شنبه، 24 خرداد 93 - 02:26

 

افتتاحیه جام جهانی

جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل، چندشب گذشته رسما شروع به کار کرد. یکی از نکات جالب توجه در باره مراسم افتتاحیه‌ی این دوره از مسابقات فوتبال، شوت زدن یک معلول بود که به کمک روبات‌ها و ارتباط مستقیم بین مغز انسان و ماشین میسر شد. جزییات کامل این فناوری را به همراه ویدیو مربوط به آن در ادامه مطلب مشاهده کنید.

سلامتی نعمتی است که همه ما باید قدر آن را بدانیم، یکی از آرزوهای بشر و تمام کسانی که به‌دلیل حوادث یا بیماری‌های مادرزادی توانایی فیزیکی خود را از داست داده‌اند و فلج شده‌اند این است که بتوانند سلامتی خود را بازیافته یا به کمک تکنولوژی و کامپیوتر‌ها فعالیت‌های روزمره خود را همانند افراد سالم از سرگیرند.

چندین سال قبل محققان عصب شناسی دانشگاه دوک آمریکا موفق به ساخت نسخه آزمایشی از اولین رابط کاربری شدند که ارتباط مستقیم بین مغز یک میمون و تجهیزات مصنوعی برقرار می‌کرد و آن را «رابط کاربری مغز-ماشین آنی» معرفی کردند. این محققان در واقع موفق شدند اولین ارتباط مسقیم بین مغز یک موجود زنده و کامپیوتر را از طریق پیام‌های عصبی مغز برقرار کنند. هدف از این تحقیقات که در قالب پروژه «راه رفتن مجدد» در دانشگاه دوک آمریکا پیگیری می گردد این است که بشر بتواند به کمک مغز فرمان‌های حرکتی و کنترلی را به صورت مستقیم به ماشین ارسال کند تا از طریق آن بتواند افرادی که به‌دلیل حادثه یا بیماری دچار نقص عضو شده‌اند، به زندگی بازگرداند. دانشگاه دوک در ادامه تحقیقات خود و بعد از موفقیت در ارتباط مغز میمون با ماشین، تحقیقات خود را وارد مرحله جدیدی یعنی ارتباط مغز انسان و ماشین کرد و فصل جدیدی در ماجراجوی‌های خود در اقیانوس علم را آغاز نمود، این تیم تحقیقاتی با هدف نشان دادن نتایج این پروژه، با هماهنگی فیفا، تصمیم گرفتند تا مراسم آغازین جام جهانی با ضربه توپ یک معلول که تجهیزات کامپیوتری و مکانیکی به او متصل شده بود، آغاز گردد تا جهانیان شاهد این پیشرفت بی نظیر باشند. جایی که مغز بطور مستقیم فرمان ضربه را به توپ ارسال می‌کنند و کامپیوتر فرمان حرکتی مغز را دریافت، ترجمه و عمل ضربه را انجام می‌دهد.

دکتر میگوئل نیکولسیس از دانشگاه یورک و سرپرست پروژه‌ی «راه رفتن مجدد» بعد از اینکه این نمایش با موفقیت در مراسم آغازین جام جهانی انجام پذیرفت، بسیار هیجان زده شده و در شبکه اجتماعی خود اینگونه احساس خود را بیان کرد «ما انجامش دادیم» شاید در ذهن شما این یک حرکت ساده و ناچیز باشد که یک فرد تنها یک نوک پا به توپ زده است، ولی باید بدانید همین حرکت ساده جزو پیچیده ترین موفقیت‌هایی است که بشر در علم به آن دست یافته است و می‌تواند سرآغازی باشد بر رویاهایی که تا دیروز نا ممکن به نظر می رسید.

به امید روزی که همه معلولان عزیز بتوانند سلامتی خود را بازیابند.

logo-samandehi