پنجشنبه، 29 خرداد 93 - 02:10

 

فیس‌بوک باردیگر یک محصول جدید را معرفی کرده است، اما این محصول، اپلیکیشن یا شبکه اجتماعی نیست و در عوض یک سوئیچ شبکه است که شاید بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا را به سمت رقابت با تولیدکنندگان مطرح تجهیزات شبکه همچون سیسکو وارد کند.امروز فیس‌بوک رسما Wedge را معرفی کرد تا وارد بازار ۲۳ میلیارد دلاری سوئیچ‌های شبکه شود. همان بازاری که تحت سلطه سیسکو است.

سوئیچ شبکه

بخشی از پروژه OCP یا Open Compute Project است که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فیس‌بوک یاد می‌شود. OCP در سال ۲۰۱۲ با هدف شکل گیری روش جدیدی برای تولید و ساخت سخت‌افزار کامپیوتری، رسما شروع به کار کرد. در این پروژه طراحی سخت‌افزار به صورت متن‌باز (Open Source) در اختیار همه قرار می‌گیرد تا دیگران نیز در توسعه و بهبود طرح‌های سخت‌افزار که نهایتا منجر به تولید سخت‌افزار می‌شود، مشارکت کنند. به این ترتیب مهندسان سرتاسر جهان می‌توانند ایده‌ها و طرح‌های مدنظر خود را در یک پروژه دخیل کنند و نهایتا محصول نهایی، مجهز‌تر و کم‌نقص‌تر خواهد شد.

سخت‌افزارهایی که در OCP طراحی می‌شوند می‌توانند در کامپیوترهای سرور تا دیسک‌های سخت یا حتی رَک‌های شبکه مورد استفاده قرار گیرند. هرچند سرمایه گذار مهم این پروژه فیس‌بوک است، اما دیگر کمپانی‌های فعال در صنعت نیز نسبت به مشارکت در آن اقدام کرده‌اند. مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، بیش از یک میلیارد دلار در OCP سرمایه گذاری کرده است.یک سال پیش، OCP اعلام کرد که قصد دارد به تولید سوئیچ شبکه اقدام کند که شبیه به هیچ‌کدام از سوئیچ‌های رایج فعلی نیست و براساس SDN یا شبکه‌های تعریف شده بر پایه نرم‌افزار کار می‌کند. SDN روش جدیدی است که می‌توان از آن به عنوان تهدیدی برای سیسکو یا شاید حاشیه سود بیش از ۶۰ درصدی این شرکت روی فروش تجهیزات شبکه، یاد کرد.

SDN مزایای مهمی را وارد تجهیزات شبکه می‌کند، امکاناتی همچون امنیت بالاتر و مدیریت آسان‌تر، که می‌توانند برای بسیاری از شرکت‌ها جذاب باشند. از طرفی SDN باعث کاهش جدی قیمت تجهیزات شبکه می‌شود و این همان موضوعی است که می‌تواند برای سیسکو و دیگر تولیدکنندگان تجهیزات شبکه خطرناک باشد. البته سیسکو نیز اخیرا محصولات مبتنی بر SDN خود را رونمایی کرده است. اما این محصولات نیز با قیمت بالایی عرضه می‌شوند. سیسکو آن‌ها را تولید کرده است تا نشان دهد که حتی اگر کاربری محصول مبتنی SDN بخواهد باز هم بهترین گزینه برای او، سیسکو است. با این وجود وقتی فیس‌بوک بخواهد قیمت‌گذاری ارزانی را برای سوئیچ‌های شبکه خود در نظر بگیرد آن‌وقت سیسکو نیز مجبور به کاهش قیمت خواهد شد.

1facebook wedge

جالب است بدانید که فیس‌بوک از سوئیچ شبکه‌ای که خود در تولید آن سرمایه گذاری کرده در دیتاسنترهای خود، استفاده کرده است. این بدین معنی است که این سوئیچ‌ها به خوبی قادرند در مراکز حساس و پرترافیک، بکار گرفته شوند.

از آنجایی که این سوئیچ برپایه OCP طراحی شده است همین حالا دیگر شرکت‌ها مانند اینتل، ای‌ام‌دی یا آرم نیز می توانند طرح‌های آن را بهینه نموده و مشکلات احتمالی آن را رفع کنند.

فیس‌بوک در باره سوئیج وِج اینگونه گفته است:

سوئیچ‌های قدیمی، عموما داری پیکربندی سخت‌افزاری ثابت و رابط کاربری غیر قابل تغییر هستند که همین موضوع کار را برای توسعه و ساخت شبکه‌های پیچیده مشکل می‌سازد. برخلاف شبکه‌های سنتی، هر کسی می‌تواند وج را ویرایش یا حتی بخشی از کامپوننت‌نهای آن را با طراحی بهتر جایگزین کند.جالب است بدانید که پروژه OCP توانسته علاوه بر فیس‌بوک نظر مثبت کمپانی‌های بزرگی همچون مایکروسافت، اینتل، گولدمن، راک‌اسپیس و بسیاری دیگر را به خود جلب کند.

[button color=”blue” size=”medium” link=”http://www.businessinsider.com/facebook-just-fired-a-huge-shot-at-cisco-2014-6″ target=”blank” ]منبع[/button]

logo-samandehi