند.

Data Mart وابسته: يک پايگاه داده فيزيکي است که ممکن است سخت افزار آن از سخت افزار DWH مجزا باشد و شامل زيرمجموعه هاي کوچکي از اطلاعات مي شود.

Data mart منطقي: به صورت فيزيکي وجود ندارد بلکه يک view فيلتر شده از DWH است. اين نوع Data Mart نيازي به حافظه اضافي ندارد و داده ها هميشه بروز هستند. البته در اين نوع Data Mart زمان پاسخ دهي سيستم بيشتر خواهد بود.

ODS: يک پايگاه داده يکپارچه از داده هاي عملياتي سازمان هستند که معمولا اطلاعات باارزش يک دوره ۳۰ يا ۶۰ روزه را در بر دارند و براي گزارش گيري هاي مربوط به زمان حال که قابل دستيابي از DWH نيستند، مورد استفاده قرار مي گيرند.

يک Data warehouse براي جمع آوري تمامي اطلاعات در مورد موضوعات (subjects) مختلف مانند مشتري ها، محصولات، فروش، منابع، پرسنل و… ايجاد مي شود. اين اطلاعات در حوزه کل سازمان قرار دارد. ولي Data Martها اطلاعات زير مجموعه هاي سازماني را که روي يک موضوع خاص متمرکز است، در بر دارند.

 محمد رضا نائب کارشناس ارشد هوش مصنوعی naeb2bn@gmail.com

محمد رضا نائب کارشناس ارشد هوش مصنوعی
naeb2bn@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi