جمعه، 04 بهمن 92 - 08:37

 

url

اینترنت، این دنیای بی حد و مرز هم برای خود آرشیو دارد! آری،‌ آرشیوی به گستردگی وبسایت Archive.Org! همان موزه‌ای دیجیتالی که در بخش بخش آن میلیاردها بایت در کنار یکدیگر قرارگرفته‌ است! تنها بیش از ۲ پتابایت (هر پتابایت ۱۰۲۴ ترابایت است!) اطلاعات از صفحات وب ذخیره شده در این آرشیو اختصاص دارد که با کمک آن می‌توان فهمید که با کوهی از داده‌ها طرفیم. کوهی که به کمک آن می‌توانید وبسایت‌های مورد علاقه‌تان را در سال‌های گذشته با همان ظاهر قدیمی‌اش ببینید. کوهی از داده‌ها که شامل میلیون‌ها فیلم، موسیقی و کتاب می‌شود! درست است؛ میلیون‌ها اطلاعات کم یاب و نایاب با امکان دانلود رایگان! با ما برای معرفی بزرگترین کلکسیون دنیای دیجیتالی قرن ۲۱ همراه شوید!

بدون شک همه ما در زندگی برای خودمان آرشیو داریم. آرشیو، کلکسیون یا هر چه اسم آن را می‌گذارید؛ می‌تواند همان سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌های بازی‌ها و فیلمهایمان باشد یا کتاب‌هایی که در قفسه‌های مرتب یادگاری، نمای اتاق خواب‌هایمان را دگرگون کرده است. اما شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دنیای وب، همان آرشیو آن‌هاست. آرشیوی که هر بخش آن، خاطرات مخصوصی را در قلب خود نهفته‌اند و گاهی نوستالوژی‌های جذابی را در یاد ما زنده می‌کند. حال چه می‌شود اگر می‌توانستید گذشته‌های بسیار دورتری از وبسایت مورد علاقه خود را نیز مشاهده می‌کردید؟ مثلا آیا دوست داشتید تا چهره یک وبسایت قدیمی، از قالب گرفته تا مطالب آرشیو شده را بار دیگر به صورت کامل ببینید و یاد گذشته‌ها را در خود زنده نگاه دارید؟ پس باید بگوییم خوش‌شانس هستید که وبسایت‌هایی همچون Archive، میلیون‌ها صفحه وب را همچون کلکسیونی ارزشمند دسته بندی کرده و نگه داری می‌کند.

 بر اساس اسناد ثبت شده در وبسایت آرشیو، این وبسایت مؤسسه‌ای خصوصی است که در سال ۱۹۹۶ و با کمک مالی از سوی ALEXA راه‌اندازی شد. در حال حاضر نیز الکسا و چند بنیاد دیگر به همراه کمک‌های مردمی، این کوه عظیم اطلاعاتی را سرپا نگاه داشته‌اند. از اهداف اصلی وبسایت آرشیو، می‌توان به نگه‌داری و ثبت دنیای وب از زمان راه‌اندازی آن در سال ۱۹۹۶ دانست. البته گستردگی وبسایت آرشیو به قدری است که نه تنها اطلاعاتی از میلیون‌ها سایت را از زمان تأسیس در خود نگاه داشته است، بلکه حاوی کتابخانه‌های عظیمی از هزاران کتاب، فایل موسیقی و ویدیویی نیز می‌باشد که در واقع این وبسایت را به حجم عظیمی از اطلاعات دسته‌بندی شده تبدیل می‌نماید. در واقع آرشیو یکی از بزرگترین مخازن و منابع دنیای دیجیتال است. آرشیوی غنی که روزانه بیشتر از ۵ میلیون آی‌پی از سراسر دنیا را میزبانی می‌کند و پیوسته در حال افزوده شدن به منابع بی‌حد و مرز آن است.

اولین و شاید جذاب‌ترین ویژگی که آرشیو را از دیگر منابع اطلاعاتی بزرگ جدا می‌کند، همین ماشین زمان است. ماشین زمانی که شما را به گذشته هر وبسایتی که بخواهید باز می‌گرداند. تنها کافی است آدرس وبسایت مورد علاقه خود را در این صفحه وارد کنید تا به صفحاتی که از این وبسایت‌ در تاریخ‌های متفاوت ذخیره شده است، دسترسی پیدا کنید. برای مثال می‌توانید گوگل در ابتدای سال ۱۹۹۹، یاهو در سال ۱۹۹۶ به همراه اپل در سال ۱۹۹۷ را مشاهده نمایید. از چهره گوگل به نظر می‌رسد که طی این سال‌ها، چهره این غول بزرگ موتورهای جستجو تغییرات قابل توجهی نکرده و تنها بیشتر مدرنیزه شده باشد.

اگر از مطالب ماشین زمان دهانتان از تعجب باز مانده و هنوز در فکر این هستید که این وبسایت چگونه این خیل عظیم اطلاعاتی را در خود نگاه داشته است، پس باید بخش ویدیویی را هم ببینید تا بیشتر متعجب شوید! بخشی که شاید بیشتر از یک میلیون فایل ویدیویی در آن آپلود شده است و روز به روز بر تعداد آن نیز افزوده می‌گردد. از فیلم‌های سینمایی کلاسیک تا انیمیشن و مستند و فایل‌های آموزشی و به طور خلاصه هر چه که فکر کنید، بصورت رایگان و نامحدود، در دسترس کاربران قرار دارد. برخی از فیلم‌ها علاوه بر زیرنویس زبان‌ انگلیسی حاوی اطلاعات نیز می‌باشند که این موضوع بسته به آپلودر فایل‌های ویدیوی دارد. همچنین برخی از فایل‌ها دارای کیفیت‌ها و انوع مختلفی هستند که در صفحه هر فیلم قابل مشاهده و دانلود است. در اینجا حتی می‌توانید فیلم‌های صامت و بی‌صدا یا ارشیو تریلرها ,و حتی مسابقات ورزشی یا انواع برنامه‌های تلویزیونی را نیز مشاهده کنید! واقعا گمان نمی‌کنم چیز دیگری باشد که در یک کتابخانه دیجیتالی نیابید! شما هم می‌توانید با عضویت در آرشیو،‌ فایل‌های ویدیوی خود را به این سایت بسپارید.

logo-samandehi