یکشنبه، 16 شهریور 93 - 03:07

 

اینترنت از نگاه بسیاری از کارشناسان بین ۱۰ دستاورد برتر بشر پس از زبان، آتش، چرخ، برق و … قرار دارد، زیرا سبب ایجاد بزرگترین تحول در زندگی و ارتباطات شده است و اما ایران در کجای این معادله قرار دارد.
click
همزمان با برنامه ریزی وزارت ارتباطات برای بهره برداری از نسل سوم و بالاتر اینترنت برای پاسخگویی به نیازهای روز کاربران و توسعه کشور، محمود واعظی وزیر ارتباطات توسط برخی نمایندگان تهدید به استیضاح شد.
در حالیکه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی چندی پیش گزارش داده بود که کاربران فضای مجازی در ایران مجبورند بیشترین پول را در جهان بابت اینترنت بپردازند، یگ گزارش تازه انتشار بین المللی به قعر نشینی این دستاورد بزرگ بشری در کشور اشاره می کند.
براساس اعلام این مرکز، هزینه اینترنت در ایران دو برابر افغانستان و ٣۵٠٠ برابر ژاپن است.
اما داستان وقتی برای کاربران اینترنت فوق العاده گران در ایران جالب تر می شود که پایگاه نت ایندکس رتبه میانگین سرعت اینترنت در کشور ما را ١۶٩ اعلام کرده و فقط ۲۳ کشور بعد از ایران قرار دارند.
برای اینکه زحمت مقایسه سرعت اینترنت در ایران را با کشورهای پیشرفته ای مانند کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور که در صدر پرسرعت ترین قرار دارند، نکشید، کافی است بدانید سرعت اینترنت در کشور ما حتی پایین تر از لیبی و افغانستان جنگ زده است.
براساس ارزیابی های صورت گرفته، در حالیکه متوسط سرعت اینترنت در ایران ۰/۶۳ مگابایت گزارش شده، کاربران در افغانستان چندی پیش شاهد ارتقای سرعت از ۸۳٠ مگا بایت به بالاتر از یک مگابایت بودند.
از دیگر سو، اریتره جنگ زده و کوبا از جمله کشورهایی هستند که پس از ایران لاک پشتی ترین اینترنت را در جهان دارند و کره شمالی هم که هیچ ارتباطی با این فناوری ندارد.
همزمان با قعرنشینی ایران در این زمینه، کاربران اینترنت در ترکیه کشور همسایه که به عنوان یکی از ۳ پایتخت برخوردار از پرسرعت ترین اینترنت جهان است، سرعت حدود ۶/۰۵ مگابایت را تجربه می کنند.
قطری ها هم با سرعت ۳/۱۹ کار می کنند، بحرین ۲/۳۱، سوریه ۱/۵۷ و در پاکستان هم اینترنت ۱/۴۶ مگابایت سرعت دارد.
به گزارش ایرنا اما داستان اینترنت کند ایران آنجا جالب تر می شود که بنا به گزارش مرکز پژوهش های مجلس، نرخ مصوب اینترنت یک مگابایت در ثانیه برای ایرانی ها ماهانه ۴٣٠ هزارتومان اعلام شده است، ولی در کره جنوبی ماهانه حدود ٢ هزار و ۶۴٠ تومان، در ژاپن ١٢٠ تومان، در بلغارستان ٢ هزارتومان و در مولداوی ٣ هزار و ۵۴٠ تومان هزینه دارد. (مبنای محاسبه دلار سه هزار تومانی است)

logo-samandehi