یکشنبه، 28 اردیبهشت 93 - 09:03

 

judge-dredd-smart_gun

عبارت «اسلحه هوشمند» برای اولین بار توسط شرکت Mossberg به عنوان یک نشان بازرگانی به ثبت رسید. اما اکنون این عنوان به صورت عمومی به تمام اسلحه هایی گفته می شود که تنها به دست صاحبانشان می توانند شلیک کنند.

مدل های مختلفی برای اسلحه های هوشمند طراحی شده که هر یک از آن ها رویکرد متفاوتی را پیش می گیرد. مدل Armatix iP1 که عکس آن را در پایین نیز مشاهده می کنید، بیشترین توجه را در چند وقت اخیر به خود اختصاص داده. این تفنگ با کالیبر ۲۲ به نحوی طراحی شده که برای شلیک حتما باید نزدیک به ساعت مخصوصش باشد. در واقع به لطف تکنولوژی RFID هرگاه فاصله تفنگ و ساعت بیش از ۲۵ سانتی متر شود، اسلحه قفل می گردد و دیگر امکان شلیک با آن وجود ندارد.

Armatix_inline

شرکت دیگری به نام Kodiak Industry، روشی خاص تر از RFID را در پیش گرفته و شلیک را منحصر به تشخیص اثر انگشت کرده است. این شرکت در واقع بر روی ماشه اسلحه، سنسور هایی را تعبیه می کند که اثر انگشت کاربر را تشخیص می دهند و فقط در صورتی که آن انگشت در حافظه دستگاه تعریف شده باشد، امکان شلیک فراهم می شود.

علاوه بر این موارد، نمونه های دیگری نیز تولید شده اند که روش های بسیار خلاقانه تری را دنبال می کنند، اما هنوز نتوانسته اند به مرحله تولید انبوه برسند. انستیتو تکنولوژی نیوجرسی برای هوشمند سازی تفنگ ها از سیستمی استفاده کرده که می تواند نحوه در دست گرفتن اسلحه و فشاری که توسط هر کاربر وارد می شود را تشخیص دهد و بر اساس آن الگوریتمی هوشمند را جهت شلیک تولید نماید.

همانطور که احتمالا می دانید خرید و فروش اسلحه در آمریکا آزاد است و این مساله بعضا مشکلاتی خونین را با خود به همراه می آورد. هستند جوانانی که با استفاده از اسلحه پدران خود دست به ماجراجویی می زنند و طی حوادثی ده ها نفر را به کشتن می دهند. حال برخی از سیاستمداران آمریکایی امیدوارند گسترش اسلحه های هوشمند، اتفاقاتی از این دست را کاهش دهد.

منبع: engadget

logo-samandehi