چهارشنبه، 04 تیر 93 - 11:37

 

سامسونگ سال‌ها حرف S را برای گوشی‌های هوشمند پرچمدار خود نگه داشته بود و سری گلکسی تب خود را در حد متوسطی حفظ کرده بود. حالا سامسونگ با تبلتی جدید که به نظرش شایسته نام S است، پا به میدان گذاشته، یعنی Galaxy Tab S 10.5. این تبلت که از صفحه نمایش Quad-Hd Super AMOLED و پردازنده Exynos 5420 بهره می‌گیرد، باید با رقیب همیشگی‌اش اپل و تبلت iPad Air مقایسه شود. در ادامه این تبلت‌ها را کنار یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

تبلت

بهتر است با طراحی شروع کنیم. مثل همه گلکسی‌تب‌ها، گلکسی تب S کاملا از پلاستیک ساخته شده است. این پلاستیک، احساس خوبی را که پوشش آلومینیومی آیپد ایر به شما منتقل می‌کند، ندارد ولی پوشش پشت آن بهتر از پلاستیک براقی است که در گلکسی‌تب‌های قدیمی به کار رفته است. گلکسی‌تب با ضخامت ۰.۲۶ اینچ و ۱ پوند وزن، کمی نازک‌تر و سبک تر از آیپد‌ با ۰.۳ اینچ ضحامت و ۱.۰۵ پوند وزن است. شاید این برتری چشمگیری نباشد ولی باید صفحه نمایش بزرگتر ۱۰.۵ اینچی این تبلت را هم در نظر گرفت.

صفحه نمایش با رزلوشن ۲۵۶۰×۱۶۰۰ سامسونگ، همان‌طور که از AMOLED انتظار می‌رود با تکاپوی زیبایی می‌درخشد. اما سامسونگ، یک سنسور RGB را هم برای تنظیم رنگ در نظرگرفته است. این سنسور، تن رنگ را با نور محیط تنظیم می‌کند و رنگ‌هایی دقیق‌تر که حس راحتی را به چشم شما منتقل می‌کند، ارایه میدهد. این همان تکنولوژی است که در گلکسی S5 به کار گرفته شده است و زمان عرضه به عنوان بهترین صفحه نمایش معرفی شد.

با وجود این‌که صفحه نمایش سامسونگ، تقریبا یک اینچ بزرگ‌تر از آیپد ایر است، اما تراکم پیکسلی بالاتری معادل ۲۸۸ پیکسل در اینچ، در مقایسه با ۲۶۴ آیپد ایر ارایه می‌دهد.

هنوز زود است در مورد پردازنده این تبلت قضاوت کنیم. تبلت سامسونگ از پردازنده ۱.۹ گیگاهرتزی Exynos 5 استفاده می‌کند و آیپد ایر از پردازنده ۶۴ بیتی A7 مختص خود بهره می‌گیرد. باید صبر کرد تا بتوانیم پردازنده جدید سامسونگ را مورد آزمایش قرار دهیم ولی به نظر می‌رسد این پردازنده قدرت عمل بسیار بالایی داشته باشد.

Tab S 10.5 با اندروید ورژن ۴.۴ و پوسته Touchwiz سامسونگ کار می‌کند. شما با تغییرات و ویژگی های بی‌پایانی مواجه می‌شوید، ولی یک ویژگی قابل ملاحظه SideSync است که به شما اجاره می‌دهد، صفحه نمایش گوشی گلکسی ۵ خود را در تب S 10.5 منعکس کنید. هم‌چنین اجازه ارسال پیغام‌ها، گرفتن تماس‌ها و انتقال راحت فایل‌ها را روی شبکه Wi-Fi برای شما فراهم می‌کند. هم‌چنین شما می‌توانید از مالتی‌تسک با چند پنجره باز بهره بگیرید.

در ادامه به صورت خلاصه و جزء به جزء بار دیگر ویژگی‌های این تبلت‌ها را کنار هم قرار داده‌ایم.

سایز

 تبلت

اگر هر دو تبلت را در حالت Landscape در دست بگیرید،گلکسی تب S، ۴ درصد بلندتر و ۳ درصد عریض‌تر از آیپد ایر خواهد بود. این تبلت، ۱۲ درصد هم نازک‌تر از تبلت آیپد ایر است.

وزن

 tablet 2

تب S، تنها ۴ گرم سبک‌تر از رقیب خود است. ولی با وجود این‌که صفحه بزرگتری دارد، احساس سبکی بیش‌تری را به ما منتقل می‌کند.

کیفیت ساخت

 تبلت

گلکسی تب S از پلاستیک مخصوصی که مشابه گلکسی S5 است، استفاده می‌کند ولی وقتی آن را در دست می‌گیرید، احساس امنیت بیش‌تری می‌کنید.

رنگ‌ها

tablet 4

هر دو دیوایس در دو رنگ متفاوت عرضه می‌شوند که در تصویر ملاحظه می‌کنید.

سایز صفحه نمایش

 تبلت

صفحه نمایش گلکسی تب S، ده درصد بزرگ‌تر از از آیپد ایر است. وقتی بدانید تب S نازک‌تر و سبک‌تر هم هست، احساس شیرین‌تری به شما دست می‌دهد.

نوع صفحه نمایش

 تبلت

صفحه نمایش Super AMOLED سامسونگ، هنگام تماشای ویدیو به زیبایی می‌درخشد. ویدیو‌های با کیفیت بالاتر، بسیار زیباتر از رقیبش یا تبلت‌های دیگر نمایش داده می‌شوند.

کیفیت صفحه نمایش

 تبلت

صفحه نمایش گلکسی تب S، رزلوشن بسیار مناسبی ارایه می‌دهد، ولی آیپد ایر هم با صفحه نمایش از نوع رتینای خود بسیار خوب عمل می‌کند.

اسکنر اثر انگشت

 تبلت

تب S از اسکنر اثر انگشتی که در گلکسی S5 استفاده شده، بهره می‌گیرد. اسکنر اثر انگشتی که در iPhone 5S استفاده شده است، به نظر مناسب تر می‌رسد. اما احساس امنیت خوبی را به شما منتقل می‌کند.

حافظه

 تبلت

اپل از گزینه‌های متنوعی برای حافظه داخلی تبلت خود استفاده می‌کند ولی گلکسی تب S، از اسلات microSD استفاده می‌کند که وضعیت را برای دو تبلت متوازن می‌کند.

ارتباطات

 tablet 9

هر دو تبلت، در دو نوع با ارتباط بی‌سیم Wi-fi به تنهایی و ارتباط مخابراتی و بی‌سیم همزمان به فروش می‌روند.

پردازنده

 تبلت

ورژن Wi-Fi تب S مجهز به پردازنده Exynos octa-core processor است. خریداران ورژن LTE، از پردازنده Snapdragon 800 بهره‌مند می‌شوند.

حافظه RAM

 تبلت

تب S از سه برابر حافظه رم آیپد ایر استفاده می‌کند. حافظه محدود آیپد احتمالا در مدل‌های جدیدتر، به‌روز خواهد شد.

باتری

 تبلت

زود است که قضاوتی درباره باتری گلکسی تب S انجام دهیم، جز این‌که سامسونگ ۱۱ ساعت پخش ویدیو را برای این تبلت در نظر گرفته است.

دوربین

 تبلت

دوربین پشتی تب سامسونگ تصاویر را با رزلوشن بالاتری ارایه می‌دهد. این لزوما به معنی با کیفیت‌تر بودن آن نیست. برای تست کیفیت باید کمی صبر کنیم.

logo-samandehi