دوشنبه، 27 بهمن 93 - 02:03

 

792476
یک مقام مسئول در معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی جزئیات پیاده سازی طرح شبکه استانهای مجازی در کشور را که هم اکنون به عنوان پایلوت در کرمانشاه به اجرا درآمده تشریح کرد.طرح استان مجازی که اجرای آن در سال جاری آغاز شد، یکی از طرح‌های کلانی است که در راستای تحقق الزامات شبکه ملی اطلاعات و توسعه فضای مجازی کشور تعریف شده و از حوزه‌های اولویت دار برای ارتقای زیرساخت‌های استان های مختلف و خدمت رسانی به شهروندان محسوب می‌شود.

با ما همراه باشید

در این راستا طرح استان مجازی با امضای تفاهمنامه ای میان مرکز ملی فضای مجازی و استانداری کرمانشاه، برای نخستین بار در کشور در این استان پیاده سازی شد.نجلا محقق، کارشناس پژوهشی دفتر سیاستگذاری توسعه فناوری معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی در گفتگو با مهر، درخصوص پیاده سازی و اهداف این طرح توضیح داد.

ایده شبکه استان‌های مجازی کشور 

وی با اشاره به لزوم حرکت کشور به سمت توسعه فضای مجازی گفت: با توجه به اینکه تصویب طرح‌های کلان مرتبط با فضای مجازی کشور و نیز تشویق و ترغیب مستمر بخش خصوصی برای ورود به فضای مجازی به منظور افزایش خدمت رسانی و گسترش بازار کسب و کار و اشتغال زایی از جمله وظایف مرکز ملی فضای مجازی به شمار می‌آید، طرح شبکه استان‌های مجازی که می‌تواند در هر دوی این موارد نقشی تأثیرگذار داشته باشد به عنوان یکی از اولویت‌های این مرکز مطرح شد.

محقق با بیان اینکه به عنوان گام اول این طرح، در خردادماه امسال، تفاهم نامه‌ای بین مرکز ملی فضای مجازی و استانداری استان کرمانشاه در جهت پیاده سازی طرح استان مجازی کرمانشاه به عنوان استان مجازی پایلوت کشور منعقد شد افزود: از تیر ماه، فعالیت مشترک مرکز ملی فضای مجازی و تیم اجرایی استان شروع شد.

کارشناس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه در این زمینه فعالیت مثبت و مؤثری داشته و مسئولان این استان عزمی جدی در توسعه زیرساخت‌ها و به طور کلی حوزه فضای مجازی دارند خاطرنشان کرد: طی چند ماه گذشته خروجی‌های حاصل شده از این فعالیت شامل تهیه مدل مفهومی استان مجازی کرمانشاه، برنامه راهبردی و برنامه اجرایی استان مجازی کرمانشاه و تعریف طرح‌های کلان و پروژه‌های اجرایی می شود.

مازندران و اردبیل در نوبت اجرا

وی در مورد برنامه ریزی مرکز ملی فضای مجازی جهت ادامه طرح شبکه استان‌های مجازی کشور به مهر گفت: در این مرحله، مرکز ملی فضای مجازی در صدد ترغیب و تشویق دیگر استان‌های کشور به شرکت در طرح شبکه استان‌های مجازی است که تاکنون از این طرح استقبال خوبی به عمل آمده و در حال حاضر استان‌های مازندران و اردبیل تمایل خود را به پیاده سازی آن اعلام کرده‌اند.

محقق اظهار امیدواری کرد که با استفاده از تجربه استان کرمانشاه، روند انجام کار در سایر استان‌ها تسریع شود و تاکید کرد: البته باید توجه داشت که هر استان با توجه به شرایط اقلیمی و فرصت‌ها و تهدیدهای خاص خود، با مدل متفاوتی مواجه است.

وی یکی از نکات کلیدی در طرح استان‌های مجازی را شناسایی شایستگی‌های هر استان و بهره‌گیری از فرصت‌های ناشی از آن دانست و افزود: مسلما آنچه در استان کرمانشاه به عنوان یک استان مرزی با قابلیت تجارت مجازی با کشورهای همسایه مورد تأکید است با آنچه در استان مازندران به عنوان یکی از استان‌های حاشیه دریای خزر به عنوان فرصت مطرح می‌شود متفاوت است و باید در مدل هر استان بر قابلیت‌های آن استان تأکید شود.

به گفته این مقام مسئول، در صورت آغاز اجرای طرح در دو استان دیگر، امکان تشکیل شبکه استانهای مجازی به وجود خواهد آمد که فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرده و خود نیازمند رویکرد تحقیقاتی-اجرایی متفاوتی خواهد بود.

وی گفت: شبکه استان‌های مجازی، این قابلیت را ایجاد می‌کند که استان‌ها از سرویس‌ها و خدمات یکدیگر استفاده کرده و یکپارچگی و همسویی بین حرکت استان‌ها در این فضا ایجاد شود. همچنین، با توجه به اینکه توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمات یکپارچه از اولویت‌های اجرایی دولت محسوب می‌شود، شبکه استان‌های مجازی می‌تواند به عنوان بستری جهت تحقق دولت الکترونیک نیز در نظر گرفته شود؛ به این ترتیب، با گسترش و توسعه این شبکه، کشور تبدیل به فضای همگون و یکپارچه‌ای جهت زندگی مجازی شهروندان خواهد شد.

اهداف پیاده سازی طرح شبکه استان‌های مجازی

محقق از جمله اهداف کلیدی و مهمی که مرکز ملی فضای مجازی انتظار دارد با پیاده سازی شبکه استان‌های مجازی به دست آید را توسعه فضای اقتصادی و کسب و کار و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی عنوان کرد و به مهر گفت: اجرای چنین طرح‌هایی در سطح کلان، موجب اشتغالزایی گسترده‌ در سطح کشور خواهد شد؛ از طرف دیگر، تحقق طرح استان مجازی به معنی بهینه سازی و افزایش کارایی در خدمت رسانی به شهروندان و ارتقاء سطح رضایتمندی شهروندان از دسترسی به فضای مجازی است.

وی با اشاره به طرح‌ها و فرصت‌های کاری در راستای پیاده سازی طرح استان مجازی که بخش خصوصی نیز می‌تواند به آن ورود پیدا کند تصریح کرد: در این طرح، پروژه‌های متعددی در حوزه‌هایی مانند خدمات، تولید محتوا، آموزش و نیز حوزه‌های اقتصادی تعریف شده که بسیاری از آنها قابل واگذاری به بخش خصوصی است؛ برای مثال، توسعه خدمات شهری و روستایی، پیاده سازی سامانه‌های خدمات مجازی و پورتال‌های تجارت الکترونیک و تجارت مجازی برون مرزی، از جمله مهم‌ترین پروژه‌های بخش خدمات خواهد بود.

محقق در زمینه تولید محتوا نیز به تولید محتوای ایرانی اسلامی در راستای پیاده سازی طرح شبکه استانی مجازی اشاره کرد و ادامه داد : توسعه بازی‌های رایانه‌ای و تحت وب که با فرهنگ کشور سازگاری داشته باشند، تولید محتوای آموزشی و معرفی جاذبه‌های استانی در قالب گردشگری مجازی از دیگر خدماتی است که بخش خصوصی می تواند در عملیاتی کردن آن سهیم شود.

وی با تاکید بر ایجاد و تقویت مراکز تولید محتوا در دانشگاهها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و حوزه علمیه گفت: توانمندسازی صنایع و بنگاه‌های ارتباطی و بهره برداری از پتانسیل‌های دانشگاهی و مراکز رشد در هر استان، از نظر اقتصادی نیز حائز اهمیت است؛ براین اساس در طرح استان مجازی کرمانشاه، بر اینگونه پروژه‌های درآمدزا از جمله توریسم درمانی مجازی، بازار مجازی و ایجاد منطقه ویژه اقتصاد مجازی استان تأکید شده است.

logo-samandehi