چهارشنبه، 18 تیر 93 - 03:05

 

Pepper-Softbank5-680x350

پپر (pepper) روباتی دانا و هوشمند

شرکت فرانسوی آلدِبَران رباتی انسان نما به نام «پپر» ساخته که برای زندگی با انسان طراحی شده است. «پپر» می‌تواند با کمک دانش فراگیرش از احساسات انسانی، حال روحی شما را بازگو کند. او همچنین قادر است حالت چهره، زبان بدن و لغت‌هایی مورد استفاده شما را تحلیل کرده، احوالتان را حدس زده و خود را با شما هماهنگ کند.

مدیر عامل شرکت الدبران می‌گوید:

«ربات‌ها قابلیت این را دارند که تشخیص دهند احساسات مثبت است یا منفی. امری که برای ما یک توانایی پایه است. آنها می‌دانند فردی که در مقابلشان است ناراحت است یا خوشحال. اما مثلا نمی‌توانند تشخیص بدهند آن فرد افسرده است یا عصبی، فقط مثبت و منفی بودن احساسات را می‌فهمند، که در نوع خود جالب است و امکانات بیشماری را پیش رو قرار می‌دهد. با مرور زمان و به تدریج، ما به تنهایی و یا با کمک جامعه علمی‌می‌توانیم بازه احساساتی این ربات را بسیار گسترش دهیم.»

مزونیه (مدیر عامل شرکت الدبران) می‌گوید شرکت شان سامانه ای را در اختیار برنامه نویسان گذاشته که با آن برای «پپر» قابلیت‌های تازه ای طراحی کنند.

606x340_273382

صندلی چرخداربا ردگیر چشمی

دانشمندان انگلیسی سامانه ای طراحی کرده اند که به افراد نیازمند به صندلی چرخدار امکان می‌دهد تنها با نگاه به یک جهت، صندلی را به آن سو برانند. محققان در ایمپریال کالج (کالج سلطنتی) لندن می‌گویند این فناوری که هم ارزان و هم استفاده از آن ساده است، می‌تواند زندگی افرادی را که دچار معلولیت حرکتی هستند تغییر دهد.

دو دوربین متمرکز روی چشمان کاربر، حرکت چشم را رصد کرده و اطلاعات حاصل از آن را به یک رایانه کوچک منتقل می‌کند. رایانه جهت مورد نظر فرد را در می‌یابد و فاصله تا مقصد را می‌سنجد. این فرایند تنها در ده هزارم ثانیه انجام می‌گیرد که به گفته محققان، آنی ترین حالت ممکن است.

گروه تحقیقاتی می‌گوید فناوری کنونی که با امواج مغزی صندلی‌های چرخدار را هدایت می‌کند مشکلاتی دارد، چرا که تمرین دادن کسی که از آن بهره می‌برد می‌تواند ماه‌ها به طول بیانجامد. همچنین کاربر باید شدیدا متمرکز باشد تا بتواند صندلی را حرکت دهد. طراحی شان هم طوری است که حرکت کاربر را حذف کرده است.

کایروبین پیلای، دانشجوی دکترای ایمپریال کالج می‌گوید: «سامانه‌های ردگیری کنونی معمولا صفحه نمایش دارند. باید روی صفحه نمایش به مقصد حرکت نگاه کرد. مشکلشان این است که زیادی ساده هستند و همچنین توجه کاربر به پیرامون را کاهش می‌دهند و خطر ندیدن موانع را بالا می‌برند.»

نتیجه آزمایش‌های انجام شده روی افرادی که معلولیت حرکتی ندارند نشان داد آنها می‌توانند با این صندلی به مراتب سریعتر از مدل‌های دیگر در ساختمانی پر رفت و آمد جابجا شوند. قرار است آزمایش‌ها با معلولین واقعی ادامه پیدا کند.

امیدواریم با پیشرفت بیشتر تکنولوژی نه تنها معلولان حرکتی بلکه همه بیماران به بهبودی کامل برسند.

[button color=”green” size=”medium” link=”euronews.com/2014/07/08/eye-guided-wheelchairs-forward-looking-technology-pepper-the-moody-robot/” target=”blank” ]منبع[/button]

logo-samandehi