شنبه، 11 بهمن 93 - 07:29

 

تولید محتوا

وزارت ارتباطات به منظور توسعه محتوا و خدمات بومی در فضای مجازی، از اقدام های صورت گرفته در این بخش در قالب وام های کم بهره وجوه اداره شده، حمایت می کند.
مهندس خسرو سلجوقی، عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران و رییس کارگروه تخصصی تولید و توسعه محتوا و خدمات وجوه اداره شده ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: وام با سود و کارمزد یارانه‌ای و با نرخ‌های پایین پرداخت می‌شود و زمان استراحت و دوره بازپرداخت مناسب و متناسب با هر پروژه تعیین خواهد شد و این نرخ‌ها به تصویب کارگروه وجوه اداره شده وزارت ارتباطات رسیده و روی وبگاه رسمی وزارتخانه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: فرایند پرداخت تسهیلات به‌صورت مرحله‌ای و ثبت‌نام در آن از بیستم دی‌ماه آغاز و تا پانزدهم بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.
رییس کارگروه تخصصی تولید و توسعه محتوا و خدمات وجوه اداره شده با بیان این مطلب که این تسهیلات در چهار رسته سخت‌افزار، نرم‌افزار، امنیت و محتوی و خدمات پرداخت می‌شود تصریح کرد: در هر رسته تخصصی فعالان حوزه های ” تحقیق و توسعه”، ” توسعه کسب‌وکار” و ” صادرکنندگان محصولات و خدمات” آن بخش می توانند ثبت نام کنند.
وی خاطر نشان کرد: متقاضیان تسهیلات در حوزه” تحقیق و توسعه” می­بایست ضمن معرفی محصول قبلی و مستندات بهره­برداری آن در بازار، پیشنهاد فنی خود برای ارتقای محصول را در قالب یک طرح تحقیقاتی ارائه کنند. ارزیابی­های مرحله­ای بر مبنای طرح ارائه‌شده صورت خواهد گرفت. در این گروه کمترین میزان نرخ سود و کارمزد در نظر گرفته‌شده است.
وی ادامه داد: در حوزه “توسعه کسب‌وکار” می بایست طرح تجاری خود را برای گسترش کسب‌وکار را ارائه و میزان توسعه مالی و حجم نیروی انسانی شرکت را به‌دقت مشخص کنند.
وی با بیان این مطلب که در این حوزه ارزیابی های مرحله ای بر مبنای طرح کسب‌وکار ارائه‌شده صورت خواهد گرفت، تاکید کرد: همچنین در این گروه با هدف کمک به سرمایه در گردش با هدف جلوگیری از آثار سوء مالی ناشی از اطاله زمان پرداخت قراردادهای فعال شرکتها پرداخت می شود صرفاً به دارندگان قراردادهای فعال اعطا می شود و برای تقاضای تسهیلات می باید قرارداد امضاء شده ارائه شود.
عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص گروه سوم نیز گفت: صادرکنندگان محصولات و خدمات در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات می بایست اسناد صادراتی را ارائه دهند تا بر اساس آن وام دریافت کنند.
وی در خصوص نوع ضمانت‌نامه‌های این تسهیلات خاطرنشان کرد: هرچند ضمانت‌نامه‌های سهل‌تری مانند سفته، خود طرح نیز برای این وام‌ها در نظر گرفته‌شده است لیکن با هدف اطمینان از برگشت این تسهیلات فرمولی تحت عنوان توان مالی تعیین‌شده است تا وام بیش از نسبت‌های تعیین‌شده در توان مالی پرداخت نشود.
رییس کارگروه تخصصی تولید و توسعه محتوا و خدمات وجوه اداره در پاسخ به این سوال که توان مالی برای شرکت ها چگونه محاسبه می شود اظهار داشت: توان مالی برای شرکت‌ها از میزان مالیات پرداخت‌شده و هزینه بیمه پرداختی بابت نیروی انسانی با ضریب چهار محاسبه می شود که این اعداد بر اساس اسناد اظهارنامه مالیاتی و لیستهای بیمه بررسی خواهد شد.
وی با بیان این مطلب که با توجه به محدودیت منابع، سقف وام پرداختی به هر متقاضی بیش از سه میلیارد تومان نخواهد بود افزود: با توجه به گسترده بودن بازار و نو بودن فعالیت ها در حوزه تولید و توسعه محتوا و خدمات و با توجه به نیاز کشور به توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای بازار بزرگ‌تری برای این بخش فراهم می باشد که به نظر می رسد می تواند حجم بیشتری از تسهیلات را به خود اختصاص دهد.

logo-samandehi