دوشنبه، 13 آبان 92 - 10:00

DSC09438

گفتگوی اختصاصی با آقای مهندس کاظم آیت اللهی رئیس سازمان رایانه ای در خصوص اتوکام ۲۰۱۳
نمایشگاه اتوکام ۲۰۱۳ را چگونه می بینید؟
با توجه به فضای تغییر دولت و بر سر کار آمدن دولت تدبیر و امید ،امیدواری خوبی از حرکتی که در این چند ماه اخیر انجام شده در جهت تعامل بیشتر با بخش خصوصی ،توجه درست به IT ،برنامه ریزی درست در زمینه فناوری اطلاعات و استفاده از ظرفیت های این فناوری برای عبور از وضعیت فعلی به نظر میرسد شاهد رونق در فضای کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات خواهیم بود و این احساس به نظر میرسد که مشوق متقاضیان بیشتری برای شرکت در نمایشگاه خواهد بود
در طی برگزاری موفقیت آمیز اتوکام در ۱۸دوره پیشین ، چه تدابیر جدیدی برای بالاتر بردن سطح نمایشگاه انجام شده؟
همانطور که میدانید در محل برگزاری نمایشگاه محدودیت مکان داریم بنابراین از حداکثر ظرفیت سالن های نمایشگاهی در سال های گذشته استفاده کرده ایم بنابراین رشد کمی برای ما متصور نیست .شاید مسابقه ای باشد برای شرکت هایی که زودتر ثبت نام می کنند تا بتوانند در نمایشگاه حضور داشته باشند.بنابراین تمام تمرکز برای ارتقاء نمایشگاه در بعد کیفی صورت گرفته است.امیدواریم در اتوکام ۱۹ کیفیت بهتری نسبت به اتوکام ۱۸ داشته باشیم و روند روبه رشدی که در اتوکام ۱۸ شاهد بودیم با سرعت خیلی بیشتر در اتوکام ۱۹ شاهد باشیم.
اتوکام برای شما مهمتر است یا الکامپ؟
از دو نمایشگاه با دو جایگاه متفاوت صحبت میشود .وجه اشتراک این دو نمایشگاه حوزه تخصصی آنها می باشد.که این امر بسیار مهمی در حوزه فناوری اطلاعات می باشد.اما با تقسیماتی که تا بحال وجود دارد،اتوکام بعنوان یک نمایشگاه تخصصی IT استانی در استان اصفهان شناخته شده است و الکامپ بعنوان یک نمایشگاه که بتواند جایگاه ایران در حوزه IT را درمنطقه نشان دهد که تا بحال این توفیق وجود نداشته بنابراین مسیر رشد و یا پیش بینی برای الکامپ کاملا متفاوت است.امیدواریم الکامپ بتواند برترین نمایشگاه تخصصی در این منطقه شود و این پتانسیل هم جود دارد و اما اتوکام شانه به شانه ی این رشد راه خود را پیموده است و گاهاَ در این حوزه تخصصی حتی اتوکام بهتر از الکامپ برگزار شده است و این نیز بدلیل محدودیت فضایی است که ما در  استان اصفهان داریم و دلیل دیگر موفقیت اتوکام ،عدم رشد الکامپ بوده است
تفاوت ویژه الکامپ و اتوکام در چیست؟
معمولا در بحث تمرکز زدایی همیشه این ایده درست است که بتوانند این ظرفیت ها و پتانسیل کشور را در نقاط مختلف تقسیم کنند تا همه این ظرفیت ها مورد استفاده قرار گیرد.بنابراین باید جایگاه ایران بعنوان یک کشور غنی در منطقه به جای خودش برگردد . ما آینده ای که حوزه فناوری اطلاعات در صنعت IT برای ایران پیش بینی میکنیم  رتبه ۱ منطقه می باشد که اکنون دارای رتبه ۱۴ می باشیم.
باید که این تمرکز  زدایی مدنظر قرار بگیرد بخاطر اینکه در محل برگزاری نمایشگاه تهران هم محدودیت های وجود دارد و شاید محدودیت  زمانی هم ایجاد می کند که این تمرکز زدایی میتواند صورت بگیرد.بنابراین به نظر میرسد که میتواند یک پروسه تصمیم گیری غنی حاکم شود که نمایشگاه های تخصصی تقسیم شوند و موقعیت آنها در استانهای مختلف باشند.اگر محل جدید نمایشگاه های اصفهان راه اندازی شود اصفهان پتانسیل میزبانی نمایشگاه های بین المللی  را دارد
با روند رو به رشد اتوکام آیا فکر میکنید اتوکام بتواند جای الکامپ را بگیرد؟
بلی.مطمئنا جای امیدواری است
علت پیشرفت نمایشگاه هایی چون جیتکس در عرصه جذب و برندینگ چیست و چرا در ایران هنوز یک رویداد بزرگ مثل جیتکس در حوزه IT  نداریم؟
بدلیل محدودیت های ذکر شده در ابعاد متفاوت این اتفاق نیفتاده است مهمترین مسئله عدم توجه به این فناوری می باشد.ما هنوز اجازه ندادیم که فناوری اطلاعات جایگاه واقعی خودش را پیدا کند و این اجازه ندادن باعث عدم ظهور فناوری اطلاعات شده است
گفتید ما اجازه ندادیم منظور از ما چه کسانی است؟
منظور از  ما مسئولین و نگاه حاکمیتی است.عمده ترین بحث این است که در حوزه سیاست گذاری و استراتژیک این توجه حاصل نشده و اگر این توجه حاصل شود یعنی عرصه تقاضا رشد پیدا می کند و متقابلا میزان عرضه در صنف نیز شکوفایی پیدا میکند.دومین محدودیت ، محدودیت های اجتماعی است که عملا  بدلیل تحریم های موجودکه  همراهی کشورهای مختلف برای حضور در ایران را کمرنگ کرده است و مهمترین عامل بی توجهی به کیفیت و استانداردهای لازم برای برگزاری چنین رویدادهای می باشد
آیا برگزاری نمایشگاه ها بصورت جزیره ای در استانهای کشور را مناسب می بینید ؟
اصولا نمایشگاه های تخصصی در حوزه مخاطبین نیز محدود می شود.بنابراین بهتر است بصورت منطقه ای و در نظر گرفتن مخاطبین رخدادهای نمایشگاهی برگزار شود اما اگر به صرف برگزار کردن مد نظر باشد و به هیچ وجه تابع یک برنامه ریزی مشخص و از پیش تدوین شده ای را دنبال نکند نمیتواند به اهداف خود دست یابد
نزدیکی این دو نمایشگاه الکامپ و اتوکام از لحاظ تاریخ برگزاری در روند برگزاری تاثیر گذار است ؟مثلا شرکت کننده های الکامپ از نظر زمان و هزینه نمیتوانند در اتوکام شرکت کنند؟
مسلما مواردی که شما اشاره کردید درست است و مسلما خوب بود تقویم های نمایشگاهی انطباق بهتری باهم پیدا می کردند.به این منظور که با فاصله مناسبی این دو رخداد اجرا میشدند و با توجه به اینکه تهران و اصفهان از نظر بعد مسافت نزدیک می باشند چندین سال است که این تلاش شده است اما متاسفانه این همراهی و هماهنگی بین دو شرکت نمایشگاه اصفهان و ایران مشاهده نشده است
شما به عنوان مسئولین سازمان نمیتوانید نقشی در تصمیم گیری زمان برگزاری نمایشگاه اصفهان داشته باشید؟
ما تمام تلاش خود را کرده ایم اما تقویم نمایشگاهی اصفهان بسته شده است و همیشه کاملا پر است .زمان الکامپ نیز تاریخ ثابتی ندارد
برای تبدیل شدن این نمایشگاه به محل معرفی دستاوردها و فناوری های نوین چه تلاشی شده است؟آیا روند حضور شرکت کننده های سال های پیشین با ارائه محصول سابق را خواهیم داشت؟امسال حضور شرکت ها و برندهای مطرح در نمایشگاه اتوکام  را خواهیم دید؟حضور دولتی ها چطور؟
در هر دو مورد امیدواری بسیار زیادی وجود دارد که نمود بهتری را خواهیم داشت
از استارت آپ ها چه حمایتی برای حضور در این نمایشگاه انجام داده اید؟
ایجاد غرفه های مشترک و اعمال تخفیف های لازم از سوی شرکت نمایشگاه ها و مراکز رشد ،شهرک علمی تحقیقاتی انجام میشود.
و چند سوال در خصوص الکامپ
برگزار کننده الکامپ چه سازمانی است؟
با تفاهمی که امسال به منظور پاسداشت فضای امیدواری که حاصل شده و امیدی که به رونق می باشد در تفاهمی که حاصل شد.خوشبختانه شورای سیاست گذاری بعنوان سیاست گذار نمایشگاه با مدیریت ریاست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و عضویت معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری،وزارت صنعت،معدن و تجارت و سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و شرکت نمایشگاه بین المللی تشکیل شد که خوشبختانه مصوبات بسیار خوبی در پی داشت و اجرای نمایشگاه بر اساس نتایج مصوبه های این شورای سیاست گذاری صورت می گیرد
اگر برگزار کننده فقط سازمان نظام صنفی رایانه  ای بود چه نقاط ضعفی را در برگزاری الکامپ  برطرف می کردید؟
توجه کامل و همه جانبه به دغدغه های صنفی می توانست بهتر صورت گیرد .زمانی که هم اکنون صرف هماهنگی می شود می تواند در راستای برطرف کردن دغدغه های صنفی و برآورد ساختن نیازهای اعضای صنف و متقاضیان شرکت کننده در مسیر اجرایی نمایشگاه پیش برود که با این توجه می توانیم شاهد برپایی بهتر نمایشگاه باشیم
چه مواردی برای کامل تر شدن الکامپ بکار می بردید؟ چرا الکامپ نتوانسته است موقعیتی بعنوان بزرگترین رویداد IT در ایران ایجاد کند؟
مسلما هنوز الکامپ جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.ایران پتانسیل زیاد و فاصله معناداری از کشورهای دیگر منطقه در حوزه فناوری اطلاعات دارد .بنابراین الکامپ باید محل عرضه این توانمندی ها و پتانسیل در کشور ایران باشد و همچنین برترین نمایشگاه منطقه شود که متاسفانه هنوز فاصله زیادی تا آن نقطه داریم و بررسی این فاصله از ابعاد مختلف میتواند طولانی مدت باشد که از حوصله این بحث خارج است.اما بصورت گذرا میتوان به ابعاد  فیزیکی سایت نمایشگاهی امکانات و برنامه ریزی دبیرخانه دائم توجه به الزامات فعالیت در حوزه ICT و توجه به نوآوری در این عرصه اشاره کرد.که باید دقت نظر کافی و تاثیر گذار در سطح کیفی نمایشگاه الکامپ صورت گیرد
سخن شما با مسولین در خصوص اتوکام  و الکامپ
متاسفانه بعضا ما شاهد این هستیم که  فقط از دید اقتصادی به نمایشگاه  نگاه می شود و جنبه های توجه دیگر نسبت به نگاه اقتصادی کمرنگ می شود خواسته من  این است که واقعا به جایگاه فناوری اطلاعات توجه شود این صنعت می تواند به پیشرفت ،رشد و توسعه کمک زیادی نماید و باید به نمایشگاه ها در عرصه IT توجهات لازم شود و همگرایی کافی در برگزاری نمایشگاه صورت گیرد و نگاه دقیق تری برای پرهیز از هر گونه خطایی در ابعاد مختلف نمایشگاه ها صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi