چهارشنبه، 05 آذر 93 - 03:57

 

Apple

اپل با ثبت رکوردی جدید نخستین شرکتی در دنیا خواهد بود که به ارزشی ۷۰۰ میلیارد دلاری دست پیدا خواهد کرد. شرکت تولیدکننده آیفون هم اکنون نیز بالاترین ارزش را در میان کمپانی‌های دنیا دارا می‌باشد، اما طبق آخرین آمار بازار بورس، سهام این شرکت با یک درصد رشد به ارزش ۷۰۱.۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

امسال سهام اپل ۶۰ درصد رشد داشته که عمده دلیل آن به حضور بسیار موفق آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس در بازار مربوط می‌شود. ماه گذشته این شرکت اعلام کرد که در سه ماهه قبل ۳۹.۳ میلیون آیفون به فروش رسانده و همان زمان پیش‌بینی کرد که فروش فصل تعطیلات آن نیز حداقل تا ۱۰ درصد رشد خواهد داشت.

اپل برای مدت‌هاست که با اکسان موبیل آمریکایی بر سر عنوان بزرگ‌ترین کمپانی دنیا رقابت می‌کند. اپل نخستین بار در آگوست ۲۰۱۱ توانست بالاتر از رقیب نفتی خود قرار گیرد و پس از آن به رتبه دوم تنزل کرد. سبقت‌گیری اپل دوباره در سال ۲۰۱۳ و به دنبال کاهش قیمت نفت و در نتیجه کاهش درآمدهای غول نفتی دنیا تکرار شد.

اکسان حالا ۴۰۵ میلیارد دلار ارزش دارد و رقبای اپل شامل مایکروسافت و گوگل هر کدام با ۳۹۲ میلیارد دلار و ۳۶۸ میلیارد دلار به دنبال آن در حرکت‌اند. حال که قیمت جهانی نفت با کاهش شدید مواجه شده، شرایط برای فاصله گیری اپل از اکسان موبیل نیز فراهم شده است.

تحلیل گران بازار گمان می‌کنند که اپل می‌تواند همچنان بر ارزش خود بیفزاید. مایکل کورسیلی مدیر کمپانی الکساندر آلترناتیو کپیتال اعتقاد دارد که اپل توانایی دستیابی به ارزش یک تریلیون دلار در سال آینده را نیز دارد.

البته اپل تنها شرکتی در تاریخ نیست که توانسته به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار دست پیدا کند. وبسایت CNBC تخمین زده که با توجه به ارزش ۶۱۳ میلیارد دلاری مایکروسافت در سال ۱۹۹۹ و تناسب آن با قیمت سال ۲۰۱۴ می‌توان به ارزشی ۸۷۵ میلیارد دلاری برای مایکروسافت رسید.

منبع : bloomberg

logo-samandehi