پنجشنبه، 03 مرداد 92 - 07:04
محمد حسن نامی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

 

محمد حسن نامی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمد حسن نامی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

 بالغ بر ۱۵۰ روز است که از روی کار آمدن محمد حسن نامی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گذرد.
وزارتی که در آخرین روزهای سال گذشته به یکباره با کنار گذاشته شدن وزیر سه ساله خود یعنی رضا تقی‌پور مواجه شد و بعد از آن وزیر راه‌وشهرسازی به طور موقت و با خیال ادغام وزارت آی‌سی‌تی با وزارتش روی صندلی آن نشست. اما اندک زمانی نگذشت که این اقدام با مخالفت مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد و در نهایت قرار شد تا وزیر جدیدی برای این وزارتخانه معرفی شود. این چنین بود که محمد حسن نامی فارغ‌التحصیل از دانشگاهی در کره‌شمالی و با سابقه طولانی در وزارت دفاع به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی و در نهایت با کسب رای اعتماد مجلس بر صندلی وزارت نشست.
میراث‌دار مشکلات
نامی در حالی وزارت ارتباطات را تحویل گرفت که این وزارت‌خانه در طول چند سال گذشته با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده است. از جمله این مشکلات می‌توان به سرعت اینترنت و اختلالات پیرامون آن از یک سو و مشکلاتی که سازمان تنظیم مقررات به عنوان زیر مجموعه وزارت در بخش ارتباطات کشور به وجود آورده است اشاره کرد. مشکلاتی مانند عدم پیش‌بینی پیوست فرهنگی در پروانه اپراتور سوم و تعویق سرویس مکالمه تصویری این اپراتور یا دفاع از حقوق کاربران در حوزه اینترنت و اپراتورهای تلفن همراه که بنا به دلایلی نامعلوم توسط رگولاتور در چند سال گذشته نادیده گرفته شده است.
بخش عمده فعالیت‌های محمد حسن نامی به سخنرانی‌ها و صحبت‌هایی مرتبط شده که برخی از آنها مثل لایه‌های مختلف فیبر نوری بازتاب جهانی هم داشته است. او در سخنرانی‌های خود موضوعات مختلفی را مورد توجه قرار داد از جمله رفع مشکلات اینترنت کشور، توسعه فیبرنوری، بهره‌برداری فیبرنوری، توسعه پهنای باند ترانزیت بین‌الملل، تکمیل جست‌وجوگر، مرورگر و سیستم عامل بومی، راه‌اندازی مراکز داده استانی، تجاری سازی فناوری‌های مورد نیاز، حمایت از توسعه صادرات فناوری، ارتقای صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ساماندهی ورود تجهیزات ICT به کشور از طریق گمرک فرودگاه پیام، توسعه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات شامل افزایش امنیت و ایمنی شبکه اطلاعاتی، ارتقای امنیت و ایمنی شبکه اطلاعاتی، تکمیل و راه‌اندازی ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، تبادل و انتقال اطلاعات و برقراری ارتباط بین‌المللی، مرزداری الکترونیکی،حل مشکل کارگزاران مخابراتی، جلوگیری از گران شدن تعرفه‌های مخابراتی، ایجاد سامانه جست‌وجوگر ملی، راه‌اندازی گوگل ارث اسلامی با ۳۰۰ هزار نفر نیروی انسانی، ساخت پهپاد، ایجاد پیوست‌های فرهنگی برای همه ابزارهای ICT و امضای تفاهم‌نامه با باشگاه پرسپولیس.
رابطه وزارت ارتباطات و پرسپولیس!
برخی از فعالیت‌های وزیر ارتباطات طی دو ماه گذشته تعجب فعالان حوزه ارتباطات کشور را برانگیخته است. به عنوان مثال درست ۱۰ روز بعد از واگذاری امکانات و باشگاه پیام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به باشگاه پرسپولیس، طی حکمی از سوی عباسی وزیر ورزش و جوانان، محمد حسن نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عضویت هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس منصوب شد. وزیر ارتباطات همچنین از پیشنهاد مدیرعامل پرسپولیس برای پیوستن این باشگاه به پروژه اپراتور چهارم هم حمایت کرد و این درحالی است که به باور بسیاری از کارشناسان اوضاع نابسامان و شکست‌های پیاپی قرمزپوشان پایتخت در چند سال گذشته ارتباط نزدیکی با توان مدیریت این باشگاه در بخش ورزش داشته است. به هر حال هفدهم تیرماه سال جاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با باشگاه پرسپولیس یک تفاهم‌نامه امضا کرد.
از سوی دیگر سوم تیرماه جاری بود که مدیرعامل باشگاه پرسپولیس از جلب موافقت برای راه‌اندازی اپراتور ارتباطی خبر داد. محمد رویانیان با تایید درخواست مجوز راه‌اندازی یک اپراتور ارتباطی و شهری الکترونیک در قشم، اظهار کرد: با این درخواست موافقت شده است. این درخواست به منظور کسب درآمد در باشگاه پرسپولیس ارائه شده و امیدواریم که این مساله بتواند به پرسپولیس جهت درآمدزایی کمک شایانی کند.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: از آنجا که مجوزی که ایشان خواسته بود، در بعضی از زمینه‌ها به شبکه دسترسی فیبرنوری مربوط می‌شد و این مجوز قبلا به اپراتور چهارم یعنی شرکت ایرانیان نت واگذار شده بود، قرار شد در صورت موافقت اپراتور چهارم بخشی از کار که مربوط به قشم می‌شود به ایشان واگذار شود.
به جز اینها قرارداد با یک شرکت چینی نیز طی چند هفته اخیر بسیار خبرساز شد. جایی که نامی به همراه برخی معاونان خود و شرکت مجری اپراتور چهارم به چین سفر کرده بود و برخی رسانه‌ها از عقد قرارداد چند میلیارد دلاری با یک شرکت چینی برای توسعه فیبر نوری در ایران خبر دادند و به دنبال آن خبرهایی مبنی بر واکنش شدید دفتر روحانی ونمایندگان مجلس و جلوگیری از پروژه منتشر شد.
در همین حال طی روزهای اخیر موضوعات دیگری نیز از سوی برخی سایت‌های خبری مطرح شده و آن موضوع واگذاری یکی از ساختمان‌های اصلی وزارت ارتباطات (ساختمان آفاق) به وزارت دفاع بود، موضوعی که از سوی وزارت دفاع تکذیب شد. رسانه‌ها از تخلیه این ساختمان و انتقال کارکنان آن به ساختمان وزارت ارتباطات خبر داده بودند.
نمایندگان مجلس چه می‌گویند؟
اما این اقدامات حسن نامی که قطعا به پایان عمر کاری او در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز نخواهد رسید اکنون انتقاد مجلسی ها را هم به همراه داشته است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اعلام اینکه مجلس از سر ناچاری به نامی رای اعتماد داده، گفته است: اگر من هم جای نامی بودم برای اثبات خود در وزارتخانه‌ای بزرگ و تخصصی که هیچ تجربه‌ای در آن حوزه نداشتم، دست به اجرای طرح‌های بزرگ و غیرکارشناسی می‌زدم. بهروز نعمتی در گفت‌وگو با «ایلنا»، با اشاره به اقدامات محمدحسن نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چند هفته اخیر، گفت: به طور حتم اقدامات اخیر و اجرای طرح‌های مختلف به علت اینکه نامی، شناختی از بدنه وزارتخانه ندارد، تنها اثر و نتیجه سوء می‌گذارد. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از جذب بیش از ۳۰ مشاور به وسیله وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: متاسفانه این مشاوران از هیچ تخصصی برخوردار نبوده و همه آنها از صنف خود وزیر هستند، از طرف دیگر ادعاهای نامی مبنی بر اینکه مشاورانش برای ارائه مشاوره هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند هم بسیار بعید است.
عضو هیات رییسه مجلس هم با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی و امنیتی باید پیگیر موضوع اجرای طرح ایمیل ملی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشند، یادآور شد: به طور حتم با اقدامات عجولانه نمی‌توان حوزه‌های امنیتی را مورد بی‌توجهی قرار دارد. حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با «موبنا»، با اشاره به اقدامات اخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجرای طرح‌های غیرکارشناسی، گفت: به طور حتم مسوولان این وزارتخانه باید پاسخگوی اقدامات خود به ویژه اجرای طرح‌هایی مانند طرح ایمیل ملی باشند. نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اجرای طرح‌ها بدون پشتوانه علمی و تنها برای رفع تکلیف یا خودنمایی تبعات بسیاری را برای حوزه ارتباطات کشور به دنبال دارد، افزود: مسوولان این حوزه برای اجرای طرح‌های خود باید مقوله امنیت اطلاعات را در اولویت اصلی و اول خود قرار دهند. وی با اعلام اینکه به‌طور حتم در صورت بروز مشکلات امنیتی در اجرای طرح‌ها به‌ویژه طرح ایمیل ملی مسوولان باید پاسخگوی بی‌توجهی خود باشند، تصریح کرد: در شرایط کنونی نمی‌توان به اقدامات سایبری و تکنولوژی داخلی به‌ویژه دولتی اطمینان لازم را داشت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم اجرای طرح‌های جدید از سوی وزیر ارتباطات را
غیر کارشناسی خواند و گفت: مدیریت نامی دستاوردی جز آشفتگی حوزه ارتباطات نداشته است. نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با «موبنا» با انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنج ماه اخیر، گفت: متاسفانه بعد از حضور محمدحسن نامی این وزارتخانه دچار آشفتگی و مشکلات بسیاری در حوزه مدیریت خود شده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به عزل و نصب‌های گسترده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چند ماه اخیر، افزود: به طور حتم حضور نامی، دستاوردی جز به هم ریختن ساختار کارشناسی این وزارتخانه نداشته است.
وی با بیان اینکه وزیر ارتباطات باید به جای انجام تغییرات عجولانه در سطح مدیران به دنبال اصلاح شیوه مدیریت خود باشد، تصریح کرد: این وزارتخانه بعد از انقلاب اسلامی توانسته مدیران لایقی را پرورش دهد، از این رو نامی باید در جهت حمایت از مدیران خود گام بردارد نه اینکه هر هفته یک نفر را عزل و یک فرد جدید را نصب کند. قاضی‌پور اجرای طرح‌های جدید از سوی وزیر ارتباطات را غیرکارشناسی خواند و گفت: با توجه به پایان رسیدن عمر دولت دهم نمی‌توان به ادامه یافتن اینگونه طرح‌ها امید داشت، بنابراین نتیجه اجرای طرح‌های جدید تنها صرف اعتبارات هنگفت بیت‌المال است.
دیگر عضو هیات‌رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با بیان اینکه متاسفانه نامی، وزیر ارتباطات در چند ماه اخیر به جای ساماندهی اوضاع این وزارتخانه به دادن شعارهای غیرواقعی بسنده کرده است، گفت: متاسفانه در این وزارتخانه به جای مطرح شدن اظهارات کارشناسی، صحبت‌های کوچه بازاری مطرح می‌شود، که به طور حتم این موضوع در شان این وزارتخانه نیست.
سیدمحمد بیاتیان در گفت‌وگو با «موبنا»، با بیان اینکه عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنج ماهه اخیر به هیچ‌وجه قابل قبول نیست، گفت: متاسفانه این وزارتخانه در مسیر غیرکارشناسی قدم گذاشته و به نظر می‌رسد قصد توقف هم ندارد. نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه وزیر ارتباطات به جای رسیدگی به مشکلات استان‌های محروم به دنبال اجرای طرح‌های غیرکارشناسی است، افزود: متاسفانه اکثر مردم از عملکرد این وزارتخانه در چند ماه اخیر بسیار ناراضی هستند.

منبع: دنیای اقتصاد

logo-samandehi