سه شنبه، 08 بهمن 92 - 06:17

 

چند نکته مهم برای مقابله با موبایل ویروسی

استفاده گسترده مردم از تلفن‌های همراه مخاطرات متعددی برای آنها ایجاد کرده که یکی از عادی‌ترین این موارد ویروسی شدن گوشی‌های تلفن همراه است. اما برای ابتلای کمتر به این مشکل و مشکلات دیگر تلفن‌های همراه چه می‌توان کرد؟

 اولین راه برای ایمنی بیشتر تلفن همراه شما این است که سیستم‌عاملی انتخاب کنید که رمزگذاری را پشتیبانی کند و امکانی وجود داشته باشد که بتوانید آن را رمزگذاری کنید. از سیستم‌های عامل‌ Apple ios و Rim Black Berry می‌توان به عنوان سیستم‌عامل مناسب در این زمینه یاد کرد که شما می‌توانید با استفاده از این سیستم‌های عامل و رمزگذاری تلفن همراه خود حتی از دست پیشرفته‌ترین هکرها هم تا حد مناسبی در امان باشید.

در گام بعدی بی شک فعال کردن یک کلمه عبور (Pin) نخستین اقدام دفاعی برای محافظت از اطلاعات شما خواهد بود. این کار کمک می‌کند که در صورت گم شدن، به سرقت رفتن یا جا ماندن دستگاه از برداشتن آن توسط دیگران و مشاهده و دستکاری محتویات آن در امان باشید. اغلب سیستم‌عامل‌های موبایل، به طور خودکار داده‌های دستگاه را پس از چند بار تلاش ناموفق برای وارد کردن کلمه عبور حذف می‌کنند. این کار در صورتی که رمز گذاری توسط دستگاه پشتیبانی نشده باشد بسیار ارزشمند است اما برای دستگاه‌هایی که از رمزگذاری بهره می‌برند هم می‌تواند مفید باشد؛ چراکه دادن فرصت نامحدود به دیگران برای حدس زدن کلمه عبور، شانس آنها را بیشتر می‌کند. از بین بردن خودکار داده‌ها در

Windows Phone7، Ios، Black Berry پشتیبانی می‌شود، اما آندروید برای این کار نیاز به یک برنامه متفرقه دارد.

البته باید به خاطر داشته باشید که حتما از تمامی داده‌های خود به طور منظم یک نسخه پشتیبانی تهیه کنید و از راهکاری برای بازیابی داده‌های خود در یک دستگاه جدید بهره‌مند شوید. اما به عنوان چهارمین راهکار، پیش از اینکه گوشی شما گم شده یا به سرقت برود، باید راهکاری برای ردیابی و مدیریت از راه دور آن داشته باشید. اینگونه راهکارها به شما اجازه می‌دهند که موقعیت دستگاه‌تان را روی یک نقشه مشاهده کنید.

حتی هشدارهایی صوتی هم برای دیگران ارسال شده و به آنها اعلام می‌کند که چگونه می‌توانند همراهتان را به شما بازگردانند. علاوه بر این ممکن است با ارسال یک پیغام تصویری به افراد راه‌های باز پس‌ آوردن گوشی شما اعلام شود و به هر صورت به افرادی که گوشی شما را در دست دارند اعلام شود که چگونه می‌توانند آن را به شما برگردانند. نکته جالب‌تر اینکه استفاده از چنین راهکاری به شما اجازه می‌دهد که از راه دور همراه خود را قفل کرده و اجازه دستیابی دیگران به اطلاعات آن را ندهید حتی شما می‌توانید پیش از دسترسی دیگران، اطلاعات خود را از روی گوشی‌تان حذف کنید. اپل برای ios 4.2 و نسخه‌های پس از آن یک راهکار رایگان در این زمینه دارد.

برای نسخه‌های قدیمی‌تر ios هم سرویسی با نام Mobile Me وجود دارد. در مورد آندروید هم شما باید از برنامه‌ای متفرقه برای این کار استفاده کنید. درنتیجه شما باید تا جایی که می‌توانید سعی کنید از ارتباطات داده‌ای به جای Wi-fi hotspotهای ناامن استفاده کنید. اما در صورتی که به استفاده از آنها اصرار دارید باید تا جایی که می‌توانید سعی کنید از نسخه‌هایی که رمزگذاری و احراز هویت X1 و ۸۰۲ را فراهم می‌کنند استفاده کنید.

logo-samandehi