شنبه، 24 آبان 93 - 06:40

 

عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی با انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات در تعیین تعرفه اینترنت موبایل نسل سوم گفت: با تعیین تعرفه خدمات نسل سوم موبایل برای نرخ دسترسی به هر یک کیلوبایت اینترنت ۲٫۵ ریال، دانلود یک فیلم با حجم حدود یک گیگابایت ۲۶۰ هزار تومان هزینه برای مشترک درپی خواهد داشت.به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا شاه میرزایی با بیان اینکه متاسفانه در کشور از گوشی موبایل فقط ۲ خدمت دریافت می شود ادامه داد: رقابت مساله ای اساسی در کسب و کار تلفن همراه است اما همه چیز نیست و وزارت ارتباطات باید به اپراتورهای موبایل اجازه دهد خدمات جدید ارائه دهند.

علیرضا شاه میرزایی

وی با تاکید براینکه هم اکنون نظارت کافی بر ارائه خدمات در حوزه موبایل وجود ندارد افزود: بیشترین درآمد دولت که حدود چند هزار میلیارد تومان است از مخابرات است و این درآمد که از جیب مردم کسر می شود باید در جهت ارتقا خدمات به کار گرفته شود.

عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی با انتقاد از عملکرد مجلس در ۵ برابر کردن بودجه وزارت ارتباطات در سال ۹۳ گفت: برای ارائه خدمات به مردم راهش این نیست که بودجه دولتی را صرف کنیم بلکه باید به بخش خصوصی که حاضر به سرمایه گذاری در این عرصه است اجازه فعالیت دهیم.

شاه میرزایی که در برنامه تلویزیونی مناظره سخن می گفت با اشاره به وضعیت نامناسب ورود تکنولوژی در ایران ادامه داد: هم اکنون در بسیاری از حوزه های صنعتی تکنولوژی تولید تجهیزات در کشور وجود دارد اما در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات همه چیز وارداتی صرف است و حتی تاکنون یک پروژه در سایر کشورهای منطقه اجرا نکرده ایم.

وی با بیان اینکه مصوبه ای در خصوص پیوست فرهنگی موبایل هنوز در شورایعالی فضای مجازی به تصویب نرسیده است در مورد نرخ خدمات موبایل در ایران در مقایسه با سایر کشورها گفت: بررسی ها نشان می دهد که در هیچ کجای دنیا چیزی به نام نرخ پیامک و مکالمه وجود ندارد و اپراتورها عمدتا به صورت بسته خدمات ارتباطی این سرویس ها را ارائه می دهند اما عدد میانگین هزینه خانوار از خدمات ارتباطی در میان ۱۶۰ کشور از رتبه ۸۶ ایران حکایت دارد.

این عضو شورایعالی فضای مجازی با اشاره به مصوبه ای که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد نرخ اینترنت موبایل ابلاغ شد تصریح کرد: در این مصوبه نرخ دسترسی به هر یک کیلوبایت اینترنت ۲٫۵ ریال اعلام شده که با یک حساب سرانگشتی برای دانلود یک فیلم که حدود یک گیگابایت حجم دارد باید مشترک ۲۶۰ هزار تومان بپردازد.

وی گفت: این مصوبه از سوی وزارت ارتباطات ابلاغ شده اما هنوز جای مهر آن خشک نشده باردیگر وزیر ارتباطات از بررسی مجدد این مصوبه خبر داد، حال باید پرسید که مگر این مصوبه بدون کارشناسی و بررسی تصویب شده بود.

شاه میرزایی با بیان اینکه هم اکنون هزینه استفاده از سایتهای داخلی و خارجی در ایران یکسان است از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست به اپراتورها اجازه دهد سرویس های اینترنت را از داخل کشور ارائه کنند و دیتا سنتر داشته باشند و اینطور نباشد که شرکت ارتباطات زیرساخت تنها تامین کننده اینترنت باشد.

وی گفت: شورایعالی فضای مجازی مصوبه ایجاد مرکز تبادل داده – IXP – را به وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات ابلاغ کرد اما این وزارتخانه تاکنون این مصوبه را اجرایی نکرده است.

logo-samandehi