چهارشنبه، 07 آبان 93 - 02:00

 

روند رشد تبلت ها در حال افول است و اپل نیز آی پد های کمتری به فروش می رساند. گوشی های با صفحه نمایش  غول پیکر مشتریان پر و پا قرصی پیدا کرده اند. فروش پی سی بهبود پیدا کرده و مایکروسافت فهمیده است که ویندوز باید یک سیستم عامل دسکتاپ باقی بماند چرا که پی سی ها در نزد مردم محبوب خواهند ماند؛ اما در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کدام محصول بر کدام محصول دیگر غلبه پیدا خواهد کرد؟شاید یک یا دو سال پیش هر کسی دوست داشت حداقل یک گوشی هوشمند، یک تبلت و یک پی سی داشته باشد اما در حال حاضر تبلت ها دیگر آن محبوبیت همیشگی را ندارند و بیشتر شبیه محصولاتی تزیینی و طاقچه ای شده اند. چرا تبلت ها توانایی از دور خارج کردن پی سی ها (رایانه های شخصی) را ندارند؟ چرا گوشی های هوشمند همچنان به صعود خود ادامه می دهند اما تبلت ها دچار افول شده اند؟ در این مطلب به جواب این سوال ها می پردازیم.

software

فروش تبلت در مقابل فروش پی سی

زمانی که بخواهیم فروش پی سی ها را تشریح کنیم باید به فروش تبلت ها که اکنون به پایین ترین مقدار خود در کل تاریخ حیاتشان رسیده  اند، توجه داشته باشیم. در حالی که کاهش فروش پی سی با سرعتی بسیار کم دنبال می شود اما تبلت ها سقوطی آزاد را تجربه می کنند.

فشار گوشی های هوشمند بر تبلت ها

اندازه صفحه نمایش گوشی های هوشمند هر سال در حال افزایش است. گوشی های اندرویدی هر سال که می گذرد ،بزرگ و بزرگ تر می شوند و گوشی های مایکروسافت و اپل نیز در حال پیروی از همین رویه هستند. حتی اپل که به مقاومت در برابر بزرگ تر کردن موبایل  مشهور شده بود، اکنون در استور های خود آیفون هایی بسیار بزرگ با اندازه ۴.۷ و ۵.۵ اینچی می فروشد .هیچ گوشی هوشمندی حداقل به این زودی ها قادر نیست لپ تاپ و سیستم های دسکتاپ را از رده خارج کند اما همین تلفن های هوشمند نقشه دارند تبلت ها را به نابودی بکشند. یک آیفون ۶ پلاس یا حتی آیفون ۶ را با آی پد مقایسه کنید. به گزارش zoomit، زمانی که آیفون ۶ پلاس را در کنار آی پد مینی می گذاریم، ظاهر این تبلت بسیار کوچک به نظر می رسد،ضمن این که اپلیکیشن های آی پد آنطور که باید و شاید نمی توانند از صفحه نسبتا بزرگ آی پد مینی بهره ببرند.

نمی توانید چند اپلیکیشن  را با یکدیگر باز کنید و یکی دیگر از دلایل استفاده از تبلت ها با صفحه نمایش بزرگ تر نیز این طور از بین می رود. همین موضوع در سرزمین اندرویدی ها نیز صادق است.

گوگل، تبلت نکسوس با صفحه نمایش ۷ اینچی را از بین برد و اکنون نکسوس ۶ را تولید کرده که صفحه نمایش ۵.۹ اینچی دارد.

چرا باید یک تبلت ۷ اینچی بخواهید زمانی که یک گوشی ۶ اینچی دارید؟ تبلت های اندرویدی نیز نمی توانند چند وظیفگی بین اپلیکیشن ها را در اختیار شما بگذارند، پس اکنون بزرگ ترین فایده تبلت ها صفحه نمایش های بزرگی است که می توان فیلم روی آن ها تماشا کرد یا کتاب خواند.

مایکروسافت فهمید که مردم هنوز از پی سی ها استفاده می کنند

اگر ویندوز ۸ سیستم عاملی برای شروع و ورود مایکروسافت در ابزار های لمسی بود، ویندوز ۱۰ برای همه صفحه نمایش ها و با همه سبک تعامل آماده شده است. مایکروسافت به خوبی فهمیده که مردم هنوز پی سی ها و رایانه های ویندوزی خود را دوست دارند پس ویژگی هایی را در این نسخه جدید از ویندوز آماده کرده است که بهره وری کاربران پی سی را بسیار افزایش می دهد و به شکلی تبلت ها را در عرصه رقابت با فاصله زیاد پشت سر می گذارد.در زمان توسعه ویندوز ۸، اعلام شد که در درون مایکروسافت برنامه ریزی شده است تا در ویندوز بعد، نسخه دسکتاپ حذف شود اما چنین اتفاقی نیفتاد چراکه مایکروسافت خوب می دانست تبلت های لمسی قادر به ساخت آینده نخواهند بود و نسخه پی سی را زنده نگه داشت و ویژگی های فوق العاده ای را به آن اضافه کرد.

گوشی های هوشمند جای تبلت ها را خواهند گرفت…

گوشی های هوشمند در دسته فبلت ها و پرچمداران مختلف در حال بزرگ تر شدن هستند، آن ها همواره همراه شما هستند و ارتباطات داده ای و اینترنت نیز بسیار راحت با آن ها انجام می شود. اما تبلت ها نمی توانند عملیات چند وظیفگی خاص و مفیدی داشته باشند و باز کردن بیشتر از یک اپلیکیشن در آن ها کاری نشدنی است ، حمل و نقل آن ها سخت است و ارتباطات داده ای تلفن همراه نیز در آن ها میسر نیست یا اگر هم باشد فایده چندانی ندارد. همین که گوشی های هوشمند به اندازه کافی بزرگ شدند، می توانند همان ظاهر ساده، مولتی تسکینگ سریع و تجربه ای عالی از صفحات نمایش لمسی را در اختیار شما بگذارند. پس چرا باید از یک تبلت استفاده کرد؟

…اما تبلت ها نمی توانند جایگزین لپ تاپ ها شوند

لپ تاپ و سیستم های دسکتاپ هنوز ضروری هستند. آن ها تجربه ای قدرتمند از ظاهری مبتنی بر ماوس و صفحه کلیدی را به شما ارائه می دهند که پنجره های چندگانه و چند وظیفگی یکی از قابلیت های پایه ای این نوع محصولات به حساب می آیند. برای استفاده هایی با بهره وری بیشتر یا حتی مولتی تسکینگ قوی یک آی پد یا تبلت اندروید بسیار زجرآور است اما یک پی سی بر پایه ویندوز، مک، لینوکس یا حتی کروم OS بسیار کارآمدتراست.سرانجام تبلت ها چه جایگا هی را کسب خواهند کرد؟ حتی گوشی های پایین رده در حال رسیدن به صفحات نمایش بزرگ هستند، لپ تاپ ها نیز سبک تر شده اند.تبلت ها به یک تحول نیاز دارند، به این معنی که بتوانند با صفحات نمایش بزرگ خود کارهایی بیشتر از گوشی های هوشمند برای ما انجام دهند. اکنون، تبلت ها هنوز نمرده اند ، اما محبوبیت اولیه خود را از دست داده اند. در هر صورت، تبلت ها در بین ۲ محصول یاد شده گیر افتاده اند،شاید تنها راه علاج آن ها قوی تر شدن در زمینه چندوظیفگی و رقابت با لپ تاپ های رده بالا باشد.

منبع

logo-samandehi