دوشنبه، 23 تیر 93 - 11:19

 

Screen-Shot-2014-07-14-at-7.15.02-PM-w600

در هفته گذشته یکی از وبلاگ های متعلق به سایت اکونومیست گزارشی را منتشر کرد و طی آن سه شرکت برتر اینترنتی در ۵۰ کشور مختلف جهانرا معرفی نمود و ارزش تقریبی هر یک از آن ها را اعلام کرد.

  • دیجی کالا : ۱۵۰ میلیون دلار
  • کافه بازار : ۸ میلیون دلار
  • ای نتورک : ۳ میلیون دلار

آمار بالا آن چیزی بود که اکونومیست در مورد برترین شرکت های اینترنتی ایران صادق می دانست. آماری که در هفته گذشته سر و صدای بسیاری را در بین کاربران ایرانی به راه انداخت و اعتراضات مختلفی را با خود در بر داشت.

با توجه به نو پا بودن شرکتی همچون ای‌نتورک، قرار گرفتن آن در این لیست باعث شد تا شبهات بسیاری در مورد گزارش اکونومیست و صحت ارقام و اعداد آن به وجود آید. میزان این شائبه ها به حدی بود که حتی توضیحات محسن ملایری، به عنوان کسی که آمار را در اختیار مجموعه World Startup قرار داده بود، نیز نتوانست فعالان اینترنتی را قانع نماید.

اکونومیست طی چند روز گذشته آمار مربوط به کشور ایران را از لیست خود حذف کرد و سرانجام امروز آمار جدیدی را در گزارش مذکور جایگزین نمود.

  • دیجی کالا: ۱۵۰ میلیون دلار
  • گروه آپارات: ۳۰ میلیون دلار
  • کافه بازار: ۲۰ میلیون دلار

همانطور که مشاهده می کنید، در لیست جدید نام ای نتورک حذف شده و «گروه آپارات» با ارزش ۳۰ میلیون دلار جایگزین آن گشته است. در این میان مشخص نیست که منظور از گروه آپارات، تنها سرویس میزبانی ویدیو آن است و یا سایر سرویس های این مجموعه نیز در نظر گرفته شده اند. در این رابطه بد نیست توضیح دهیم که شبکه اجتماعی کلوبو سایت تبلیغاتی صبانیز دارای مدیریتی مشترک با آپاراتهستند.

تغییر دیگر لیست جدید، مربوط به کافه بازارمی شود. جایی که این فروشگاه اپلیکیشنی با وجود سقوط به رده سوم، با افزایش ۱۲ میلیونی در ارزش خود مواجه گشته و اکنون قیمت تقریبی آن به ۲۰میلیون دلار رسیده است.

شنیده می شودمجموعه World Startup Report که وظیفه تامین اطلاعات گزارش اکونومیست را بر عهده داشته، با جمع آوری آمار و اسناد مالی ۹ شرکت مختلف ایرانی، اطلاعات خود را تغییر داده است. حال اینکه در این مدت اندک چگونه این اطلاعات جمع آوری و تحلیل شده اند خود موضوعی است که سؤال های بسیاری را بر می انگیزد.

logo-samandehi