سه شنبه، 25 آذر 93 - 11:45

 

IMG12323360

سامانه جامع ساخت و اجرای محتوای آموزش الکترونیکی مبتنی بر استاندارد اسکرم، به عنوان قابلیتی جدید در عرصه آموزش الکترونیکی، ارائه شد.به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس تفاهم‌نامه همکاری که میان دبیرخانه شورایعالی اطلاع‌رسانی و بخش خصوصی منعقد شد این دبیرخانه با تامین‏ زیرساخت سخت‏ افزاری و ارتباطی لازم و پرداختن به ضوابط و مقررات مربوطه از یک سو و  بخش خصوصی با توسعه‏، پشتیبانی سامانه و ارائه‏ خدمات بر بستر رایانش ابری (کلاود) برای جامعه هدف از سوی دیگر، سامانه ساخت و اجرای محتوای الکترونیکی مبتنی بر استاندارد اسکرم را ارائه کردند.

بدین منظور پرتالی تخصصی تحت عنوان اسکرم‌سازان با نشانی scormmakers.scict.ir طراحی و راه‌اندازی شده که هدف آن فراهم کردن امکاناتی کارآمد و مقرون به صرفه در زمینه پاسخگویی به نیازمندی‏‌های جامعه آموزشی جهت تطبیق با استاندارد جهانی اسکرم؛ چه از منظر ساخت محتوا و چه از نقطه نظر به اجرا در آوردن آن از طریق سیستم‏ های مدیریت آموزش الکترونیکی  LMSاست.

از این ‏رو، فعالان در این حوزه قادر خواهند بود که بدون برنامه‏‌نویسی، محتواهای مربوطه را با استفاده از یک داشبرد تحت وب مدیریتی مستقیماً از فرمت «پی. دی. اف» به فرمت مبتنی بر استاندارد اسکرم (در تطبیق کامل با اصلاحیه‏‏ های سه و چهار نسخه اسکرم ۲۰۰۴) تبدیل و دستورالعمل‏‌های آموزشی مربوطه را در آنها بگنجانند و ضمن انجام این کار، ویژگی‏های غیر متنی (فرمت‏، جداول، تصاویر …) موجود در محتوا را به شکل اولیه حفظ کنند. همچنین با بهر‏ه‌گیری از امکانات چندرسانه‏‌ای (Multimedia) تعبیه شده، می‌توان عکس‏ها، فیلم‏‌ها و فایل‏‌های صوتی را در جاهای دلخواه به محتوای مربوطه افزود و پیش‏ شرط‏های نمایش آن را تعریف کرد.

علاوه بر این، قابلیت‌ برگزاری امتحان در این سامانه در هر مرحله از روند آموزش در درون و بیرون درس، امکان تعریف جریان درسی و مجوز دسترسی به مرحله بعدی آموزش را فراهم می‌کند؛ مضاف بر اینکه محتوای درج شده از قابلیت ویراستاری برخوردار است.

در پی تعریف استاندارد اسکرم (Sharable Content Object Reference Model – “SCORM”) توسط یک از نهادهای وابسته به وزارت دفاع آمریکا بین سال‏های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ میلادی به عنوان مدل مرجع محتواهای قابل به اشتراک ‏گذاری، مجموعه‏‏ های تجاری در آن کشور نسخه اولیه موتور به اجرا درآورنده محتواهای تولید شده طبق استاندارد مذکور را در سال ۲۰۰۱ میلادی به بازار عرضه کرد. از آن زمان به بعد، نسخ کامل‏‏‌تری از این موتور (SCORM Engine) ارائه شده است؛ تا آنجا که در آخرین اصلاحیه‏  آن که در سال ۲۰۰۹ میلادی راه به بازار گشوده  (SCORM 2004, 4th Edition)، جوانب اثربخشی محتوا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

امروزه تقریباً تمامی مراکز آموزش الکترونیکی در جهان و همچنین دست‏ اندرکاران در ایران، سعی می‏‌کنند تا حد امکان از این استاندارد تبعیت کنند و برای این منظور عموماً از نسخه‏ ای از موتور اسکرم که بر روی نرم‏ افزارهای مدیریت آموزش الکترونیکی خارجی تحت لیسانس نصب شده، استفاده می‌کنند.

به گزارش مهر، در کشور ما، نسخ قدیمی موتور اسکرم جهت تطبیق با این استاندارد مورد استفاده قرار می‏‏ گیرد؛ به عبارتی، نسخی که فاقد قابلیت‏‏های پیشرفته هستند و به دلیل مشکل تحریم، نسخ به روز موتور اسکرم به طرق قانونی به ایران داده نمی‏ شود. در مواردی هم که دسترسی به چنین نسخی در کشور امکانپذیر شده، امکان استفاده از قابلیت‏هایی مهم همچون(Sequencing & Navigation) که مهمترین قابلیت اسکرم ۲۰۰۴ به‏ شمار می‏ آید، در آنها موجود نیست.

صرفنظر از اینکه کدام ورژن موتور اسکرم در نهایت مورد استفاده قرار می‏ گیرد، کاربری موتور اسکرم در جهان صرفاً در محدوده اجرای محتواهای از پیش استانداردسازی شده قابل تعریف است و نه تولید محتوا طبق استاندارد و این در حالی است که سامانه‏‏ ای که اکنون در کشور تولید شده، از هر دو نوع قابلیت برخوردار است. به عبارتی، بدون نیاز به برنامه‏ نویسی به صورت  Zero Coding، محتوای مربوطه استانداردسازی شده و سپس بر روی LMS مورد نظر و یا به صورت مستقل از LMS به‏ اجرا در می‏ آید. به علاوه اینکه کلیه فعالیت‏های یادگیرنده در خصوص درس مورد نظر ثبت می‏ شود. حسب تحقیق به‏ عمل آمده در این خصوص، این رویکرد در جهان منحصر به فرد تلقی می‏ شود

logo-samandehi