چهارشنبه، 27 فروردین 93 - 11:52

 

CarTechInt1

اخیراً خودروسازان علاقه‌ی وافری به استفاده از فناوری‌های نوین و رایانه‌ای در محصولات خود نشان داده‌اند. بسیاری از خودروسازان درصدد عرضه‌ی سیستم‌های رانندگی هوشمند خود حداکثر تا سال ۲۰۲۰ میلادی هستند. مطمئناً از لحاظ ظاهری خودروها سیر پیشرفت طبیعی خود را طی می‌کنند؛ اما احتمالاً در ده سال آینده دیگر نیازی به رانندگی در خوردرو نداشته باشیم؛ چراکه خودروها با استفاده از فناوری‌های چون رابطه با یکدیگر، سیستم‌هوشمند رانندگی، نقشه‌خوانی و غیره، خود رانندگی کرده و ما را به مقصد خواهند رساند. در ادامه به بررسی پنج فناوری برتر صنعت خودروسازی خواهیم پرداخت که پتانسیل تحول این حوزه‌ از صنعت را در صورت بکارگیری خواهند داشت.

سوئیچ مدرن بی‌ام‌دبلیو i8

کمپانی باواریایی بی‌ام‌دبلیو با معرفی خودروی مفهومی i8 خود، صنعت خودروسازی را با مفاهیم جدید از ترکیب فناوری‌های نوین و خودروها آشنا کرد. این نمونه‌ی مفهومی، دارای ویژگی‌هایی چون صرفه‌جویی در مصرف سوخت و فناوری‌های ارتباطی است؛ اما یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های استفاده از فناوری‌های روز ابزار‌های قابل‌حمل در سوئیچ این خودرو است که کاربردهای دیگری را به آن اضافه کرده است. این سوئیچ علاوه بر برخورداری از قابلیت‌های همیشگی یک سوئیچ، قادر است تا راننده‌ی خودرو را بدون نیاز به بودن در داخل خودرو، از میزان سوخت و انرژی الکتریکی باقی مانده آگاه سازد. همچنین با استفاده از امکانات تعبیه شده می‌توان به برخی از قابلیت‌های خودرو دسترسی یافته و آن‌ها را بدون نیاز به بودن در خودرو تغییر داده و مورد استفاده قرار داد.

سیستم اطلاع‌رسانی چراغ‌های راهنمایی آئودی

براساس اطلاعات منتشر شده در مورد این سیستم، رانندگان پیش از رسیدن به چراغ راهنمایی آتی، می‌توانند از وضعیت آن مطلع شده و در نتیجه سرعت خود را با توجه به آن تنظیم نمایند. این سیستم از طریق اتصال به شبکه‌ی چراغ‌های راهنمایی شهر تغذیه شده و اطلاعات کافی در مورد چراغ راهنمایی پیش رو را با توجه به مسیر در حال حرکت برای راننده نمایش می‌دهد. این سیستم قادر است تا زمان قرمز بودن چراغ را در قالب یک زمان‌سنج کاهش برای راننده نمایش دهد تا از این طریق رانندگان در مسیر یا پشت چراغ قرمز قادر به مدیریت سرعت و زمان مورد نیاز برای گذر از مسیر، به رانندگی بپردازند.

CarTechInt2

سیستم‌های ارتباط با خودروی مایکرسافت و اپل با نام Microsoft in the Car و Apple CarPlay

اخیراً برخی از کمپانی‌ها همچون انویدیا و کوالکام، به عرضه‌ی تراشه‌هایی مخصوص استفاده در خودروها پرداخته‌اند، اما این همه‌ی ماجرا نبوده و اپل و مایکروسافت نیز سیستم‌هایی را به منظور اتصال ابزار‌های قابل‌حمل مبتنی بر سیستم‌‌عامل‌های خود برای استفاده در خودروها عرضه کرده و نمایش داده‌اند. از این پس کاربران باید با منوهای پیچیده و گیج‌کننده‌ی حال حاضر مورد استفاده در خودروها خداحافظی کرده و رابط‌کاربری مشابهی را شبیه آنچه که در تلفن‌های‌هوشمند خود استفاده می‌کنند، در خودروها می‌ببینند. خودروها نیز همچون تلفن‌های‌هوشمند و تبلت‌ها، از دستورات لمسی مشابهی بهره برده و با استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های شناخته شده، خطرات ناشی از استفاده از سیستم رایانه‌ای خودرو را کاهش می‌دهند. همچنین علاوه بر این مورد، کاربران فادر خواهند بود تا براحتی تلفن‌هوشمند خود را به خودرو متصل کرده و از قابلیت‌ها ابزارهوشمند خود به سهولت استفاه نمایند؛ از این‌رو می‌توان با استفاده از سیستم‌هایی نظیر ارسال پیامک با گفتار، خواندن پیامک‌های دریافت شده و بسیاری از ویژگی‌های دیگر، خطرات ناشی از برهم‌خوردن تمرکز در رانندگی را کاهش داد.

استفاده از چراغ‌های لیزری در خوردروها

خودروها در سال‌های اخیر از فناوری‌های مختلفی برای سیستم روشنایی بهره برده‌اند که می‌توان به لامپ‌های معمولی، چراغ‌های زنون و اخیراً انواع ال‌ای‌دی اشاره کرد. اما گویا خودروسازان در سال‌های آتی چراغ‌های ال‌ای‌دی را نیز با نمونه‌هایی که از اشعه‌ی لیزر استفاده می‌کنند، جایگزین خواهند کرد. اشعه‌های لیزر سفید رنگ، علی‌رغم روشنایی بیشتر، در حدود ۳۰ درصد بهینه‌تر از چراغ‌های ال‌ای‌دی بوده و انرژی کمتری را مصرف می‌کنند. چراغ‌های لیزری قادرند تا به شعاع ۵۵۰ متر را روشن نمایند. در مورد احتمال ایجاد مزاحمت برای سایر خودروها به دلیلی روشنایی بیش از حد نیز، این سیستم از وجود دوربینی بهره می‌برد که با احتساب فاکتورهایی چون ترافیک جاده و نحوه‌ی حرکت خودروها، قدرت و زاویه‌ی نور تابیده شده را محاسبه می‌کند.

سیستم ارتباطی خودرو-به-خودرو

این سیستم یکی از بهترین و کاربردی‌ترین سیستم‌های ارتباطی است که صنعت خودروسازی شاهد استفاده از آن خواهد بود. ساختار این سیستم بدین گونه است که خودروهای در حال حرکت در یک مسیر، شبکه‌ای ارتباطی را با یکدیگر ایجاد کرده و هر یک از خودروها با خودروهای مجاور ارتباط برقرار می‌نمایند. از طریق این شبکه، اطلاعاتی کاربردی در مورد مسیر، ترافیک خودروها و فاکتورهایی چون سرعت و مسافت به رانندگان یا سیستم‌هوشمند هدایت خودرو منتقل می‌شود و از این طریق رانندگان قادر خواهند بود تا پیش از به خطر‌افتادن موقعیت خود، از خطرات پیش رو آگاه شوند. مؤسسه‌ی ملی امنیت بزرگراه‌های ایالات متحده پیش‌بینی کرده است که استفاده از این سیستم می‌تواند ۸۰ درصد از تصادفات را کاهش دهد. خودروسازان در نظر دارند این سیستم را تا سال ۲۰۱۷ پیاده‌سازی نمایند.

logo-samandehi