سه شنبه، 10 تیر 93 - 09:11

 

آیا پخت و پز همیشه نیاز به حضور فیزیکی دارد؟ یا اینکه میتوان آن را هم به نوعی اینترنتی کرد و از طریق سیستم عامل های دیجیتال و ماورای محدودیت های شناخته شده آماده کردن غذا را تجربه کرد؟

این سوالی است که در وبسایت “آشپزی مشارکتی” پرسیده شده است، پروژه ای که توسط طراحان Christian Isberg  و  Petter Johansson Kukacka ، برنامه نویس Lasse Korsgaard و سرآشپز Carl Berglöf ساخته شده. این پروژه بر پایه ی یک پلتفرم دیجیتالی در تعامل با یک ماشین پخت فیزیکی تعریف شده است.

آشپزی مشارکتی یک ماشین پخت جالب است که شامل یک قابلمه بزرگ، یک دودکش در میانه دستگاه و ۳۵ نگه دارنده مواد تشکیل دهنده غذا، که داخلشان گیاه های ادویه ای، فلفل و حتی گوشت هم وجود دارد. این ماشین می تواند غذاهای مختلفی آماده کند و پخت و پز به طور کامل از راه دور انجام می شود و قابلیت اجرای دستورات تا ۵ سرآشپز به صورت همزمان را دارد. سرآشپز می تواند میزان حرارت، زمان بندی، هم خوردن غذا، و چاشنی ها را با گوشی هوشمند یا کامپیوترش کنترل کند.

این ماشین با استفاده از کانکشن اینترنتی که به یک پلت فرم دیجیتالی متصل شده است به ۵ آشپز از هر جای دنیا اجازه می دهد که در آشپزی شرکت کنند. ویژگی جالب در مورد این پروژه ناشناس بودن شرکت کنندگان در آشپزی است و به این صورت این ماشین راه جدید و متفاوتی را برای مردم فراهم کرد که با آن می توانند در گفتگو های مربوط به غذا و هنر آشپزی مشارکت کنند یا مباحثی در شیوه ها یا مواد لازم پخت به وجود بیاورند. دستگاه از یک جهت دیگر نیز جالب است و آن دیدن عکس العمل مردم هنگام آشپزی مشارکتی آن هم دیجیتالی است. چه نوع گفتگو ها و بحث هایی در یک چنین تعاملی به وجود خواهد آمد؟ در فرهنگ ما که از قدیم می گویند آشپز که دوتا شد آش…؟

در ادامه تصاویر بیشتری از این دستگاه را ببینید و طرز کار آنرا بخوانید.

 این پروژه ظاهرا از یک توستر از راه دور الهام گرفته شده و به این سوال که آیا پختن نیاز به حضور فیزیکی دارد یا از طریق پلتفرم دیجیتالی هم می تواند صورت بگیرد پاسخ داده است. سازندگان از یک سرآشپز مشهور در سوئد پرسیدند که ببینند آیا او حتما باید غذا را هنگام آماده شدن بچشد؟ و او پاسخ داده که در صورتی که آن غذا را قبلا هم پخته باشد، خیر. همکاران این پروژه برای یک سال در مورد چگونگی ساخت این دستگاه و عملکردش طرح ریزی کردند و نهایتا فهمیدند که با استفاده از ۳۵ ماده غذایی می توانند طعم ها و غذاهای بسیار متفاوتی درست کنند.

این ماشین در هفته طراحی Clerkenwell در آشپزخانه Strange Beast House رو نمایی شد و در آکادمی هنر های زیبای سلطنتی سوئد نیز به نمایش در آمد. شاید چند سال دیگر پیشرفت های بهتری حاصل شود و ابعاد ماشین هم کوچکتر شود و مانند یک پرینتر آشپزی برای ما عمل کند، ه

تصاویر بیشتری از این ماشین را در زیر ببینید.

Collaborative_Cooking_machine2

Collaborative_Cooking_Ingredients1

Collaborative_Cooking_Ingredients-2 (1)

Collaborative_Cooking_machine4

Collaborative_Cooking_machine5

Collaborative_Cooking_meal

Collaborative_Cooking_prep_dish

Collaborative_Cooking_prepped

Collaborative_Cooking_spice_rack

b802ee23-f917-43c4-9b25-0f30ea92c294-625x418

1db633e8-7b41-400d-a21f-9c196424ac48-625x418

 [button color=”green” size=”medium” link=”http://collaborativecooking.net/” target=”blank” ]منبع[/button]

logo-samandehi