چهارشنبه، 14 آبان 93 - 02:47

 

پژوهشگر ایرانی موفق به ساخت “فرمان ضد خواب خودرو” شد. این فرمان از خواب آلودگی رانندگان انواع خودروهای سواری و سنگین جلوگیری می کند.امیر علائی فرد مخترع این سیستم  اعتقاد دارد که خواب آلودگی رانندگان یکی از دلایل مهم تصادفات جاده ای در ایران است و با تولید انبوه این دستاورد می توان از میزان بالای این نوع حوادث جاده ای جلوگیری کرد.

Iran-Khodro-Samand-2014-Foto-02

وی می گوید: در این سامانه با اسکن شدن صورت راننده خودرو، خواب آلودگی او تحت نظر قرار می گیرد. این سیستم که بر روی فرمان نصب می شود با وارد کردن شوک توسط ویبره به دست های راننده، وی را از خواب بیدار می کند. بدین طریق هوشیاری فرد هنگام رانندگی باز خواهد گشت.این مخترع هزینه نصب این سیستم بر روی اتومبیل را پایین دانسته و اعلام می کند: این سامانه می تواند در زمان بالا بودن ترمز دستی، باز بودن درب ها و سرعت غیر مجاز، بدون ایجاد آلودگی صوتی برای سرنشیان خودرو، از طریق ویبره به راننده هشدار دهد.

علائی فرد ادامه می دهد: این دستگاه می تواند بر روی خودروهای سنگین مانند کامیون و اتوبوس نیز نصب شده تا در صورت خواب آلودگی راننده از جان سرنشینان محافظت نماید.وی دو مزیت این طرح را عملکرد موثر برای افراد ناشنوا و کم شنوا و عدم ایجاد آلودگی صوتی در خودروهای عمومی چون تاکسی و اتوبوس می داند. این مبتکر بالا بودن تصادفات جاده ای در ایران و کشته شدن بسیاری از هموطنان در چنین سوانحی را دلیل مهم اختراع این فرمان بیان می کند.

منبع

logo-samandehi