یکشنبه، 11 خرداد 93 - 10:28

 

vintage-computer-798x310-728x310

لوگو یا آرم یک شرکت بخش مهمی از هویت برند یک شرکت است. لوگوی باشکوه معرف هوین و پرستیژ و کسب و کار پشت پرده آن است. بعضی از لوگوهای بین المللی در همان ابتدا کار کاملا ساده وبی آلایش بودند. در سال ۱۹۷۵ Carolyn Davidson مبلغ ۳۵ دلار را برای بهبود لوگوی Nike صرف کرده! این در حالی است که شرکت پپسی با پراخت یک میلیون دلار به گروه Arnell در سال ۲۰۰۸ لوگوی خود را بروز رسانی کرد. در این میان شرکت هایی وجود دارند که ده ها میلیون دلار برای لوگوهای خود خرج کرده اند.

در این بررسی ما لوگوی شرکت های معتبر را مورد بازبینی قرار می دهیم و خواهیم دید که در قریب ۴۰ سال مفهوم کلی آن لوگوها تغییر نکرده است.

apple-original-logo

شرکت اپل:

اولین لوگوی این شرکت در سال ۱۹۷۶ پرده برداری شد، به نظر می رسد این لوگو از یک کتاب خطی قرن ۱۷ برداشته شده بود! دادستان همان داستان سیب است!اسحاق نیوتن در زیر یک درخت نشسته و سیب که بر سرش می خورد! این طراحی توسط رونلد وین یکی از بنیانگذاران اپل است که ۱۰ درصد سهام خود را در شرکت رها کرد و ۸۰۰ دلار برای این لوگوی طراحی شده پرداخت کرد. او دو هفته بعد از طراحی محل تصدی خود را در شرکت را ترک کرد. ( شاید اینکار بزرگترین اشتباه یک سرمایه گذار باشد)

original-microsoft-logoمایکروسافت :

یک سال قبلتر از اپل حداقل به قرن بیستم تعلق داشت. که حال و هوای و فونت دیسکویی دارد که تناسب با حال و هوای دهه ۱۹۷۰ است. این نام حاصل اتحاد و ترکیب نام microcomputer و software است. که نام تجاری مناسب Micro-Soft بود و همین نیز انتخاب شد.

Original_IBM_Logo

IBM

خیلی قبل از مایکروسافت و اپل ، IBM یک شرکت شناخته شده در زمینه دستگاه های مقیاس وزن ، برش گوشت ، پانچ کارت و این موارد بود. IBM نام تجاری خود را در سال ۱۸۸۸ ، Established as International Time Recording Company نهاده بود که در سال ۱۹۲۴ آن را به International Business Machines تغییر داد و در همان زمان نیز لوگوی جدید خود را طراحی نمود.

first-canon-logo

 کنون

ده سال بعد در سال ۱۹۳۴ دو مخترع ژاپنی یک دوربین را تحت بیرق Precision Optical Instruments Laboratory طراحی و ساختند. این دوربین Kwanon نامیده شد که نامی مربوط به آیین بودایی است. که در آرم فوق نیز این امر مشخص است. دو مخترع تصمیم گرفتند باید ساده سازی و برند کردن بهتر این نام را به صورت تلفظ آن درآورند یعنی Canon.

 

logo-motorola

 موتورولا

در سال ۱۹۳۰ شرکتی در شیکاگو با نام Galvin Manufacturing Corporation یک رادیو مخصوص اتومبیل با نام موتورلا عرضه کرد که بسیار محبوب واقع شد. این نام ترکیبی از motor و ola بود. Ola پسوندی همه گیر برای صنایع مرتبط با خودرو بود مثل Victrola.محبوب شدن این نام باعث شد که موسس شرکت Paul Galvin تصمیم بگیرد نام طول و دراز شرکتش را به موتورولا تبدیل کند. و خط تولید این شرکت نیز بیش از پیش بهبود یافت.

nokia-original-logo

نوکیا

به لطف خریدهای مایکروسافت ، نوکیا بار دیگر به نقل محافل مطبوعاتی تبدیل شده است. اما نوکیا به مانند IBM ریشه در قرن ۱۹ میلادی دارد.Knut Fredrik یک کارگاه خمیر سازی چوب در فنلاند تاسیس نمود و نام شهر نزدیک به آن را برای کارگاه خود انتخاب کرد. این کلمه در زبان فنلاندی به دسته حیوانات پستانداری چون راسو گفته می شود. کمپانی مدرن در سال ۱۹۶۷ شکل گرفت که ادغامی میان شرکت های فنلاندی Finnish Rubber Works و Nokia Wood Mill و Finnish Cable Works بود.در نهایت این شرکت تولید کاغذ و خمیر آن را رها کرده و رو به ارتباطات راه دور و تلفن همراه آورد.

xerox-logo

زیراکس

زیراکس در سال ۱۹۰۶ تحت نام کمپانی Haloid فعالیت می کرد. کارخانه ای که به تولید کاغذ ها و تجهیزات عکاسی می پرداخت. ۲۰ سال بعد چستر کارلسون مخترعی که از فرایند تحت نام الکترو فوتو گرافی شرکت را به یک تکنولوژی جدید نزدیک کرد.در سال ۱۹۵۹ اولین دستگاه فتوکپی در جهان وارد بازار شد این دستگاه Haloid Xerox 914 نام داشت. این موفقیت باعث شد که شرکت برای تغییر نام خود به عقب نگاه نکند و قدرتمندانه به کار خود بپردازد اما پس وورد به دنیای دیجیتال این شرکت لازم دید تا لوگوی خود را تغییر دهد.

logo-samandehi