چهارشنبه، 16 بهمن 92 - 09:30

 

SharePoint

از جمله قابلیت ها ی برجسته شیر پوینت ۲۰۱۳ میتوان به گردش کاری (Workflow) با استفاده از سرویس جدید Workflow Manager  اشاره کرد.در شیر پوینت ۲۰۱۰، موتور گردش کاری (Workflow Engine) به صورت اتوماتیک و همراه با محصول نصب می شد و احتیاج به انجام هیچ عمل خاصی نبود .در واقع همه محتویات و تنظیمات و اطلاعات گردش کاری (workflow) در یک SQL Server نگهداری می شد. در شیر پوینت ۲۰۱۳ ،دقیقا مانند شیر پوینت ۲۰۱۰ ،موتور گردش کاری ایجاد می شود اما آنچه که در شیر پوینت ۲۰۱۳ جدید میباشد Workflow manager است که به صورت اتوماتیک در شیر پوینت نصب نشده و بایستی به صورت مجزا دانلود و نصب گردد. این سرویس بر پایه Windows workflow foundation  بوده که آن خود بخشی از .NET Framework 4.5  است.

همانگونه که در شکل بالا مشخص است در شیر پوینت ۲۰۱۳ با دو پلت فرم مختلف روبرو هستیم. پلت فرم اول یا SharePoint Server 2010 Workflow manager Platform   که مانند شیر پوینت ۲۰۱۰ به صورت اتوماتیک نصب شده و دارای Workflow Engine می باشد که به عنوان پلتفرم پیش فرض گردش کارها در نصب شیر پوینت ۲۰۱۳ در نظر گرفته می شود.

شیر پوینت 2013

پلتفرم دوم یا SharePoint Server 2013 Workflow manager Platform که سرویس گردش کاری جدید و قدرتمندی است که خارج از شیر پوینت اجرا شده و برروی دیتا بیس مجزا نصب می شود. بنابراین Workflow Manager  جهت اجرا بایستی در شیر پوینت فارم قرار گیرد و توسط TCP/IP  یا  Named Pipes با سرور شیر پوینت ارتباط داشته باشد.Workflow manager همچنین از طریق ارتباط از سرویس پیغام رسانی  Bus که دیتا بیس مجزایی نیز دارد استفاده کرده تا به واسطه ارسال پیام از سازگاری فرآیند ها اطمینان حاصل کند .برای توسعه و پیاده سازی گردش کاری از ابزارهایی استفاده می شود که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 SharePoint Designer

از جمله نخستین ابزار جهت طراحی گردش کار می توان به SharePoint Designer   اشاره کرد که به منظور توسعه در هر پلتفرم استفاده میشود و با بازکردن  SharePoint Designer  بر روی کامپیوتر کاربر و اتصال به سایت شیرپوینتی امکان طراحی وجود دارد.

 Visual Studio

محیطی قدرتمند جهت توسعه گردش کار میباشد که برنامه نویسان جهت طراحی گردش کارهای پیچیده ترو توسعه از آن استفاده میکنند .

قابل ذکراست که  این ابزارها  در شیر پوینت ۲۰۱۰ نیز به همین صورت کاربرد داشتند .اما از مزایای شیر پوینت۲۰۱۳ قابلیت استفاده از ویژگی ها ی جدید این ابزارها  در طراحی است ، که به صورت مختصر در زیر عنوان شده است:

طراحی با۲۰۱۳  SharePoint Designer    با استفاده از Visio

طراحی گردش کارها با Visual Studio 2012  بدون نیاز به  کدنویسی

طراحی و توسعه فرم های  گردش کار با InfoPath 2013

طراحی گردش کاری در لیست ها و مخازن اسناد با استفاده از Web Browser

 

logo-samandehi