دوشنبه، 26 آبان 93 - 03:17

 

تاخیر در تحقق درآمدهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و متعاقب آن تخصیص بودجه ۲۱۰۰ میلیارد تومانی از محل درآمدهای وزارت ارتباطات به این وزارتخانه موضوعی بود که …

IMAGE635347941793092813

تاخیر در تحقق درآمدهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و متعاقب آن تخصیص بودجه ۲۱۰۰ میلیارد تومانی از محل درآمدهای وزارت ارتباطات به این وزارتخانه موضوعی بود که چندی پیش از سوی محمد سلیمانی نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح شد.به گزارش خبرنگار عصر ارتباط، هفته گذشته برات قنبری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات به ابهامات مطروحه در خصوص تخصیص بودجه این وزارتخانه پاسخ داد. اما از آنجا که بخش‌هایی از مسایل مربوط به بودجه وزارت ارتباطات با ابهامات و شایعاتی همراه بود، پاسخ به این مسایل را از وی جویا شدیم.

رد وجود تاخیر در تخصیص بودجه

قنبری در پاسخ به این موضوع که گفته می‌شود به تازگی و بعد از گذشت هشت ماه از سال تنها ۲۸ درصد بودجه وزارت ارتباطات به این وزارتخانه تخصیص یافته و این موضوع موجب عقب‌افتادگی تعهدات بخش ICT در سال جاری می‌شود، گفت: در واقع قسمت عمده بودجه‌ عمرانی دستگاه‌ها مطابق روال در پایان هر سال تخصیص می‌یابد به عبارت دیگر به طور واقعی تخصیص بودجه‌های عمرانی از پایان مردادماه انجام می‌شود که تا پایان تیرماه سال بعد قابل هزینه‌کرد است. به این ترتیب جای نگرانی در این خصوص نیست.به گفته وی، در حال حاضر مناقصات مربوط به اکثر پروژه‌های وزارت ارتباطات به انجام رسیده که از مهر ماه به بعد برخی از آنها وارد حوزه عملیاتی شده‌اند.
وی تاکید کرد: بودجه وزارت ارتباطات متصل به درآمدهای نفتی نبوده و با توجه به کسب درآمد از محل اپراتورها بودجه ما وصل به واریز به خزانه است.قنبری با بیان این که تاکنون ۲۸ درصد از بودجه عمرانی این وزارتخانه تخصیص یافته و نامه دوم درخواست منابع تهیه و ارسال شده است، افزود: ما امیدوار هستیم و به ما قول داده‌اند که تا شب عید صد در صد بودجه وزارتخانه تخصیص یابد.

ماجرای تاخیر در پرداخت حقوق برخی کارکنان

قنبری با رد نگرانی در خصوص مشکلات بودجه‌ای این وزارتخانه در خصوص شایعاتی مبنی بر عقب افتادن حقوق برخی کارکنان غیر رسمی وابسته به وزارت ارتباطات نیز گفت: این موضوع از این قرار است که حقوق و دستمزد بخشی از کارکنان غیر رسمی از سال‌های گذشته از محل بودجه‌های عمرانی پرداخت می‌شد که این موضوع اشکال داشت و بالطبع بودجه‌های عمرانی که دیر بیاید، برخی پرداخت‌ها نیز با تاخیر مواجه می‌شد که این مساله رفع و اصلاح شد.
معاون برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات با بیان این که وزارتخانه در تلاش است که تمام درآمدهای پیش‌بینی‌شده را محقق کند‌، افزود: امسال حداقل باید هزار میلیارد تومان به زیرساخت اختصاص دهیم و اگر این سرمایه‌گذاری انجام نشود، سه هزار میلیارد سرمایه‌گذاری ۲ اپراتور همراه‌اول و ایرانسل، با چالش مواجه می‌شود.
وی با تاکید بر این که سال آینده نیز باید سرمایه‌گذاری بیشتری در زیرساخت‌ها از سوی وزارت ارتباطات و اپراتورها انجام پذیرد، گفت: در واقع شیوه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ارتباطی کشور به منظور پرهیز از دولتی بودن کامل به این شکل خواهد بود که به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری دولت، اپراتورها باید سه واحد سرمایه‌گذاری کنند.

تاخیر در پرداخت وجوه اداره شده

اما در شرایطی که معاون برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات هرگونه نگرانی و تاخیر در تخصیص بودجه‌های عمرانی به وزارت ارتباطات را رد کرده و معتقد است همچنان همه چیز طبق برنامه به پیش می‌رود، یک مقام آگاه در وزارت ارتباطات، پرداخت وجوه اداره شده از سوی این وزارتخانه که تحت عنوان بودجه‌های حمایتی نیز شناخته می‌شود را بسیار عقب‌تر از برنامه می‌داند.
این مقام آگاه گفت: در رابطه با تخصیص وجوه اداره شده در وزارت ارتباطات کوتاهی شده و ما در حال از دست دادن هر چه بیشتر زمان هستیم.بر اساس این گزارش هفته نامه عصر ارتباط چندی پیش نیز در خصوص عدم پرداخت وجوه حمایتی از سوی وزارت ارتباطات که بر اساس حکمی اختیار هزینه‌کرد این وجوه از سوی وزیر ارتباطات به سید مجتبی هاشمی معاون فناوری و امور بین الملل وزارت ارتباطات واگذار شده، گزارشی منتشر کرد که سکوت این وزارتخانه را در پی داشت.
این مقام آگاه اما در خصوص علت کوتاهی و تاخیر در پرداخت این وجوه گفت: واقعیت این است که موافقت‌ها آماده است اما پرونده‌ها با وسواس زیادی در حال بررسی بوده که منجر به ایجاد تاخیر شده است.
وی درباره مبلغ و زمینه‌های قابل پوشش این بودجه حمایتی گفت: مبلغ این بودجه امسال ۹۰ میلیارد تومان است که کمیته وجوه اداره شده در حال بررسی واگذاری این بودجه به طرح‌های نرم‌افزاری و عمدتا مرتبط با فناوری اطلاعات است.
وی با تاکید بر این که وزارت ارتباطات در خصوص طرح‌های مرتبط با تولید محتوا نیز تاخیر دارد، گفت: اگر بودجه وجوه اداره شده به بازار و شرکت‌های کوچک و متوسط تزریق شود، تحرک خوبی در این عرصه ایجاد خواهد کرد.این مقام آگاه با یادآوری تاثیر بودجه ۱۰۰ میلیاردتومانی طرح توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات (تکفا) در سال‌های گذشته، گفت: واقعیت آن است که باید برای حمایت از کسب و کارهای کوچک هر چه زودتر بودجه‌ها به این شرکت‌ها تخصیص پیدا کند.
وی در پایان گفت: البته بر اساس شنیده‌ها احتمالا بودجه‌های مذکور تا یکی دو ماه آینده رفع مشکل شده و پرداخت‌ها آغاز خواهد شد.بر اساس این گزارش با وجود رقم بودجه‌ حمایتی وزارت ارتباطات که با تورم سال‌های اخیر مبلغ بالایی محسوب نمی‌شود، باید منتظر ماند و دید آیا با رفع مشکل و تزریق این بودجه تحرکی در حوزه IT کشور ایجاد خواهد شد یا نه؟این در حالی است که همچنان موضوع وعده ایجاد ۳۰ هزار شغل در حوزه ICT تا پایان سال جاری با توجه به آنچه به آن پرداخته شد، نیز دچار ابهام است.

logo-samandehi