شنبه، 25 مرداد 93 - 02:56

 

هواپیمای عمود پرواز دانشگاه جورجیا تولید هواپیماهای عمود‌پرواز مفهوم چندان تازه‌ای نیست و کمپانی‌های تولیدکننده ی هواپیماهای نظامی پیش از این نیز نمونه‌هایی را با این توانایی، روانه‌ی بازار کرده‌اند. اما شاید هواپیمای طراحی شده توسط تیمی از دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه جورجیا شکل جدیدی از این نوع هواپیما را نمایش می‌دهد.

هرچند شاید این طرح در ابتدا کمی دور از واقعیت و نزدیک به هواپیماهای موجود در داستان‌های علمی تخیلی به‌نظر برسد، اما باید به این نکته اشاره کرد که این هواپیما با استفاده از پره‌های روی بال‌ها بصورت عمودی اوج گرفته و از روی زمین برمی‌خیزد و سرعت حرکت آن در مقایسه با هلیکوپترهای معمولی سه‌برابر است.

این طرح برنده‌ی جایزه‌ی رقابت سالیانه‌ی طراحی هلیکوپترهای آمریکا شده که بین دانشجویان برگزار می شود. در بروشور مربوط به این هواپیما کاربردهایی چون جستجو و نجات و استفاده توسط تیم‌های نجات در جریان رخ‌دادن بلایای طبیعی و جنگ‌ها، کاربری نظامی، استفاده در بیمارستان‌ها و همچنین انتقال بارهای سنگین وزن پیشنهاد داده شده است.

این هواپیما هنوز تولید نشده و به‌نظر نمی‌رسد برنامه‌ای نیز برای تولید آن در آینده‌ی نزدیک وجود داشته باشد. این مسابقه‌ی به‌منظور تشویق مهندسان به‌منظور مطالعه‌ی بیشتر روی امکان برخاستن و نشستن بصورت عمودی و توسعه‌ی سیستم‌عمود پرواز در هواپیماها برگزار شده است. از جمله‌ی قابلیت‌های چنین هواپیماهایی باید به مصرف انرژی کم، قابلیت پرواز با سرعتی بیش از هلیکوپترهای کنونی و همچنین قابلیت حمل میزان منطقی بار اشاره کرد. توسعه‌‌دهندگان این هواپیما دعا کرده‌اند که طرح توسعه داده شده توسط آن‌ها قادر است تا باری به وزن ۷۹۰ کیلوگرم را حمل کند، در حالی که برخی از هلیکوپترها قادرند تا باری به وزن ۲,۲۶۰ کیلوگرم را نیز حمل کنند.

برندگان این رقابت، مبالغی را به‌عنوان جایزه دریافت کرده‌اند که این مبلغ در مجموع ۱۰,۰۰۰ دلار است. تصویر زیر مربوط به جایگاه اول دانشجویان در حال تحصیل است.

VerPlaveInt

برندگان این مسابقات به حال خود رها نشده و برای ادامه یافتن طراحی‌ها و همچنین بالا بردن کیفیت طراحی‌های بعدی توسط نهادهایی حمایت می‌شوند. حامی مالی مسابقات سال آتی نیز ارتش آمریکا خواهد بود.

logo-samandehi