پنجشنبه، 09 مرداد 93 - 10:35

 

شهر فرنگ نوعی سرگرمی کودکانه بود به شکل جعبه‌ای چهارگوش، سوار بر چهارچرخ و قابل حمل که از سوراخ‌های دیواره آن عکس‌های قدیم ایران و عکس‌های نقاط دیدنی و معروف جهان به نمایش درمی‌آمد. در هنگامی که هنوز سینما و تلویزیون در ایران رواج و رونق نیافته بود بازار شهر فرنگ رونق داشت و کودکان تماشای این تصویرهای متحرک را که با توضیحات آهنگین و روان متصدی دستگاه همراه بود بسیار دوست می‌داشتند. در گذشته استقبال مردم از این وسیله سرگرمی به حدی بود که شهر فرنگی بودن شغل آبرومندی به حساب می‌آمد.

7-30-2014 8-38-35 AM

مسبب ورود آن به ایران مظفرالدین شاه قاجار بود. وی در دیدار از نمایشگاه جهانی فرانسه که در پاریس برگزار شده بود، نظرش به شهر فرنگ جلب شد و این موضوع مقدمه‌ای برای ورود این دستگاه به ایران شد.

شهرفرنگ‌های مدرن اما این روزها به لطف گروه هنری In Return سر و کله‌شان در شهر لندن سبز شده است. آنها البته زیبایی شهر فرنگ‌های قدیمی و میزان تأثیرگذاری و راز و رمزگونگی آنها را ندارند.

7-30-2014 8-37-46 AM

شهرفرنگ‌های مدرن، در واقع ایستگاه‌های کوچک نمایش فایل‌های GIF هستند. با استفاده از یک اپلیکیشن، فایل‌های GIF در تعدادی آی‌پد به نمایش در ۳۰ نقطه مختلف شهرهای لندن به نمایش درمی‌آیند.

GIF هایی که به نمایش درمی‌آیند ۱۴ تا هستند که کار هنرمندان شاخصی در این عرصه هنر هستند.

7-30-2014 8-37-27 AM

آی‌پدهایی ۳ ای که استفاده می‌شوند روی قاب‌هایی در اندازه ۳۰ در ۲۵ سانتیمتر نصب شده‌اند. آنها به سادگی با نوار چسب روی این فریم‌های نصب شده‌اند.

7-30-2014 8-38-03 AM

خب، اعضای گروه برای حفاظت از آی‌پدها مجبورند در همان نزدیکی باشند و کار جالب دیگر آنها این است که از واکنش رهگذرها فیلم می‌گیرند.

[button color=”green” size=”medium” link=”http://thenextweb.com/creativity/2014/07/28/gifs-go-wild-invades-london-making-new-hotbed-gif-animation/” target=”blank” ]منبع[/button]

logo-samandehi