دوشنبه، 07 مهر 93 - 01:45

 

پژوهشگران در دانشگاه نورث وسترن و دانشگاه ایلینویز ابزاری را توسعه دادند که همچون پوستی دوم بر روی پوست قرار می‌گیرد و قادر است وضعیت پوست و قلب را تحت پایش داشته باشد ضمن اینکه می‌تواند در مواقع ضروری اعلام خطر کند. این ابزار که ابعادی در حدود ۵ سانتی متر دارد همچون برچسبی برای روی پوست قرار می‌گیرد و قادر است خشکی پوست و مشکلات قلبی عروقی را تحت نظر داشته باشد.

skin_heart_monitor

این برچسب که می‌توان آن را در کنار ساعت پوشید، از طراحی مناسبی نیز بهره می‌برد و از ۳۶۰۰ آرایه‌ی بلور مایع تشکیل شده است که هریک با ابعاد ۰٫۵ میلی متر بستری انعطاف پذیر را بر روی پوست تشکیل می‌دهند. هنگامی که این برچسب بر روی پوست شما قرار می‌گیرد آرایه‌های بلورمایع شروع به هم‌دما شدن با پوست شما می‌کنند و دمای پوست شما را زیر نظر می‌گیرند.

با پایش تغییرات دمایی پوست این ابزار می‌تواند جریان خون شخص را که معیاری از سلامت قلبی عروقی فرد است را تحت نظر داشته باشد ضمن اینکه می‌تواند میزان رطوبت پوست را نیز بسنجد. با تغییر الگوی دمایی این برچسب رنگ خود را تغییر می‌دهد تا به شخص در خصوص تغییر ایجاد شده هشدار دهد. الگوریتم به کار رفته می‌تواند در طی ۳۰ ثانیه اطلاعات دمایی قابل استخراج را به وضعیت سلامتی فرد ارتباط دهد.

skin_heart_monitor-2

به گفته‌ی این پژوهشگران این نخستین ابزار در نوع خود به شمار می‌آید که قادر است به روشی غیر تهاجمی چنین اطلاعاتی را در اختیار فرد بگذارد. امواج الکترومغناطیس حاضر در محیط نیز انرژی این ابزار را تامین می‌کنند. این پژوهشگران ادعا می‌کنند که با استفاده از ۳۶۰۰ نقطه‌ی دمایی به کار رفته در این برچسب می‌توان وضوحی (رزولوشن) در حد ابزارهای بر مبنای فناوری فروسرخ را بدست آورد ضمن اینکه قیمت آن بسیار کمتر و البته فناوری آن پوشیدنی و قابل حمل و نقل توسط خود شخص است.

این فناوری در حقیقتی گامی فراتر نسبت به فناوری‌های امروزی قرار گیرنده بر روی پوست محسوب می‌شود که پا را فراتر از الکترونیک گذاشته و به پایش سلامتی از طریق مواد می‌پردازد، ضمن اینکه شیوه‌ی عملکرد این حسگر به نحو خاصی به روش نوری است و نیازی به استفاده از روش‌های دیگر هشدار ندارد.

نتایج این پژوهش در نشریه‌ی علمی Nature Communications به چاپ رسیده است.

منبع

logo-samandehi