چهارشنبه، 17 اردیبهشت 93 - 05:39

 

Mars One

پروژه «مارس وان» (Mars One) نام ۷۰۵ نفر از داوطلبان سفر بی‌بازگشت به مریخ را اعلام کرد که پس از گذاراندن مرحله‌ سلامت پزشکی به مرحله‌ی بعدی این پروژه راه یافته‌اند. در این میان نام هفت ایرانی از بین ۹ ایرانی که در مرحله قبل انتخاب شده بودند نیز به چشم می‌خورد. رامین سعیدآذر، صادق مدرسی، الهه نوری، سحر وقوعی، علی رسول‌زاده، زهره فتوره بنابی، سعید (روح الله) قندهاری این بخت را دارند که یکی از چهار انسانی باشند که برای اولین‌بار قدم روی سطح مریخ خواهند گذاشت.

در مرحله بعد پروژه مارس وان، داوطلبان باید شخصیت، دانش، انعطاف‌پذیری و هوش خود را در برخورد با چالش‌های این سفر متفاوت نشان دهند. در مراحل بعدی نیز داوطلبان در گروه‌های چهارنفره به انجام تمرینات بسیار فشرده برای آمادگی سفر به مریخ می‌شوند و پس از آن تیم نهایی انتخاب می‌شود.

ماهنامه نجوم با اعلام این مطلب، احتمال حضور یک ایرانی در مرحله نهایی «مارس وان» را یک درصد عنوان کرده است.

«مارس وان»، پروژه ای خصوصی به رهبری کارآفرین هلندی، باس لانس‌دورپ برای ایجاد یک کلونی دائمی جهت اسکان انسان در مریخ است. این شرکت که در سال ۲۰۱۰تاسیس شده اعلام کرده بر اساس فناوری های موجود یک نقشه راه واقع بینانه و یک برنامه مالی برای این پروژه ارائه کرده است و این ماموریت را کاملاً عملی می داند. نخستین گروه از انسان‌ها قرار است در سال ۲۰۲۳ بر روی مریخ فرود آیند تا ساخت این کلونی را آغاز کنند و یک گروه چهار نفره از فضانوردان نیز هر دو سال به آنها افزوده می شود.

نخستین محموله که شامل یک ماهواره مخابراتی است در سال ۲۰۱۶ راهی مریخ خواهد شد. این پروژه توسط یک فیزیکدان برنده جایزه نوبل تایید و حمایت شده است.

البته برخی صاحبنظران حوزه فضا، ماموریت بلندپروازانه اعزام انسان به مریخ برای ایجاد یک مستعمره دائم فضایی را یک شیرین‌کاری تبلیغاتی بزرگ ارزیابی می‌کنند.

آدام بیکر، کارشناس مهندسی فضا در دانشگاه کینگستون و از منتقدان این پروژه معتقد است مسائل مهمی در مواجهه با مریخ وجود دارد که سفر به مریخ را لااقل در چند سال اخیر غیرممکن می‌کند.

وی در عین حال اذعان دارد که افراد پشت این ایده به خوبی توانسته‌اند اشتیاق عمومی برای این سفر ایجاد کنند. در بین ده‌ها هزار متقاضی حضور در این برنامه بلندپروازانه حدود ۷۰ ایرانی نیز حضور داشته اند.

کمیته انتخاب Mars One در سال ۲۰۲۲ و چند ماه قبل از آغاز رسمی مأموریت، تصمیم نهایی را برای انتخاب نخستین ساکنان مریخ اتخاذ می کند که احتمالا شامل دو زن و دو مرد از قاره های مختلف جهان است.

به گفته مدیران مارس وان، سفر به مریخ با توجه به فاصله ۶۴ میلیون کیلومتری آن با زمین و وضعیت مداری بین شش تا هشت ماه (بیش از ۲۰۰ روز) به طول می انجامد. بدین ترتیب اولین گروه چهارنفره اعزامی در سپتامبر ۲۰۲۲ هفت ماه بعد (آوریل ۲۰۲۳) بر سطح مریخ فرود می آیند.

برای اقامت مادام العمر ساکنان مریخ، کپسول هایی شامل دو واحد اقامتی، دو واحد تأمین آب و اکسیژن و دو واحد تأمین تجهیزات ساخته می شوند؛ وظیفه انتقال و ساخت این کلونی ها بر عهده دو مریخ نوردی است که پیش از فضانوردان راهی سیاره سرخ شده اند.

فضای اختصاص یافته به هر فضانورد در داخل کپسول ها ۵۰ مترمربع است و ۲۰۰ مترمربع فضای داخلی نیز به اتاق خواب، محوطه کار، اتاق نشیمن و واحدهای پرورش گیاهان اختصاص یافته است.

حدود ۹۵ درصد جو مریخ از دی اکسید کربن تشکیل شده است که غیر قابل تنفس است؛ دمای این سیاره نیز بین ۳۵ تا منفی ۱۳۵ درجه سانتیگراد متغیر است. فضانوردان در زمان ترک محل سکونت و برای در امان ماندن از پرتوهای کیهانی باید از لباس های ویژه (Mars Suit) استفاده کنند.

logo-samandehi