پنجشنبه، 17 مهر 93 - 01:49

گوگل گفته که درصفحه نتایج جست‌وجو اولویت رتبه‌بندی را به وب‌سایت‌های امن‌تر خواهد داد. موتور جست‌جو به صورت آزمایشی، صفحاتی را که از پروتکل رمزگذاری‌شده HTTPS استفاده می‌کنند، به طور پیش‌فرض بالاتر در نظر می‌گیرد و حالا آن را در الگوریتمش رسما استفاده خواهد کرد. گوگل می‌گوید: ما نتایج مثبتی داشته‌ایم بنابراین شروع به استفاده از HTTPS به عنوان یک عامل رتبه‌بندی هستیم.

f710044bf79a4b1f5d8b085e5e5d9711_L

این تصمیم می‌تواند سایت‌های بیشتری را تشویق به استفاده از رمزگذاری کند که آنها را در مقابل نفوذ مقاوم‌تر خواهد کرد. رمزگذاری در جهت بهم زدن دیجیتالی داده‌های رد و بدل شده میان کاربر و یک سرویس آنلاین استفاده می‌شود تا از استراق سمع اطلاعات توسط غریبه‌ها جلوگیری شود.

این روش توسط بسیاری از سایت‌ها با نمایش یک علامت قفل‌شکل کوچک در کنار نشانی سایت استفاده می‌شود. این نشانی با HTTPS آغاز می‌شود که S مخفف secure یا امن است. اما برای بسیاری از شرکت‌ها از سراسر وب، افزودن امکان رمزگذاری مستلزم زمان و هزینه افزونی است.

جیسون هارت، از شرکت مشاور حفاظت از داده‌های سیف‌نت می‌گوید: پیش از این سازمان‌ها به علت هزینه‌ها یا ترس از کاهش سرعت سایت از رمزگذاری وب‌سایت خودداری می‌کردند. اما در حال حاضر فناوری‌های رمزنگاری با سرعت بالا در دسترس است که به این معنی است که دیگر هزینه و سرعت دغدغه‌ای محسوب نمی‌شود.

پس دیگر هیچ بهانه‌ای برای انتقال یا ذخیره هر اطلاعاتی به صورت متن ساده وجود ندارد. هر شرکتی تمایل دارد که رتبه‌بندی مطلوبی در گوگل داشته باشد،  این کار به سود او خواهد بود. گوگل اعلام کرده که پیش از این، رمزنگاری‌شده بودن یا نبودن یک وب‌سایت تاثیری در رتبه‌بندی سایت در گوگل نداشت.

زینب آیت بهجی و گری ایلیس از شرکت پوگل در نوشته‌ای وبلاگی می‌نویسند: در حال حاضر این موضوع تنها یک عامل است و کمتر از ۱% نمایش جهانی را در بر می‌گیرد و کمتر از عوامل دیگر مانند محتوای باکیفیت بالا به آن ارج نهاده می‌شود تا به صاحبان وب‌سایت‌ها فرصت کافی برای انتقال به HTTPS داده شود.

آنها می‌نویسند:‌ اما با گذشت زمان ممکن است که به این عامل بهای بیشتری بدهیم. چرا که می‌خواهیم صاحبان وب‌سایت‌ها را تشویق کنیم تا از HTTP به HTTPS بروند تا هر کسی در وب احساس امنیت کند.

دیوید دروموند، یکی از مدیران حقوقی گوگل پیشتر گفته بود که ایالات متحده نیاز به تغییر رویکرد خود برای بازیابی اعتماد در اینترنت دارد. در سال ۲۰۱۱ گوگل HTTPS را به طور پیش‌فرض به خدمات محبوب ایمیلش، جیمیل افزود.

یاهو هم داده‌های همه کاربران خود را در ماه مارس ۲۰۱۴ به یک سرور امن منتقل کرد و فیسبوک هم مرور امن داده‌ها را به صورت پیش‌فرض از ژوئیه ۲۰۱۳ فراهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi