سه شنبه، 07 آبان 92 - 08:46

 

url

اصفهان از یک سو قطب صنعتی است و از سوی دیگر قطب گردشگری، همچنین یکی از استان های بزرگ و تأثیرگذار در عرصه سیاسی است و به همین لحاظ بیش از سایر استان ها به توسعه روابط عمومی نیاز دارد واگر روابط عمومی بخواهد توسعه پیدا کند نیازمند حمایت ۳ گروه است. ابتدا خود روابط عمومی ها باید توسعه پیدا کنند . تخصص، آموزش صراحت و رک گویی لازمه یک روابط عمومی است. دوم مدیران باید در مجموعه مدیریتی خود جایگاه ویژه ای برای روابط عمومی قایل شوند و نکته سوم آنکه یکی از اصول توسعه روابط عمومی در دنیا ارتباط مثبتی است که آنها باید با رسانه ها برقرار کنند، ولی هنوز روابط عمومی ها نتوانستند به جایگاه اصلی خود برسند و این مسئله بویژه در پایتخت جهان اسلام بیشتر نمود دارد. روابط عمومی های استان مانند طفلی هستند که هنوز  گام های اولیه خود را طی می کند.

یکی از مشکلات کنونی روابط عمومی ها عدم انتخاب افراد متخصص برای پر کردن این جایگاه است که بایستی چشم و گوش سازمان و تسهیل کننده ارتباطات با مخاطبین و رسانه ها باشد. ولی متأسفانه اکثر آنان تخصص لازم را ندارند و بشتر فعالیت هایشان خدماتی است تا مدیریتی و این معضل در حال حاضر باعث شده که اطلاع رسانی بخوبی انجام نگیرد. تبلیغات سیستماتیک نباشد. ارتباطات دوسویه نگردد و … هر چند که مدیران هم در این موضوع بی تقصیر نیستند.

جناب آقای استاندار وقتی ۸۵درصد مسئولان روابط عمومی فاقد این تخصص اند، آیا اهداف شورای اطلاع رسانی استان محقق می شود؟ روابط عمومی های استان ارتقاء را در مشارکت و همیاری نمی دانند بلکه صرفاً به ارتقای سازمان به گونه ای تک بعدی می پردازند. به هر حال مهمترین چالش در این زمینه حرفه ای نبودن کارکنان و کارشناسان روابط عمومی است.

سالهاست می خواهند سند راهبردی روابط عمومی استان را تدوین کنند ولی تاکنون هیچ اقدامی انجام نگرفته است که لازم است ارشاد اسلامی و استانداری در این زمینه پیش قدم شوند و کار را شروع کنند و با یک تیم کارشناسانه از دو بال پرواز یعنی رسانه ها و روابط عمومی در این مسیر گام اساسی را بردارند.

در این میان نقش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان می تواند بسیار موثر و اثر بخش باشد هر چند که هنوز علیرغم پیگیری ها و مقالات و قول های مسئولین آئین نامه جامع روابط عمومی ها در دولت نهم و دهم در استان به اجرا در نیامد. اگر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که متولی بحث فرهنگ سازی است خود را ناخدای کشتی بداند و نجات جان مسافران را بر عهده بگیرد به طور حتم وضعیت بهتر می شود و گرنه چرا بایستی اصفهان این مهد فرهنگ و هنر و پایتخت جهان اسلام تعداد زیادی از مسئولین روابط عمومی اش فاقد این تخصص باشند. وقتی فارغ التحصیلان رشته های غیر مرتبط با برنامه های آموزشی و تجربه های متفاوت به این مجموعه وارد شدند. تردیدی نیست که در شناخت هدف های روابط عمومی دچار سردرگمی خواهند شد.

خانم معصومه رشیدی کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و مدرس رسانه که بیش از ۷ سال سابقه کار روابط عمومی نیز دارد در این زمینه می گوید: واحدی که اساس کارش بر پایه اطلاعات و ارتباطات قرار دارد بدیهی است که برای پویایی و به روز بودن ، باید همواره به دنبال شیوه های جدید و قابل دسترسی تری برای انتقال اطلاعات باشد. بنابراین لازم است که گام به گام و با سرعتی قابل قبول روش های سنتی کنار گذاشته شود چرا که دیگر روش های سنتی پاسخگوی نیازهای جامعه فعلی در دسته بندی اطلاعات و اطلاع رسانی نخواهد بود.

وی افزود: برای آنکه هر کاری به طور موثر انجام شود نیازمند تحقیق، پژوهش و برنامه ریزی علمی و مدون برای رسیدن به نتایج صحیح و سودمند می باشد و از این جهت نبود تفکر صحیح و تلاش در تشکیلات روابط عمومی ها تا حدود زیادی از کارآیی روابط عمومی در سازمان ها کاسته است.

و کلام آخر آنکه، ضمن تبریک به استاندار امید است این موضوع در کانون توجه مسئولین قرار گرفته وبا یک عزم همگانی دراین زمینه قدم های اساسی بردارند .

pr89

بهمن توکلی فرد – btavakolifard@gmail.com

logo-samandehi