پنجشنبه، 27 آذر 93 - 02:20

 

728986
معاون پژوهش های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: ایران در سال ۲۰۱۴ از نظر شاخص رقابت پذیری ارتقای بهره وری رتبه ۸۳ را در میان ۱۴۴ کشور جهان به خود اختصاص داده که این رتبه در سالهای قبل ۶۲ بوده است.

دکتر مجید قاسمی در همایش تقدیر از پژوهشگران مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات پژوهشی ایران در جهت افزایش رشد بهره وری و تولید ناخالص ملی گفت: ایران از نظر شاخص رقابت پذیری جهانی که در جهت ارتقای بهره وری سنجیده می شود رتبه ۸۳ را از میان ۱۴۴ کشور به خود اختصاص داده و این در حالی است که در سال ۲۰۱۱ این رتبه برای ایران ۶۲ بوده و این نشان از نزول رتبه کشورمان دارد.

وی با اشاره به جایگاه ایران در اقتصاد کلان در سال ۲۰۱۳ که وضعیت مطلوبی دارد گفت: در حوزه آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی نیز آمارهای جهانی از رشد جایگاه ایران خبر می دهد اما در عرصه نوآوری رتبه ایران نزول یافته است.

معاون پژوهش های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک از نظر متغیرهای رشد نوآوری ایران را در رتبه ۹۴ اعلام کرد که در این شاخص ترکیه رتبه ۷۷ و سوئیس رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

قاسمی با اشاره به رتبه پایین تهیه محصولات فناورانه و همکاری صنعت و دانشگاه ایران نسبت به سایر کشورها، وجود موانع در امر پژوهش را دلیل این امر برشمرد و خاطرنشان کرد: عدم برداشت صحیح نسبت به مانع پژوهش، کمبود بودجه تحقیق و توسعه، نبود زیرساخت حقوقی برای مالکیت معنوی و شکاف عمیق صنعت و دانشگاه از جمله موانعی است که باید در کشور برطرف شود.

وی گفت: واحدهای تحقیق و توسعه سازمانهای حکومتی به دلیل عدم اختصاص بودجه مظلوم واقع شده اند و بسیاری از سازمانها نیز این واحد را ندارند. از طرفی در سطوح تحصیلی مقطع دبیرستانی نیز واحد پژوهش محور نداریم و این نقاط ضعف باید برطرف شود.

logo-samandehi