سه شنبه، 27 آبان 93 - 05:15
کاظم آیت اللهی

 

با توجه به چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان به سراغ مرد شماره یک صنف اصفهان مهندس کاظم آیت اللهی بعنوان رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان رفتیم و گفتگویی در خصوص عملکرد سازمان داشته ایم.با ما همراه باشید.

– در سه دوره گذشته نظام صنفی رایانه ای اصفهان کدام دوره بهتر عمل کرده و چه نقاط ضعفی هنوز مانده که باید تقویت شود :

خوشبختانه ما شاهد روند رو به رشد استقرار تا اقتدار فعلی سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان و کشور هستیم و به نظر من سازمان در تمامی ابعاد با قدرت پیش رفته است.البته نقاط ضعفی وجود دارد ولی جایگاه سازمان در جامعه بصورت کامل شناخته شده نیست و دلیل آن هم عدم روحیه درک نامناسب از ضرورت ICT و عدم ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ونقش آن در توسعه کشور می باشد هر چند شاهد هستیم که هرچقدر توجه و شناخت از مزایای فناوری اطلاعات بیشتر می شود شناخت از سازمان هم بیشتر می باشد.امیدواریم این فاصله ها به سرعت کوتاه شود.

برای رفع چالشها چه کاری صورت گرفته است ؟!

با تمامی ارکان حاکمیت،دولت،مجلس و شورای عالی فضای مجازی انجام شده است مبنی بر توجه بیشتر و برنامه ریزی دقیقتر در خصوص فناوری اطلاعات ،اعلام آمادگی بخش خصوصی و صنف برای توسعه فناوری اطلاعات در کشور تعاملات بسیار خوبی صورت گرفته است.

از نقاط قوت در این دوره بفرمایید.

جایگاه سازمان نسبت به سالهای بیش بسیار مستحکم تر شده است.انسجام صنفی بیشتری را شاهد هستیم.سازمان مورد مشورت عموم دستگاه های اجرایی و عموم طرفهایی که با فناوری اطلاعات سروکار دارند اعم از دولت،صنایع،تشکل ها و اصناف قرار گرفته است.همه سازمان را بعنوان نقطه تعامل با صنف می شناسند و درخواستهای مشورتی خود را با سازمان در میان می گذارند.

جایگاه نظام صنفی رایانه ای اصفهان نسبت به سایر استانها و موقعیت فعلی در کشور را چگونه ارزیابی میکنید

استان اصفهان نقش بسیار پررنگی را حتی قبل از استقرار سازمان نظام صنفی رایانه ای در انجمن شرکتهای انفورماتیک داشته است و در سه دوره قبلی هم این حضور فعال استمرار داشته است و همیشه استان اصفهان بهترین وضعیت را از لحاظ عملکرد و اعداد اعضاء را بعد از تهران داشته است.

یکی از مهمترین دستاوردها دستوری بود که استانداری به دستگاهها داد تا نیازهای آی تی را در داخل استان تهیه کنند. آیا حاصل موفق بود؟

خوشبختانه شاهد این بودیم که استانداری توجه بیشتری به فناوری اطلاعات و ارتباطات وتوجه بیشتری به استفاده از پتانسیل و توان بخش خصوصی در داخل استان داشته است.هرچند نمیتوان بصورت قاطع ادعا داشت تمامی انتظارات در داخل استان برطرف می شود ولی بصورت نسبی و بخشنامه ای که از سوی استانداری به تمامی دستگاه های دولتی ابلاغ شد روند رو به رشد را شاهد هستیم.به نظر بنده با تشکیل شورای راهبری فناوری اطلاعات در استانداری و حضور سازمان در کمیته های این شورا تاثیرگذاری این روند هر روز بیشتر باشد.

در بعضی استانها نظام و اتحادیه نه تنها تقسیم کار و هماهنگی ندارند بلکه گاها در مقام تقابل هم هستند در اصفهان اوضاع چطور است

خوشبختانه ما در استان اصفهان نه تنها تقابل نداشته ایم بلکه هماهنگی لازم با اتحادیه را داشته ایم وانسجام صنفی و همراهی کاری میان سازمان و اتحادیه برقرار بوده است و محدوده های کاری سازمان واتحادیه تکفیک شده می باشد.

چه کارهایی ناتمام است و باید هیئت مدیره بعدی به آن بپردازد.

کار ناتمام فعلی موضوع انتخابات می باشد که پس از انجام آن هئیت مدیره فعلی گزارش جامع و کاملی را از فعالیت های صورت گرفته در مدت فعالیت خود جهت ادامه راه به هئیت مدیره جدید برای همراهی و ادامه فعالیتها در دوره جدید تقدیم خواهد کرد.

در خصوص عملکرد سازمانی در دوره ریاست خود به تمامی اهداف و برنامه های خود دست پیدا کردید؟؟

مسلما نه.بواسطه وجود مشکلات و موانع همیشگی که بر سر راه برنامه ریزی های صورت گرفته وجود دارد ولی خوشحالم که بیشترین توفیق در پیشبرد اهداف را در این دوره داشتیم ولی هیچگاه به کفایت نرسیدیم برای دستیابی به افق های موفقیت بیشتر.

این مشکلات چه بودند و نیاز به چه زیرساختی بوده است؟

بیشترین موردی که نتوانستیم به آن دست پیدا کنیم موضوع فراگیری پوشش سازمان به تمامی فعالین صنفی بوده است.علت هم وجود فضای نامتناسب عملکردی وابسته به دستگاه های دولتی،عدم فرهنگ سازی مناسب برای برونسپاری جهت استفاده از توان بخش خصوصی و وجود رکورد در بازار بوده است که باعث کند شدن حرکت برای رسیدن به جایگاه سازمان بوده البته به زودی شاهد فضایی شفاف در این حوزه خواهیم بود.

تعامل سازمانهای دولتی با سازمان در این دوره چطور بود و چه سازمانی همراه شما نبودند

همانظورکه گفتم تعاملات بسیار خوبی با سازمانها داشته ایم و این روند رو به رشد است.سازمانی که ما را همراهی نکرده باشند در ذهنم نیست.

اعضا و شما از عملکرد دبیرخانه در ارتباط با کارهای بیرونی نظیر نمایشگاه همایش و … راضیند؟

آنچه که از نظر اعضای که میدانم و خودم میتوانم بگویم این است خوشبختانه در این چند سال دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان از یک هماهنگی و انسجام فکری و مدیریت خوب و متمرکز برخوردار بوده است و ما خوشحالیم که این مدیریت خوب از سوی دبیر سازمان و همتی که همکاران ایشان به خرج دادند باعث انجام امور سازمان به بهترین نحو ممکن صورت گرفته است.یکی از اهداف دبیرخانه سازمان بهبود روند پاسخگویی به مخاطبان بوده است.

تعداد اعضا نسبت به سالها و دوره های قبل توسعه داشته یا کاهش؟!

افزایش محدودی داشتیم.البته تعدادی از شرکتهای فعال هم بدلیل رکود تعطیل شده اند که با استنباط به این موارد در این دوره اعداد اعضای سازمان افزایش محدودی داشته است.

گاها شنیده میشود عده ای از شرکتها و اعضای قدیمی سازمان تعطیل شده و تغییر شغل داده اندچه عواملی تاثیر گذار بوده اند؟

رکورد بازار و نبود فضای رقابتی و عدم فرهنگ درست در استفاده صحیح از فناوری اطلاعات و ارتباطات.

انتظاراتی که از دولت جدید وجود داشت امیدواریهایی در صنف ایجاد کرده بود که منجر به حرکتهایی مثل تشکیل شرکت کنسرسیومی هم افزا گردید آیا دانه های امید بارور شد؟

ما خوشحالیم که دانه های امید هنوز خشک نشده است و میتواند این اتفاقی که مورد نظر همه است انجام شود.برنامه ریزی و طرحهای بسیار خوبی تدوین شده است و امیدواریم به سرعت اجرایی شود.در حوزه افزایش پهنای باند توفقیاتی حاصل شده است.در ورود تکنولوژی های جدید مثل نسل سوم تلفن همراه ۳G موفقیتهای حاصل شده است .آنچه که به خوبی انجام نشده است عملیاتی شدن پروژه هایی است که سالها در فاز برنامه ریزی بوده اند.

در خصوص اعضای داوطلب برای صندلی هئیت مدیره چه نظری دارید؟؟

تا آنجایی که من اطلاع دارم آمار بسیار خوبی داریم که نوید دهنده انتخابات پرشور در سازمان اصفهان می باشد و نشان دهند امید زیاد فعالین این حوزه می باشد.

logo-samandehi