شنبه، 23 شهریور 92 - 11:28
فیبر نوری

 

فیبر نوری

فیبر نوری

با اجرای پروژه اتصال فیبرنوری به منازل، امکان دسترسی به اینترنت پرسرعتی با سرعت حداقل ۱۰ مگابیت برثانیه برای ایرانیان ممکن خواهد شد. فناوری اتصال فیبرنوری به منازل به صورت چشمگیری در دنیا در حال گسترش است به نحوی که در سالهای اخیر نیز در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفته و به عنوان یکی از راههای برون رفت از عقب ماندگی دیجیتالی عنوان شده است. در کشور ما نیز، هیئت دولت در ششم بهمن ۸۹ طرح انتقال فیبرنوری به منازل را تصویب کرد تا با توجه به آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده شود با صدور پروانه لازم، فیبرنوری را به درب منازل، کارگاهها و مراکز کسب و کار منتقل کند.طبق این مصوبه سهم دولت با رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی در اجرای این پروژه ۲۰ درصد اعلام و مابقی این سهم به شرکتها و مؤسسات بزرگی که در این باره سابقه فعالیت داشته و می توانند سرمایه گذاری کنند واگذار خواهد شد.پس از آن نیز مسئولان وزارت ارتباطات از آغاز بکار پروژه اپراتور چهارم ارتباطات کشور برای اتصال شبکه فیبرنوری به منازل تحت عنوان کنسرسیوم ایرانیان نت خبر دادند که ۲۰ درصد سهم دولت در این پروژه قرار است توسط شرکت ارتباطات زیرساخت سرمایه گذاری شود. برغم افزایش ظرفیت شبکه پهنای باند اینترنت، این شرایط چند سالی است در کشور ثابت بوده و تغییری در آن مشاهده نمی شود با این وجود وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه های در دست اقدام برای پروژه جدید فیبرنوری منازل برای افزایش سرعت دسترسی کاربران از طریق شبکه فیبر نوری خبر می دهد.

فیبر نوری

فیبر نوری

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان اعلام کرد: در ۲ ماه آینده بردن فیبر نوری تا درب مجتمع های مسکونی و تجاری در دستور کار شرکت مخابرات اصفهان قرار گرفته است.وی با بیان اینکه ۳۰ درصد محلات شهر اصفهان مجهز به فیبرنوری شده اند، تاکید کرد: چنانچه شرایط فراهم شود مرحله بعدی، انتقال فیبر نوری در استان به منازل مسکونی است و زیرساختهای خدمات اینترنتی و تجهیزات مورد نیاز نیز در حال آماده سازی است.

حال آنکه اپراتور چهارم در واقع همان مجری پروژه FTTX است که فیبر نوری را تا منازل، ساختمان‌ها یا ادارات می‌برد که خدمات و سرویس‌های زیادی برروی این شبکه پیاده و ارائه خواهد شد. موضوعاتی از قبیل تلویزیون‌های کابلی تا انواع و اقسام موضوعات مختلف می‌توانند در راستای این پروژه تعریف شوند، بنابراین اپراتور چهارم برای ایجاد این شبکه و ایجاد چنین سرویس‌هایی می‌آید، زیرا بسیاری از آن سرویس‌ها با توجه به شبکه حال حاضر یا قابل استفاده نیست و یا با محدودیت مواجه است. طی صحبتی که با آقای یزدان پناه مدیر عامل فاوای شهرداری اصفهان صورت گرفت ایشان اعلام کردند که شهرداری باید مجوز حفر را صادر کند و مخابرات بدون هماهنگی نمیتواند کاری صورت دهد؟آقای مهندس شفیعی مدیرعامل سازمان تنظیم مقررات منطقه مرکزی در این خصوص گفتند که مخابرات هیچ محدودیتی در ارائه سرویس در خصوص دیتا و خط تلفن ثابت ندارد

به نظر می رسد اتصالات فیبر به خانه، تنها فناوری با پهنای باند کافی برای درخواست مشترکان با قیمت مناسب در دهه آینده است به طوری که فیبر واقعا دارای پهنای باند نامحدودی است و علاوه براینکه فاصله دسترسی طولانی دارد ایجاد این شبکه به عنوان یک شبکه امن و یک رسانه استاندارد، زمان زیادی را سپری خواهد کرد.

logo-samandehi