چهارشنبه، 19 آذر 93 - 07:58

 

10985

برای رسیدن به جایگاه جهانی و منطقه‌ای در بازار صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ،نگاه ملی همه تشکل های فعال در این حوزه برای برگزاری نمایشگاه الکامپ ضروری است . خسرو سلجوقی قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار ما درباره اهمیت و جایگاه برگزاری نمایشگاه الکامپ اظهار داشت : با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشورها را بخش ارتباطات و رسانه تشکیل داده و اهمیت حضور هوشمندانه در این بازار و استفاده از ظرفیت داخلی و جهانی برای توسعه صنعت ارتباطات و اطلاعات بیش‌ازپیش بر همگان آشکار شده الزام براین بوده که نباید از این بازار بزرگ و جهانی غافل شویم و فاصله ایجادشده در این چند سال گذشته را باید با برنامه‌های ویژه کم کنیم .

وی همچنین بیان کرد : در کنار برگزاری نمایشگاه‌های مطرحی چون جیتکس و سبیت باید برای این نمایشگاه نیز نامی درخور کسب کنیم که این هدف جزء با یک بسیج عمومی و حضور همه تشکل‌های مرتبط ، بخش‌های دولتی و غیردولتی و عمومی کشور در این برنامه و نگاه ملی به این موضوع میسر نخواهد شد و تمام تلاش ما باید بر این باشد که با برگزاری مناسب چند دوره این نمایشگاه ، جایگاه جهانی و منطقه‌ای را در بازار صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کسب کنیم.

وی در مورد اختلافات و چند دستگی به وجود آمده میان فعالان و تشکل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای برگزاری این نمایشگاه خاطر نشان کرد : بدیهی است این مشکل به خاطر اختلاف ذاتی بین این تشکل‌ها و فعالان این حوزه نبوده و این اختلاف بر اساس روش تفرقه اندازی برخی از مراکز دولتی بین آنها ایجادشده است.

سلجوقی درباره این موضوع که آیا برنامه‌ای برای تجمیع فعالان و اتحادیه‌های این صنف برای برگزاری الکامپ سال آینده وجود دارد اظهار داشت :در برنامه ریزی های برگزاری این دوره از نمایشگاه الکامپ نیز قرار بر این بود که این نمایشگاه با حضور تمامی فعالان صنف و به صورت یکپارچه برگزار شود اما با توجه به مشکل شفاف نبودن نظام قیمت‌گذاری ، محاسبه متراژ ارزی و ریالی،انتخاب غرفه و مواردی از این دست سازمان نظام صنفی رایانه ای از برگزاری این دوره از نمایشگاه الکامپ انصراف داد .

وی در ادامه بیان کرد : تأکید بعضی از همکاران شرکت نمایشگاه‌ها به الزام و محدود بودن به استفاده ازآیین‌نامه موجود تا تغییر و اصلاح این آیین‌نامه، فرصت کم برای برگزاری باشکوه نمایشگاه و برنامه‌ریزی حضوررییس جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نمایشگاه ، همزمانی سفر وزیر ارتباطات و درخواست تغییر زمان نمایشگاه به مدتی دیگر و محدودیت برنامه نمایشگاه از دیگر دلایل انصراف سازمان نصربود البته قرار شد تا سال آینده در فرصت مناسب تری این سازمان بتواند اقدام به برگزاری الکامپ و تلکام یکجا کند.

سلجوقی درباره حمایت مسوولان مرتبط از برگزاری نمایشگاه الکامپ گفت : بدیهی است که برگزاری این نمایشگاه نیازمند حمایت همه‌جانبه مسوولان مرتبط با این نمایشگاه از جمله سازمان توسعه تجارت ، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌ها و اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و تشکل های صنفی و به خصوص حضور مردم علاقه‌مند به توسعه صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات است و سازمان فناوری اطلاعات ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بنا بر وظیفه ذاتی خود در حمایت و هر چه‌بهتر برگزار شدن نمایشگاه از هیچ اقدامی فروگذاری نخواهند کرد؛ و امید است بابرنامه ریزی های مناسب برای دوره های بعدی این نمایشگاه با مساعدت دست‌اندرکاران به نحو شایسته برگزار شود .

وی در خصوص تاثیر برگزاری این نمایشگاه در رونق و ارتقای سطح کیفی بازار فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه درتأثیر برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه در تجارت منطقه‌ای و جهانی و داخل کشور شکی وجود ندارد ، امید است با برگزاری مناسب این نمایشگاه در سال آینده شاهد استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در تمامی مراحل ثبت‌نام، انتخاب غرفه و پرداخت شفاف هزینه‌ها و رصد عمومی در افزایش سلامت نحوه برگزاری این نمایشگاه باشیم .

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات همچنین افزود : امکان ارائه ابزار فنی و تجربی لازم برای برگزاری سایر نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی برای شرکت نمایشگاه‌ها فراهم شود و با توجه به مصوبه شورای عالی فناوری اطلاعات و شورای عالی اداری دستگاه‌های اجرایی باید هر چه سریع‌تراقدام به الکترونیکی کردن فرایندهای خود کنند .

وی با اشاره به وجود تجربه فروش الکترونیکی غرفه ها ، ثبت نام و تمامی تراکنش های مالی در دوره دهم برگزاری الکامپ ادامه داد : اگر قرار باشد پس از گذشت ده سال هنوز ثبت‌نام، انتخاب غرفه و تراکنش مالی بر مبنای روش‌های دستی و غیر الکترونیکی صورت پذیرد ، علاوه بر کند کردن امور به عدم شفافیت نیز منجر می شود در صورتی که با الکترونیکی کردن این امور ، ‌سرعت ،شفافیت و افزایش اعتماد عمومی بیشتر می شود زیرا مبادرت به استفاده از روش‌های سنتی اصلاً موردپذیرش مراکز نظارتی ، مردم و متخصصان نیست .

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به راهکارهایی برای ارتقای سطح کیفی نمایشگاه الکامپ و رسیدن به استانداردهای نمایشگاه‌های مطرح دنیا ازجمله جیتکس، سبیت و … گفت : امکان ایجاد رقابت شفاف در خرید غرفه اولین راهکار است که تاکنون در برگزاری نمایشگاه‌های ایران از آن محروم بوده ایم و همچنین باید برنامه زمان‌بندی و ثبات زمان برگزاری این نمایشگاه نیز در اولویت قرار گیرد .

این مقام مسوول در سازمان فناوری اطلاعات افزود : به طور مثال در نمایشگاه های مطرح دنیا از فردای روز اتمام نمایشگاه‌ امکان ثبت‌نام برای دور بعدی برگزاری وجود دارد و هر شرکتی بنا بر وسع خود ضمن انتخاب مکان مناسب مبادرت به طراحی غرفه انتخاب شده می‌کند، حال این وضعیت را با شرایط کشور خودمان برای حضور در نمایشگاه مقایسه کنید که تا دقیقه نود هیچ یک از موارد از جمله مجری نمایشگاه ، نحوه انتخاب غرفه وحتی زمان برگزاری نمایشگاه قطعی نیست .

وی ضمن اظهار امیدواری برای برنامه ریزی برای دوره های بعدی نمایشگاه الکامپ خاطر نشان کرد : در همین راستا اصرار داریم تا سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه‌ها از هم‌اکنون زمان برگزاری نمایشگاه بعدی و برگزارکننده را تثبیت و ثبت‌نام نیز از فردای اتمام برگزاری این دوره نمایشگاه و از طریق وبگاه برگزارکننده نمایشگاه آغازو قیمت‌ها هم بر اساس رقابت باشد و اگر سودی هم حاصل شود در بین اعضای صنف و برای امور صنفی و به صورت شفاف به کار گرفته شود .

وی درباره این موضوع که آیا تاکنون برگزاری الکامپ توانسته سطح توقعات بازدیدکنندگان و شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور دارند را برطرف کند اظهار داشت : در نوزده دوره گذشته از برگزاری نمایشگاه الکامپ ، شواهد نشان داده که بیشترین میزان رضایت در دوره دهم برگزاری این نمایشگاه بوده و تا حدودی میزان رضایت فراهم‌شده است ولی بعدازآن هر دوره با طرح مسائل حاشیه‌ای و غیر حاشیه‌ای و مشکلات عدیده موجبات نارضایتی هم شرکت کنندگان و هم بازدید کنندگان را فراهم کرده است .

وی در مورد مشکل ارزی – ریالی که شرکت‌های حاضر در نمایشگاه الکامپ سال‌هاست با این موضوع درگیر هستند گفت : این مشکل متأسفانه سال هاست که برای شرکت ها وجود دارد اما به اذعان برخی از مسوولان در این دوره از برگزاری نمایشگاه الکامپ قول مساعدت داده‌شده ومسوولان در تلاش هستند تا این آیین‌نامه را تغییر دهند .

سلجوقی در ادامه افزود : درهرحال ازنظر بنده این مشکل در تعیین نرخ نبوده و مشکل اصلی درروش محاسبه است که شاخص اندازه‌گیری آن قابل تفسیر توسط نیروی انسانی بوده وبا توجه به اینکه این شاخص به طور شفاف اطلاع رسانی نمی شود موجب اختلافات بسیاری می شود .

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکل ارزی – ریالی راهکارهای بسیار ساده ای وجود دارد که اگر قرار بر رفع این مشکل باشد می توان آنها را به راحتی حل کرد اظهار داشت : در ابتدای کار باید انتخاب محل غرفه از لحظه‌ای که ثبت‌نام شروع می‌شود از طریق وبگاه و خودکار انجام شود و امکان دخالت نیروی انسانی سلب شده باشد.

قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد :تعیین تعرفه حداقل برای هر غرفه و فراهم کردن فضای رقابت برای انتخاب غرفه از دیگر مواردی است که باید رعایت شود وکلیه دریافت‌ها و پرداخت‌های نمایشگاه از طریق وبگاه صورت پذیرد تا همه متقاضیان از میزان پرداختی برای هر غرفه مطلع باشند .

سلجوقی همچنین درباره راهکارهای دیگر برای حل مشکل ارزی – ریالی گفت : اگر سود مورد انتظار بیش ازمبلغ مشخص شده شود می‌توان از آن برای توسعه نمایشگاه‌های سایر استان‌ها و برای توسعه ظرفیت سازمان‌های برگزارکننده همچون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که یک سازمان صنفی و تخصصی است اختصاص یابد.

وی از فراهم کردن نظام ارزیابی برگزارکنندگان نیز به عنوان راهکاری دیگر یاد کرد و گفت : برگزارکنندگان می‌توانند در برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها نسبت به نوآوری و بهتر برگزار کردن مبادرت کنند و در اصل نوعی نظام ارزیابی را اجرایی کنند .

logo-samandehi