شنبه، 15 شهریور 93 - 10:56

 

اگر به معماری علاقه دارید حتماً بارها نام معمار برجسته عراقی الاصل انگلیسی،  زها حدید را شنیده‌اید. این خانم با سبک معماری خاص و دیدنی‌اش برنده جوایز متعددی شده و افتخارات بسیاری کسب کرده است. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به یکی از تازه‌ترین کارهای او که قرار است در کشور استرالیا به انجام برسد. برای آشنایی بیشتر در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید.

قرار است در کشور استرالیا و در چهار کیلومتری غرب مرکز تجاری بریزبِن (Brisbane)،  طراحی جدید زها حدید در قالب سه برج  دیدنی به مرحله اجرا درآید. این اثر جدید معماری، تلفیقی است دیدنی که از عناصر قدیمی (به میزان اندک) و المان‌های جدید (به میزان فراوان) بهره برده است. این سازه که قرار است در  شهر کوئینزلند ساخته شود “تاجگذاری پربرکت” (Grace on Coronation) نامیده  شده و متشکل از سه برج با طراحی مدرن و استفاده از همان خصوصیات آشنای کارهای حدید است. این برج‌ها در همزیستی مسالمت آمیزی با ساختمان قدیمی رادیو- تلویزیون این ناحیه (ABC) که در فهرست آثار ارزشمنده دهه‌ی ۱۸۶۰ این کشور قرار دارد، ساخته خواهند شد.

برجهای دیدنی پروژه گروه سانلند در کشور استرالیا

اگر با کارهای خانم حدید آشنا باشید قطعاً می‌دانید که این  معمار برجسته در ارائه کارهای خود از عناصر و ویژگی‌های مدرن  بهره برده و به هیچ روی از استفاده  المان‌های امروزی و خاص طفره نمی‌رود. از هتل جعبه‌ای شکل شهر رویاها (این هتل قرار است تا سال ۲۰۱۷ در شهر ماکائو ساخته شود) گرفته تا ساختمان مرکز هنری حیدر علی اف در آذربایجان، همه و همه گواهی هستند بر نوع نگاه و کارهای دیدنی و مدرن خانم حدید.

مرکز حیدر علی اف در باکو

مرکز حیدر علی‌اِف در کشور آذربایجان که موفق به دریافت جایزه‌ی موزه‌ی طراحی لندن شد

هتل شهر آرزوها در ماکائو از طرحهای زها حدید

هتل شهر رویاها (City of Dreams)، از کارهای خانم حدید

خطوط منحنی یکی از خصوصیات بارز کارهای حدید بوده که در پروژه‌ی اخیر وی نیز به خوبی مشهود است. اگر از دور به نمای مفهومی این طرح بنگرید بطری‌های شیشه‌ای نوشابه را به خاطر خواهید آورد که به شکل سرو ته در ساحل کنار رود قرار گرفته‌اند. این طراحی ویژه به بهینه سازی و استفاده هر چه بیشتر فضای خارجی این برج‌ها کمک شایانی نموده است.

که موفق به دریافت جایزه‌ی موزه‌ی طراحی لندن شد

حدید در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد  طراحی خاص و مخروطی هر برج به شکلی قابل قبول به کاهش اثر آن بر محیط اطرافش کمک نموده است. به علاوه  از آن جایی که هر برج در قسمت پایه مساحت کمتری اشغال کرده، دیدی بهتر از  نمای کلی رودخانه را  برای عموم مردم فراهم  کرده است. در کنار این طراحی کارآمد، فضایی پویا و محیط  شهری  پر تحرک و نشاطی نیز برای ساکنان ناحیه تووونگ (Toowoong)  ایجاد شده است، همچنین با ساخت یک پارک و فضای سبز دیدنی در امتداد رودخانه، بر زیبایی چشم اندازهای اطراف این منطقه به مراتب افزوده خواهد شد.

که موفق به دریافت جایزه‌ی موزه‌ی طراحی لندن شد

در مجموع ساخت این بنا  ۷٫۳۰۰ متر مربع از فضای اطراف رودخانه و ساحل آن را به خود اختصاص خواهد داد. گروه سانلند (Sunland Group)،
گروه توسعه دهنده‌ی این پروژه، اعلام کرد  تقریباً نیمی از این محوطه دیدنی به روی عموم باز خواهد بود تا از چشم انداز زیبای این ناحیه لذت ببرند، رویدادی که برای نخستین بار در طول ۱۵۰ سال گذشته صورت می‌پذیرد.

صهبا عابدیان مدیر شرکت سانلند

شرکت سانلند گروپ، در سال ۱۹۸۳ توسط سهیل عابدیان بازرگان معروف ایرانی- استرالیایی در جنوب شرقی شهر کوئینزلند استرالیا  بنیان نهاده شد. صهبا فرزند سهیل عابدیان هم اکنون به عنوان مدیر عامل این شرکت فعالیت می‌کند.

صهبا عابدیان، مدیر عامل ایرانی- استرالیایی سانلند در مورد احداث این سازه جدید گفته است:

هدف ما ایجاد  فضای شهری- روستایی پویا و پر جنب و جوشی است که هر دو عنصر مهم معماری و چشم انداز طبیعی را تواماً به خدمت گرفته و  با ارائه‌ی یک طراحی منسجم و جذاب، هم  بافت شهری و هم ساحل رودخانه و بارانداز آن را به شکلی فعال و سرزنده به عموم  ساکنان هدیه می‌دهد. مهم تر آنکه ما در خلق این سازه به دنبال ایجاد یک فضای ساحلی برای عموم مردم و ساخت یک محل مناسب جهت مشاهده چشم انداز رودخانه و در کلی خلق یک فضای عمومی پر معنا هستیم.

میدن‌بوری (Middenbury) یک ساختمان ویژه و نمونه‌ای بارز از اقامتگاه‌هایی است که ساکنان کوئینزلند در طول دهه‌ی ۱۸۶۰ مورد استفاده قرار می‌دادند. این ساختمان یک طبقه‌ی آجری که در فضایی به مساحت ۱٫۵ هکتار و در کنار رودخانه واقع شده، اکنون به گروه سانلند فروخته شده است. قرار بر این است که این بنا بخشی از پروژه‌ی آنها در این شهر و در واقع جزئی از محوطه‌ی سبز و پارک این سه برج باشد. این سازه که روزگاری بخشی از دنیای شهروندان موفق بریزبِن و نمادی از روزگاران گذشته بود، اکنون با برج‌هایی هم‌نواست که نمونه‌ای از منزلگاه‌های شهروندان نسل جدید این کشور است که در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

برج‌های دیدنی گروه سانلند که توسط زها حدید طراحی شده‌اند

برج‌های دیدنی گروه سانلند که توسط زها حدید طراحی شده‌اند

برج‌های دیدنی گروه سانلند که توسط زها حدید طراحی شده‌اند

این سه برج  که در مجموع ۱۳۰ متر از فضای کنار رودخانه را اشغال نموده‌اند، ۴۸۶ آپارتمان، هشت ویلا با چشم اندازی رو به رودخانه و ۶۳۶ فضای پارک ماشین را شامل خواهند شد. عملیات ساخت این پروژه در ماه ژوئن آغاز شد.

برج‌های دیدنی گروه سانلند که توسط زها حدید طراحی شده‌اند

logo-samandehi