چهارشنبه، 26 شهریور 93 - 05:00

 

رییس پلیس راهور کشور با بیان اینکه ۱۰ هزار کیلومتر از جاده های کشور زیر پوشش سامانه هوشمند قرار دارند، گفت: امیدواریم که این پوشش در یکی دو سال آینده به ۳۰ هزار کیلومتر برسد زیرا ۷۰ درصد تردد جاده ای در همین جاده ها صورت می گیرد.

139301060940256972416183

سردار اسکندر مومنی ‌در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دوم سیما با اشاره به کاهش تلفات ناشی از تصادف از ۲۸۰۰۰ به ۱۸۰۰۰ گفت: درصد زیادی از این کاهش مرهون رعایت و قانون پذیری مردم بوده است.

وی در این حال میزان تلفات شهریور ماه را در مقایسه با دیگر ماههای سال بیشتر دانست و افزود: اوج حوادث در این ماه با حدود ۲۲۰۰ کشته رخ داده که علت آن افزایش حجم سفرها، طولانی بودن روزهای تابستان، افزایش زمان رانندگی،گرمای هوا و خستگی رانندگان است.

مومنی گفت: البته این آمار هم با همکاری مسئولان و رعایت مردم قابل کاهش تا میزان ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

وی افزود: برای جلوگیری و کاهش تصادفات در مواقعی عموما مانند شهریور و نیز تعطیلات نوروزی، ۱۰۰۰ تیم گشت و ۵۰۰۰ نفر از بخش های دیگر نیروی انتظامی به راهنمایی و رانندگی اضافه می شوند تا در مناطق پر رفت و آمد و حادثه خیز حضوری پرشمار داشته باشیم.

مومنی گفت: ۳۰ فروند بالگرد نیز در سراسر کشور برای رصد جاده ها و برخی اوقات تصویر برداری و ثبت تخلفات در نظر گرفته شده است که قدرت تحرک پلیس را به وی‍ژه در مناطقی که دوربین وجود ندارد، افزایش می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم یکپارچگی امداد و نجات تاکید کرد و گفت: در اکثر کشورهای دنیا امداد و نجات یکپارچه هستند در حالی که در کشور ما آنها تفکیک شده اند.

وی افزود: آتش نشانی نیز در ایران زیر مجموعه شهرداری قرار دارد از این رو در زمان لزوم برای امداد جاده ای زمان زیادی برای رسیدن آنها نیاز است.

مومنی تصریح کرد: باید به گونه ای تیم های نجات ساماندهی شوند که یک تیم همه کارهای امداد و نجات و خاموش کردن آتش را با هم انجام دهد تا از ثانیه هایی که می تواند موجب نجات جان آسیب دیدگان شود، حداکثر استفاده به عمل آید.

رییس پلیس راهور کشور با بیان اینکه ۱۰ هزار کیلومتر از جاده های کشور زیر پوشش سامانه هوشمند قرار دارند، گفت: امیدواریم که این پوشش در یکی دو سال آینده به ۳۰ هزار کیلومتر برسد زیرا ۷۰ درصد تردد جاده ای در همین جاده ها صورت می گیرد.

وی افزود: سامانه هوشمند با ثبت صددرصدی تردد خودروها و تخلفات در همه ساعات شبانه روز حاکی از آن است که می تواند میزان تخلفات ۹ تا ۱۰ درصدی را بعد از شش ماه به ۵ درصد و سپس بعد از یک تا دو سال به ۶ دهم تا نیم درصد هم برساند.

مومنی یکی دیگر از چالش های زمینه ساز برای تصادفات جاده ای را نبود استراحت گاه های میان جاده ای دانست و گفت: نبود استراحت گاه، باعث می شود رانندگان  زمان طولانی تری رانندگی کنند.

رییس پلیس راهور کشور به وجود برخی مشکلات در صدور معاینه فنی اشاره کرد و گفت: باید نظارت یک پارچه ای بر مراکز معاینه فنی اعمال شود.

وی افزود: ما حدود یک میلیون و دویست هزار خودروی فرسوده داریم که برای دریافت معاینه فنی از یک مرکز به مرکز دیگر می روند از این رو به مرکزی که توانایی لازم برای نظارت بر مراکز صدور معاینه داشته باشد نیاز داریم.

مومنی از مردم خواست تا به وی‍ژه در روزهای تابستان قوانین را رعایت و از شتاب و عجله در رانندگی پرهیز کنند.

وی درباره هزینه کرد جریمه های رانندگی هم گفت: همه مبالغ حاصل از جریمه ها به خزانه واریز و از آنجا توزیع می شود به این صورت که ۶۰ درصد جریمه های برون شهری به وزارت راه، ۶۰ درصد جریمه های داخل شهری به شهرداری ها، استانداری ها، و دهیاری ها، ۲۰ درصد به صندوق تامین خسارات بدنی، ۱۰ درصد سهم فرهنگسازی و ۱۵ درصد هم به پلیس راهنمایی و رانندگی می رسد.

مجتبی خالدی، سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور هم در گفتگوی تلفنی با این برنامه با اشاره به هماهنگی وزارت بهداشت در ارائه خدمات فوریت های پزشکی متناسب با زیادی بار جاده ای گفت: زمان رسیدن ما در جاده ها زیر ۱۴ دقیقه است و با راه اندازی امداد هوایی و اضافه شدن ۱۴ فروند بالگرد، ماموریت های ویژه ای انجام می شود.

وی افزود:‌ به طور میانگین در هر دقیقه ۲۰ ماموریت پیش بیمارستانی در کشور انجام می شود.

جواد هدایتی، مدیر کل آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای هم بعنوان دیگر مهمان تلفنی برنامه گفتگوی ویژه خبری، با اشاره به فعالیت های انجام شده برای ایمن سازی جاده ها، از نصب ۸۵ هزار کیلومتر مسیر نما در حاشیه راهها خبر داد.

وی افزود: شناسایی نقاط حادثه خیز جاده ها از دیگر کارکردهای اداره کل ایمنی و ترافیک سازمان راهداریست که هر سال متناسب با بودجه،‌بخش هایی از این نقاط رفع می شود، کاری که امسال هم ادامه دارد.

logo-samandehi