یکشنبه، 06 مهر 93 - 09:18

 

مدیر عامل شرکت زیرساخت می‌گوید تا یک سال و نیم آینده ۲ پروژه «تدبیر» و «امید» اجرایی شده و ظرفیت اینترنت کشور به ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت. محمود خسروی می‌گوید اجرای پروژه امید موجب توسعه پهنای باند اینترنت بین الملل به ۴ ترابیت در ثانیه و توسعه شبکه IP داخل کشور به ظرفیتی بالغ بر ۲۰ ترابیت برثانیه خواهد رسید.

ظرفیت اینترنت کشور

محمود خسروی، مدیر عامل شرکت زیرساخت در گفتگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه پروژه های تدبیر و امید در راستای توسعه شبکه انتقال و ظرفیت اینترنت کشور اجرایی می شود، اظهار داشت: «هم اکنون پروژه تدبیر روند مناقصه را طی کرده و ارزیابی کیفی پیمانکاران صورت گرفته و کنسرسیوم های متقاضی در حال انتخاب سازنده تجهیزات هستند؛ پروژه امید نیز به موازات ایجاد زیرساختهای مدنظر توسط پروژه تدبیر، به اجرا درخواهد آمد».

وی افزود:

در پروژه تدبیر ظرفیت لایه انتقال شبکه زیرساخت ارتباطی با رشد ۱۰ برابری همراه خواهد بود و در پروژه «امید» نیز ظرفیت پهنای باند شبکه اینترنت کشور به ۴ ترابیت برثانیه می رسد.

 

خسروی با تاکید براینکه پروژه تدبیر در مرحله ترنسمیشن و پروژه امید در لایه آی‌پی IP برای انتقال اطلاعات تعریف شده است خاطرنشان کرد: «با اجرای پروژه امید توسعه پهنای باند اینترنت بین الملل به ۴ ترابیت بر ثانیه و توسعه شبکه IP داخل کشور با ظرفیتی بالغ بر ۲۰ ترابیت بر ثانیه در دستور کار قرار گرفته است… با اجرای پروژه تدبیر ظرفیت شبکه انتقال در دو فاز با رشد ۹ برابری از ۴۵۰ هزار لینک E1 به ۵ میلیون لینک E1 افزایش خواهد یافت».

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت:

هم اکنون ۵۴ هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور وجود دارد که تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۶۷ هزار کیلومتر می رسد؛ بستر فیزیکی شبکه زیرساخت بر پایه فیبرنوری و گستردگی آن در سراسر کشور است و به دلیل حجم زیاد پهنای باند ارتباطات این پروژه، استفاده از مدرن‌ترین و به روزترین فناوری‌‌های مرتبط با شبکه انتقال، در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

در صورت صحت این ادعاها به نظر می‌رسد تا یک سال و نیم آینده باید شاهد رشد چشمگیر پهنای باند و سرعت اینترنت در کشور باشیم. امیدواریم این پروژه‌ها به سرعت به مرحله نهایی رسیده و اجرایی شوند.

منبع

logo-samandehi