دوشنبه، 02 تیر 93 - 07:11

 

معضل آلودگی هوا یکی از چالش‌های امروز مردم در سرتاسر جهان است. البته در بعضی نقاط سطح این آلودگی به حدی رسیده که جان میلیون‌ها نفر در معرض خطر قرار گرفته. اما طراحی هلندی، دست به کار شده تا به شکلی جدید، توجه عموم را به این مشکل جلب کند. در ادامه‌ی مطلب ما را همراهی کنید.

Daan-Roosegaarde-smog-rings-3

اکتبر گذشته (اوایل پاییز سال قبل) طراح، هنرمند و مخترع هلندی “دن روسیگارد” (Daan roosegaarde) موفق به توسعه‌ی جارو برقی شد که قادر است آلودگی‌های شهری را مستقیماً از هوا بمکد. اکنون این طراح، مجدداً دست به کار شده تا بخارات و آلودگی‌های جاروب شده از آسمان پکن را به حلقه‌هایی از دوده تبدیل کند؛ حلقه‌هایی که زینت‌بخش انگشتان انسان‌ها خواهند بود. هر حلقه با یک الماس بدلی ساخته شده از دوده یا یک سنگ با مکعبی از دوده در قسمت میانی‌اش، تزیین شده است. روسیگارد امیداور است این پروژه در جهت جلب توجه عموم به معضل آلودگی هوا، مثمر ثمر واقع شود.

Daan-Roosegaarde-smog-rings

 ما اغلب فراموش می‌کنیم زمانی که ذرات غبار و آلودگی را تنفس می‌کنیم، در واقع در حال وارد‌کردن این آلودگی‌ها به درون ریه‌های خود هستیم. روسیگارد می‌گوید زمانی که این آلودگی‌ها را را با کمک جاروی ابداعیش از هوا بیرون می‌کشیده است، احساسی عجیب را تجربه کرده؛ چرا که کیسه‌ای پر از پودری سیاه‌رنگ را که اخیراً در آسمان شناور شده بود، در دست داشت. بنابراین او تصمیم گرفت برای جلب توجه عموم به این مشکل، این آلودگی‌ها را در قالب یک کار هنری، محسوس و قابل لمس ارائه دهد؛ به نحوی که هشیاری مردم را به دنبال داشته باشد.

دن روسیگارد از زمانی علاقمند به از بین بردن آلودگی هوا شد که دومین استودیوی هنری خود در شهر پکن را افتتاح کرد؛ جایی که از نظر سطح بالای آلودگی هوا، شناخته شده است. در عین حال این هنرمند می‌گوید کاملاً متوجه این مسئله است که جمع‌آوری دوده و غبار از گوشه‌ای از آسمان، قطعاً به معنای نقطه‌ی‌ پایان آلودگی نخواهد بود؛ اما او امیدوار است مردم هنوز هم هوای سالم و پاکیزه را در خاطر داشته و برای تجربه‌ی مجدد آن، دست از تلاش و مبارزه برندارند. پروژه‌ی حلقه‌های دوده‌ی او، شاید گامی کوچک در جهت جنبش مبارزه با آلودگی هوا باشد.

smoke-stack-pollution

با توجه به سطح آلودگی شهرهای بزرگ ایران، شاید بی‌مناسبت نباشد هنرمندان ما نیز توجه مردم را به این مسئله جلب نموده و آنان را پیرامون ابعاد گسترده‌ی تأثیر این آلودگی بر سلامت خود و عزیزان‌شان آگاه‌تر کنند.

[button color=”green” size=”medium” link=”http://inhabitat.com/artist-daan-roosegaarde-creates-jewelry-out-of-beijing-smog/” target=”blank” ]منبع[/button]

logo-samandehi