چهارشنبه، 01 بهمن 93 - 06:10

 

خدمات نسل چهارم تلفن همراه (۴G/LTE) برای نخستین بار در شیراز توسط ایرانسل عرضه شد.  شهروندان شیرازی حالا می‌توانند از خدمات نسل چهارم ارتباطی استفاده کنند.

8d1d20f78463bac1920122ba0b087499_XL

شبکه نسل چهارم شیراز، صبح روز چهارشنبه، طی مراسمی و با حضور مدیرعامل و مدیران ارشد ایرانسل و جمعی از اصحاب رسانه در هتل همای شیراز به صورت رسمی راه اندازی شد، تا این شهر علاوه بر پوشش نسل سوم تلفن همراه، نسل چهارم فناوری موبایل را نیز پوشش دهد. همزمان با این مراسم، شبکه نسل سه ایرانسل هم در شهرهای فسا، جهرم، کازرون، مرودشت، زرقان و شهر جدید صدرا راه اندازی شد.

پس از اخذ پروانه رسمی ارتقای شبکه به نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه و ارائه موفقیت‌آمیز خدمات نسل سوم باند پهن همراه در بیش از ۱۲۰ شهر کشور و در تمامی استان‌های ایران توسط ایرانسل، شبکه ۴G/LTE به عنوان آخرین نسل فناوری ارتباط حال حاضر دنیا، برای نخستین بار در ایران و توسط ایرانسل در آخرین روز آبان‌ماه در مشهد مقدس راه‌اندازی شد، و در نخستین روز بهمن ماه به شیراز رسید.

با راه‌اندازی شبکه نسل چهارم ایرانسل،، مشترکین تلفن همراه و کاربران خدمات باند پهن همراه کشور می‌توانند اینترنتی با کیفیت جهانی را تجربه کنند و با استفاده از سیم‌کارت‌های Usim به عنوان سیم‌کارت‌های نسل جدید ایرانسل، خدمات نسل چهارم را جایگزین سایر روش‌های دسترسی به اینترنت کنند.

نسل چهارم یا ۴G تمام قابلیت‌های مدرن‌ترین گوشی‌های موجود در بازار را پشتیبانی می‌کند و با استفاده از این خدمات امکان دریافت و مشاهده فایل‌های ویدئویی با کیفیت HD، بازی به صورت آنلاین و بدون تاخیر زمانی، استفاده همزمان برای چند کاربر بدون کاهش کیفیت خدمات، استفاده از برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) و محصولات و خدمات مبتنی بر اینترنت با سهولت و کیفیت فوق العاده فراهم خواهد شد.

ارائه‌ی انواع مودم‌های باندپهن همراه در شیراز

همچنین همزمان با راه اندازی رسمی عرضه این خدمات در شیراز و به منظور دسترسی گسترده‌تر به خدمات LTE، مودم‌های باند پهن همراه ایرانسل با قابلیت پشتیبانی از فناوری‌های GPRS، EDGE، ۳G و ۴G به بازار شیراز نیز عرضه شد. باتوجه به اینکه درحال حاضر تعداد محدودی از گوشی‌های تلفن همراه، قابلیت پشتیبانی از خدمات LTE را دارند، این مودم‌ها با هزینه بسیار کمتر امکان دسترسی به تمامی قابلیت‌های نسل چهارم ایرانسل را برای کاربران فراهم می‌سازد.

علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در مراسم بهره‌برداری از شبکه ۴G ایرانسل با اشاره به راه‌اندازی آن همگام با اپراتورهای برتر جهان به بررسی تاریخی بهره برداری از این شبکه اشاره کرد و گفت : در سال ۲۰۰۴ شرکت NTT DOCOMO ژاپن، LTE را به عنوان یک استاندارد بین المللی در حوزۀ ارتباطات رادیویی پیشنهاد داد. اما در سال ۲۰۰۷ بود که شرکت اریکسون سوئد و شرکت NTT DOCOMO ژاپن، به ترتیب سرعت‌های ۱۴۴ مگابیت بر ثانیه و ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه با استفاده از LTE را مورد آزمایش قرار دادند. و یک‌سال بعد بود که بخش ارتباطات رادیویی ITU، ملزومات استاندارد سیستم های نسل ۴ را تعریف کرد. در سال ۲۰۰۹ شرکت های نوکیا زیمنس (NSN) و LG با مشارکت یکدیگر اولین تست کامل (End-to-End) عملکرد LTE را با موفقیت انجام دادند.

دزفولی ادامه داد:

نخستین شبکه LTE در سال ۲۰۰۹ در استکهلم و اسلو راه‌اندازی شد و سپس در سال ۲۰۱۱ کره جنوبی صاحب چنین شبکه‌ای شد، و اکنون در سال ۲۰۱۴ شبکه نسل چهارم ایرانسل به شیراز نیز رسیده است.

وی افزود:

LTE نسل چهارم فناوری شبکه‌های موبایل است و پهنای باند بیشتر که امکان انتقال فابل‌های حجیم‌تر و پرمحتواتر را در مدت زمان کمتری میسر می‌سازد، بهبود مدت زمان پاسخگویی شبکه که اجازه ارتباطات در لحظه (Real Time) را می‌دهد و بهبود عملکرد شبکه که امکان برقراری و حفظ ارتباط در حین حرکت سریع را فراهم می‌سازد، برخی از مهم‌ترین مزایای آن هستند.

دزفولی، سرعت دانلود در شبکه نسل چهارم را بین ۱۰ تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود را بین یک تا ۱۵ مگابیت بر ثانیه و مدت زمان پاسخگویی را بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلی ثانیه عنوان کرد.

وی با اشاره به روند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور گفت:

تغییرات رفتاری کاربران و تقاضای روزافزون برای استفاده از خدمات مبتنی بر داده، نیاز به سرعت و کیفیت بیشتر در انتقال داده‌ها، نیاز به دسترسی دائمی به خدمات دیتا، از رده خارج شدن فناوری‌های نسل دوم و وایمکس و توقف تولید تجهیزات و ارایه پشتیبانی از سوی تامین‌کنندگان تجهیزات و رشد، توسعه شبکه ملی اطلاعات و تکامل فناوری‌های پهن باند همراه (نسل ۳ و ۴) به عنوان راهکار پایدار دسترسی یکپارچه به خدمات دیتا از ملزومات توسعه اینترنت پهن باند است.

کاربردهای نسل چهارم اینترنت همراه

دزفولی درباره‌ی پیش بینی روند رشد جهانی دیتا همراه در جهان نیز گفت:

رشد تجمعی مصرف دیتای همراه در منطقۀ خاورمیانه و آفریقا تا سال ۲۰۱۸ ، هفتاد درصد خواهد بود، و ده میلیون نفر از وسایل الکترونیک که تا سال ۲۰۱۸ با استفاده از فناوری های همراه با یکدیگر در ارتباط (شامل دستگاه های متصل به هم یا M2M) خواهند بود، ترافیک دیتای همراه در جهان ازسال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ یازده برابر رشد خواهد داشت، و برآورد میزان ترافیک ماهانۀ دیتای همراه در سال ۲۰۱۸ نیز با ۱۵ Exabyte برابری خواهد کرد.

به گفته مدیرعامل ایرانسل، فراگیرترین و مقرون به صرفه‌ترین لایه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات به وسیله شبکه اینترنت پهن باند ایرانسل فراهم می‌شود.

او همچنین افزود :

سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت نسل ۳ ایرانسل در حال حاضر به طور متوسط ۱۰ برابرشبکه نسل ۲/۷۵ (EDGE) است. سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت نسل ۴ ایرانسل در حال حاضر به طور متوسط ۸ برابرشبکه نسل ۳ و ۷۶ برابر نسل ۲/۷۵ است.

وی افزود:

سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت پهن باند ایرانسل درحال حاضر ۱۰ برابر نسل قبلی است و مصرف کل دیتا در شهریور ماه به بیش از سه هزار ترابایت رسید و این میزان مصرف در قیاس با دوره قبل از بهره‌برداری در شهرهای تحت پوشش اینترنت پهن باند بیش از ۱۲۰ درصد رشد یافته است.

به گفته دزفولی، پیش‌بینی می‌شود روند مصرف دیتای همراه در مناطق مختلف در آفریقا و خاورمیانه ۹.۴ درصد، در آمریکای شمالی ۱۸.۶ درصد، در آسیای شرقی ۴۲.۴ درصد، در اروپای مرکزی و شرقی ۱۰.۳ درصد، اروپای غربی ۱۲ درصد و در آمریکای لاتین ۷.۳ درصد باشد.

منبع

logo-samandehi