چهارشنبه، 26 شهریور 93 - 08:20

 

روز گذشته میزگرد بررسی اصول حاکم بر مجوزدهی خدمات اینترنتی با حضور نمایندگانی از دولت و بخش خصوصی برگزار شد.
بخشی از این میزگرد به موضوع پیش‌نویس طرح ساماندهی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی که اخیراً از سوی سازمان تنظیم مقررات ارائه شده است، اختصاص یافت و در آن تأکید شد که برخی شرایط مطرح شده در این پیش‌نویس از جمله منوط شدن بحث تمدید مجوز شرکت‌های PAP منوط به دارا بودن ۲۰۰ هزار پورت تا تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۳ عادلانه نیست و تعیین تاریخ باید به تاریخی در آینده موکول شود.
در این میزگرد، معاون بررسی‌های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص شرایط در نظر گرفته شده برای تمدید پروانه PAPها گفت: درباره شرط داشتن حداقل ۲۰۰ هزار پورت فعال ADSLو۲۰ لینک STM1باید بگویم این شروط، ملاک‌هایی برای ارزیابی عملکرد شرکت‌ها تا تاریخ ۳۱/۴/۹۳ است و اگر ملاک بهتری برای ارزیابی پیشنهاد شود استقبال می‌کنیم.
عباسی ادامه داد: علاوه بر این حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ شرکت ISP نیز وجود دارد که خوب فعالیت کرده‌اند و از بسیاری‌ از PAP‌ها در ارتقای پروانه مستحق‌ترند.
در این میزگرد، اردشیر منتصری، مدیرعامل شرکت انتقال داده‌ها (عصر تلکام) نیز در سخنانی اظهار داشت: همه متفق‌القول هستیم نگاهی که وزارتخانه و سازمان نظام صنفی در یک سال اتخاذ کرده، جای تشکر دارد. اصولاً بی‌تفاوتی گذشته نسبت به شرکت‌های اینترنتی کنار گذاشته شده و یک نگاه فعالانه اتخاذ شده است و این آینده خوبی در حوزه ICT در کشور به همراه خواهد داشت.
وی افزود: اکنون در مرحله خاصی در حوزه ارتباطات هستیم و نیاز به دگردیسی در این حوزه احساس می‌شود. زمانی کسانی که در حوزه اینترنت پرسرعت کار می‌کردند، خیلی کاری نداشتند بزرگان حوزه موبایل چه کار می‌کنند اما الان همه این موضوعات در یک ظرف می‌گنجد و در یک قالب نیاز به بررسی دارد.
وی ادامه داد: اپراتورهای بزرگ کشور نیز این موضوع را پذیرفتند و متوجه شده‌اند که درآمد دیگر از VOICE و SMS خارج شده است. مشاوران این اپراتورها امروز به آنها می‌گویند درآمد در حوزه دیتا است و باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.
منتصری اظهار داشت: امروز همه ما ناچار هستیم در فضای شبکه ارائه خدمات سرویس اینترنت پر سرعت نگاهی به حوزه موبایل نیز بیندازیم.
وی تصریح کرد: ما به‌عنوان ISP‌‌ها و PAPها نسبت به اپراتورها چابک‌تر هستیم و در حوزه سرویس‌های ارزش افزوده می‌توانیم بسیار خوب عمل کنیم. همچنین در حوزه تلفن ثابت نیز زیرساخت‌هایی را فراهم کردیم که می‌تواند برگ برنده‌ای برای رقابت باشد اما بدون داشتن مجوز LTE، مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته محکوم به شکست است.
مدیرعامل شرکت عصر تلکام ادامه داد: ما مصوبات زیادی داریم در مورد رابطه بین PAP‌ها و مخابرات ایران. قواعد درست تعریف شد ولی اجرا نمی‌شود.
وی افزود: از دید من سه اپراتور بزرگ در آینده نزدیک در این حوزه شکل خواهند گرفت که می‌خواهند به رقابت با اپراتورهای موبایل بروند اما زمانی فضای رقابت شکل‌ می‌گیرد که پیش‌نویس ارائه‌شده سازمان تنظیم‌ مقررات اصلاح شود.
منتصری گفت: با توجه به اینکه اپراتورهای تلفن همراه از طریق واگذاری پروانه‌های ۳G و ۴G به حوزه خدمات دیتا وارد شده‌اند، به شرکت‌های فعال در حوزه خدمات دیتا نیز باید امکان ورود به ارائه خدمات LTE داده شود، زیرا به سرعت بخش بزرگی از توسعه تکنولوژی ADSL تحت تأثیر خدمات ۳G و ۴G قرار گرفته و امکان رقابت کاهش می‌یابد.
وی ادامه داد: مجوز LTE و اعطای فرکانس ضمن اینکه یک ضرورت برای بقای شرکت‌های این حوزه است، بلکه از ارزش فوق‌العاده‌ای نیز برخوردار است و باید ضمن اعطای این مجوز در پروانه جدید، هزینه بسیار بالایی برای آن در نظر گرفته شود. در این حالت پیش‌بینی می‌شود که در چارچوب ارتقای مجوز شرکت‌های PAP که تعهدات مندرج در پروانه خود را اجرا کرده‌اند و هم‌اکنون فعال هستند، به تعداد ۳ اپراتور بزرگ برسیم.
منتصری گفت: شاخص‌های ارزیابی می‌تواند یک بحث گذشته و آینده را داشته باشد. هم‌اکنون حداقل دو شرکت PAP را داریم که در دو سال گذشته توانایی خود را ثابت کرده‌اند و در حوزه فعالیتی خود به عنوان شرکت‌های برتر انتخاب شده‌اند. اینکه فقط با شاخص‌های کمی به تمدید پروانه‌ها نگاه کنیم، شاید باعث حذف برخی شرکت‌ها شود که در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، لازم است شاخص‌های کیفی نیز در تمدید پروانه مد نظر قرار گیرد.
اسمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات مبنا نیز در سخنانی گفت: در گذشته یک شرکت ISP  با یک سرمایه‌گذاری چند میلیونی راه‌اندازی می‌شد اما الان ISP اول کشور حدود ۶ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است و اپراتورهای بزرگ کشور آینده خود را در اینترنت می‌بینند.
وی افزود: جدیدترین رویکرد سازمان تنظیم مقررات، ایجاد رابطه‌ای بین اپراتورها با سایزهای مختلف است. مشکل ما عدم تعریف درست بین اپراتور غالب یعنی مخابرات و PAPهاست. تعریف درست این روابط، اجازه بقای شرکت‌ها را می‌دهد.
آیت‌الهی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در این پنل گفت: در سال‌های گذشته شرکت‌های اینترنتی در فضای دشوار رقابتی با سرمایه‌گذاری‌های کلان موجبات رشد فضای ICT را فراهم آورده‌اند، لذا در هرگونه تصمیم‌گیری در این حوزه باید حقوق مکتسبه دست‌اندرکاران این صنعت را مد نظر داشته و موجبات حذف آنها را فراهم نیاورد.
وی از ۱۲ مورد اصلاح سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بر پیش‌نویس طرح «ساماندهی و بازنگری در پروانه‌های PAP، PSTN، ISDP و ISP کشور» که توسط سازمان تنظیم مقررات منتشر شده است، خبر داد و خواستار تغییر تاریخ تعیین شده برای تحقق شروط مربوط به الزامات تحدید پروانه pAPها شد.

logo-samandehi