دوشنبه، 23 دی 92 - 08:44

 

چند روز پیش از شروع نمایشگاه CES 2014 خبرهایی به گوشی میرسید که امسال با سیلی از ابزارهای پوشیدنی (Wearable Device) هوشمند روبرو خواهیم شد. پیش بینی ها صحیح بود و بسیاری از شرکت ها انواع و اقسام ابزارها و لوازم مختلف همراه هوشمند را برای عرضه در سال ۲۰۱۴ معرفی نمودند. عینک، ساعت، دستبند، کفش، کلاه، لیوان و خلاصه هر چیزی که در اطرافمان وجود دارند میتوانند هوشمند شوند و به رد و بدل اطلاعات مختلف با ابزار های دیگر بپردازند. گفتن درباره تک تک آنها زمان و فضای زیادی میطلبد و به همین خاطر قصد داریم به مهم ترین آنها اشاره کنیم که قرار است نحوه زندگی ما و تعامل با اطراف را تغییر دهند.

Intel Edison

Intel Edison

شاید مهمترین کمپانی که درباره فناوری های پوشیدنی باید به آن اشاره شود، اینتل است که با معرفی فناوری های پایه و مهم درباره ابزارهای پوشیدنی، نقش مهمی در آینده فناوری ایفا میکند. ما مقاله ای تکمیلی درباره آنچه اینتل معرفی کرده در شماره آینده ماهنامه سخت افزار خواهیم داشت، اما تا اینجا تنها به این مسئله اشاره میکنیم که اینتل با معرفی یک کامپیوتر کوچک در اندازه یک کارت حافظه SD با نام Edison، امکان تعبیه آن در بسیاری از دستگاه ها و هوشمند سازی آنها را فراهم مینماید. Edison از پردازنده دو هسته ای اینتل استفاده می نماید و شامل اجزای اصلی تشکیل دهنده یک مجموعه پردازشی است. اینتل در کنفرانس خود چند مثال از کارکرد Edison ارائه کرد. مثلاً دستگاهی که به لباس یک نوزاد متصل است و وضعیت او را به لیوان قهوه مادر خانواده ارسال میکند. یا شیشه شیر که با دریافت اعلان گریه بچه محتوای داخل خود را گرم مینماید. از انجا که این محصول برای کاربری های مختلفی قابل استفاده است، اینتل اعلام کرده در مجموع ۱٫۳ میلیون دلار جایزه برای بهترین ایده ها در نظر گرفته است که ۵۰۰ هزار دلار آن به جایزه اول اختصاص خواهد داشت!

Sony SmartBand

 Sony SmartBand

کمپانی سونی تا کنون دو ساعت هوشمند معرفی کرده و شاید در زمینه ابزار های پوشیدنی پیشکسوت باشد. سونی در CES 2014 به جای معرفی یک ساعت هوشمند جدید، یک دستبند هوشمند معرفی کرد که امکانات جالبی را در اختیار کاربرانش میگذارد. این دستبند SmartBand نام داشته و از یک هسته مرکزی پردازشی به نام Core (که به گفته سونی کوچکترین وسیله پوشیدنی حال حاضر است) بهره میبرد. از اول صبح که از خواب بیدار میشوید SmartBand درباره نحوه خوابیدن شما اطلاعاتی به شما میدهد. دریافت تماس و پیغام از طریق ویبره به اطلاعتان رسیده و زمانی که به موسیقی گوش میدهید، امکان کنترل موسیقی و حجم صدا را در اختیار دارید (این محصول فاقد LCD است). همچنین Smartwear از قالیتی به نام Life Bookmark بهره میبرد تا به کمک آن و با فشار یک دکمه اطلاعاتی درباره موقعیتی که در آن هستید تا به ثبت برساند. SmartBand توانایی تشخیص راه رفتن یا دوچرخه سواری را داشته و به شما میگوید چه مسافتی طی کرده و چقدر کالری سوزانده اید. این محصول نیز همانند دیگر تولیدات اخیر سونی در زمینه محصولات همراه از نوع ضد آب بوده و در صورت استفاده ۲۴ ساعته از آن، باتری آن پنج روز دوام خواهد آورد. SmartBand دارای نرم افزاری به نام Lifelog است که روی گوشی شما نصب میشود و از طریق بلوتوث با SmartBand ارتباط برقرار میکند.

LG Lifeband Touch

 LG Lifeband Touch

کمپانی LG هم از قافله پوشیدنی ها عقب نمانده و دستبندی به نام Lifeband Touch تولید کرده است. ارتباط این دستگاه از طریق بلوتوث با انواع گوشی های هوشمند و همچنین دستگاه های ثبت ضربان قلب برقرار میشود و بیشتر ورزشکاران را هدف گرفته است. Lifeband Touch میتواند ضربان قلب را ثبت کند، قدم ها بشمارد و سرعت حرکت را نشان دهد، کالری سوزانده شده را محاسبه کند، مسافت طی شده را تخمین بزند و تماس ها و پیغام های دریافتی را به اطلاعات کاربر برساند. Lafeband Touch دارای یک صفحه نمایش لمسی خازنی با پانل OLED است. نکته جالب درباره این دستبند، مجهز بودن به یک سنسور حرکتی است و زمانی که مچ دست را میچرخانید تا اطلاعات روی آن را ببینید، صفحه نمایش روشن میشود.

Razer Nabu

 Razer Nabu

کمپانی Razer به عنوان یکی از سازندگان مطرح لوازم جانبی مخصوص بازی معرف حضورتان است. محصول جدید این کمپانی یک دستبند هوشمند است که Nabu نام داشته و همانند محصول سونی بیشتر برای ورزشکاران در نظر گرفته شده است. Nabu دو نمایشگر، یکی برای اطلاعات سلامتی و دیگری برای اطلاعات تماس در اختیار دارد. وقتی روی صفحه نمایش بزرگتر اطلاعاتی نشان داده میشود، میتوانید دست خود را تکان داده و آنها را حذف کنید. Nabu مجهز به شتاب سنج برای شمارش قدم ها و تخمین مسافت بوده و میتواند وضعیت خوابیدن شما را نیز نظارت کند. این محصول در برابر پاشش آب مقاوم است، اما Razer باید فکری به حال عمر باتری ۵ تا ۷ ساعت آن کند.

Pebble Steel

 Pebble Steel

ساعت های هوشمند Pebble جزو محبوب ترین ها و موفقترین ساعت های هوشمند تا به امروز بوده اند و در CES 2014 نسل جدید این محصولات با نام Pebble Steel معرفی شدند. در نسل جدید ساعت های این کمپانی به جای استفاده از بند پلاستیکی معمولی، از بند فلزی و چرم با کیفیت استفاده شده و با محصولی بسیار شکیل تر و زیبا تر روبرو هستیم. ساعت جدید قابلیت ضد آب بودن تا ۵۰ متر را داشته و قرار است یک app store اختصاصی برای ارائه نرم افزار های مربوط به این ساعت هوشمند نیز در نظر گرفته شود. Pebble از صفحه نمایش E-Ink در محصولاتش استفاده میکند که توان مصرفی بسیار کمی دارند. قیمت Pebble Steel نزدیک به ۲۵۰ دلار اعلام شده است.

Garmin Vivofit

 Garmin Vivofit

گارمین محصولات متعددی در زمینه سلامت و ورزش دارد و دستبند Garmin Vivofit اولین تجربه آنها در زمینه دستبند هوشمند است. شتاب سنج داخلی به تخمین قدم های برداشته شده، کالری سوزانده شده و مصافت طی شده میپردازد. در ضمن Vivofit امکان اتصال به سنسور های ضربان قلب ANT+ را نیز دارد که باعث افزایش قابلیت های این دستبند میشود. صفحه نمایش ساده این دستبند همواره روشن بوده و دارای نواری به نام نوار بیکاری است. این نوار به تدریج پر شده و حس عذاب وجدان در نداشتن عدم تحرک در شما ایجاد خواهد کرد!

Polar V800

 Polar V800

ساعت هوشمند Polar یک محصول کاملاً ورزشکاری است که تا حدودی میتواند بدون نیاز به یک گوشی هوشمند نیز عمل نماید. GPS داخلی توانایی تخمین مسافت دقیق طی شده در زمان ورزش را داشته و شتاب سنج داخلی در محایط های داخلی که اتصال GPS در دسترس نیست به تخمین مسافت طی شده میپردازد. اتصال بلوتوث نسخه چهارم این محصول امکان اتصال آن به وسایل مختلف از جمله دستگاه سنجش ضربان قلب و گوشی های هوشمند را دارد.

Lumo Lift

 Lumo Lift

این ابزار نه ساعت است و نه دستبند. بلکه یک قطعه کوچک مج هز به شتابسنج و ژیروسکوپ است که با آهنربا به لباس متصل شده و با گوشی هوشمند در ارتباط است. Lift همانند دیگر دستگاه های هوشمند اطلاعاتی درباره مسافت طی شده و کالری سوزانده شده در اختیارتان میگذارد و در ضمن پیشنهاداتی برای جلوگیری از درد کمر یا آسیب های دیگر به شما میدهد. این قطعه کوچک زمانی که تشخیص دهد فشار نابجا به خود وارد میکنید، با سیگنال ویبره شما را مطلع خواهد ساخت.کسانی که زیاد پشت میز مینشینند نیز میتوانند از کمک های Lift بهره مند شده و نشستن خود را اصلاح کنند و یا از یادآوری این دستگاه کوچک برای کمی تحرک پس از نشستن زیاد بهره مند شوند.

Neptune Pine

 Neptune Pine

Pine شبیه یک ساعت هوشمند است، اما در واقع یک گوشی موبایل هوشمند تمام و کمال  اندرویدی با طراحی مشابه ساعت است. در داخل Pine چیپست Snapdragon S4 Pro، ۵۱۲ مگابایت حافظه RAM و حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه ذخیره سازی به همراه دوربین ۵ مگاپیکسلی مجهز به فلاش LED و دوربین VGA برای گفتگو های اینترنتی است. صفحه نمایش این دستگاه ۲٫۴ اینچی بوده و از نسخه چهارم اندروید پشتیبانی میکند.

JUNE

 JUNE

این یک دستبند هوشمند کاملاً متفاوت است که برای سلامت پوست و مراقبت نگهداری از آن طراحی شده است. این دستبند وضعیت نور خورشید را بررسی کرده و نکات، پیشنهادات و هشدارهایی برای استفاد هاز کرم ها و محافظت بهتر از پوست به شما اعلام میکند. البته برای استفاد هاز این دستبند، باید با کمک بلوتوث آن را به گوشی هوشمند متصل نمایید.

Instabeat

 Instabeat

Instabeat یک عینک هوشمند مخصوص شنا و زیر آب است. در زمان شنا Instabeat اطلاعاتی درباره وضعیت سلامتی شما از جمله ضربان قلبتان را نمایش میدهد تا به شکل بهینه تری بتوانید به انجام تمرینات پرداخته و خود را برای مسابقات آماده سازید!

Reebok CHECKLIGHT

 Reebok CHECKLIGHT

آسیب به سر یکی از معضلات ورزش های مختلف است و میتواند منجر به آسیب های جدی به ورزشکار شود. کمپانی Reebok کلاهی به نام Checklight طراحی کرده که به انواع سنسورهای حساس به ضربه مجهز بوده و زمین که ضربه ای به سر ورزشکار وارد میشود، با روشن کردن LED های مختلف شدت ضربه را بیان میکند. زمانی که LED قرمز رنگ روشن شود، به این معنی است که ورزشکار با ضربه ای شدید مواجه شده و باید هرچه زودتر مداوا شود.

Epson Moverio BT-200

 Epson Moverio BT-200

خیلی ها از اپسون انتظار داشتند تا یک پرینتر سه بعدی به نمایشگاه بیاورد. در عوض این کمپانی یک عینک هوشمند ارائه کرد و جایزه نوآوری در بخش فناوری های پوشیدنی را از آن خود نمود. این عینک علاوه بر نمایش اطلاعات واقعیت افزوده، میتواند یک محیط ۳۶۰ درجه را نیز به تصویر بکشد. در این عینک دو تصویر تشکیل شده شکل واقعی تری از آنچه قرار است نمایش داده شود را به تصویر میکشد.

Archos Smartwatche

 img-1699-1

آرکوس در دنیای ساعت‌های هوشمند به شکلی کاملا متفاوت وارد عمل شده است. این شرکت بیش از هر چیزی به محصول جدیدی که در این عرصه ارائه داده امید بسته و تصمیم دارد سه نوع ساعت هوشمند را برای طیف مشتریان گوناگون وارد بازار کند. در واقع این محصول جدید ساعت هوشمند ضد‌ آبی است که تا کنون برندی خاص به این نوع محصول توجهی نشان نداده است.

برخلاف Galaxy Gear که قادر به انجام هر کاری است، محصول آرکوس بسیار نزدیک به Pebble می‌باشد. این ساعت به گونه‌ای طراحی شده‌ که از iOS و اندروید پشتیبانی کند و هدف نهایی آن بالا بردن کارایی تلفن‌هوشمند بوده و به هیچ عنوان قصد جایگزین شدن با آنها را ندارد. در نتیجه مصرف کنندگان در هنگام خرید این محصول باید به برخی نکات توجه کنند. شما با خرید این ساعت امکان دست یابی به اطلاعاتی همچون پیام کوتاه، ای‌میل، متن، توئیتر، فیسبوک و غیره را داشته و قادر به کنترل اپلیکیشن‌های پخش صوت و تصویر تلفن‌هوشمند هستید و در نهایت این محصول کارکرد اصلی خود را که همانا ارائه‌ی اطلاعات زمان است، در اختیار شما قرار می‌دهد. اما کارهایی را هم نمی‌توان با این ساعت انجام داد. عکس برداری با دوربینی با رزولوشن پایین، صحبت کردن با مچ دست‌تان یا پاسخ دادن به پیغام‌ها از جمله این کارها است.

بریم بخریم؟

وسایل پوشیدنی هوشمند بسیار جالب و هیجان انگیز هستند، اما در واقع تازه در ابتدای این راه هستیم و بسیاری از دستگاه های پوشیدنی معرفی شده محصولاتی ناقص بوده و کمتر مدلی پیدا میشود که کارکردی مستقل از دیگر وسایل داشته باشد. مهمترین نقص این تولیدات، وابستگی آنها به یک سیستم مرکزی به نام گوشی هوشمند و از طریق بلوتوث است که تاثیری منفی روی باتری داشته و امکان استفاده از دستگاه های هوشمند به عنوان محصولاتی کاملاً مستقل را از بین میبرد. نقص دیگر قیمت بالای این تولیدات است و کمتر نمونه مهم و با اهمیتی یافت میشود که زیر ۱۵۰ دلار قیمت داشته باشد. در بخش عینک ها نیز با نمونه هایی بزرگ و زمخت روبرو هستیم که هر کسی حاضر نیست آن را روی چشم قرار دهد. قطعاً گذشت زمان و پیشرفت فناوری باعث افزایش قابلیت ها و انعطاف پذیری بیشتر این محصولات خواهند شد و در نتیجه میتوانیم سرمایه خود را روی محصولی بهتر و کامل تر خرج کنیم.

logo-samandehi