شنبه، 02 اسفند 93 - 06:15

 

xantenna-mast.jpg.pagespeed.ic.O9uUULRMRX

باند ۷۰۰ مگاهرتز یکی از بهترین فرکانس های انتقال داده و برقراری ارتباط است. در این باند می توان بهترین کیفیت فناوری های نوین تلفن همراه به ویژه LTE را در وسعت عظیم جغرافیایی ارائه نمود. برخی متخصصان و کارشناسان شبکه های تلفن همراه به این فرکانس «باند تمیز» می گویند.

در ایران، این باند، از سال ها قبل برای استفاده در ارسال امواج تلویزیون آنالوگ در اختیار سازمان صدا و سیما قرار داشته و بنا به گفته برخی از مسئولان اینترنت و تلفن همراه کشور، هم اکنون بلا استفاده است.

با توجه به خالی بودن این فرکانس و ارائه تلویزیون دیجیتال، هنوز هم این باند توسط صدا و سیما تخلیه نشده و در اختیار سازمان تنظیم مقررات قرار نگرفته است. کارشناسان بر این باورند، اگر این باند توسط سازمان مذکور تخلیه گردد و در اختیار اپراتورهای موبایل و اینترنت قرار گیرد، بسیاری از مشکلات به ویژه در ارائه خدمات ۴G و ۳G مرتفع خواهند شد.

مدیرکل صدور پروانه سرویس های رادیویی رگولاتوری با اشاره به اینکه فرکانس ۷۰۰ مگاهرتز همچنان در اختیار صدا و سیما قرار دارد، اظهار کرد: این باند به خاطر بسامد پایین تر، دارای تلفات کمی است و به ایستگاه های پایه (Base Station) کمتری نیاز دارد که به همین خاطر می تواند به عنوان باند اقتصادی به ویژه در مناطق روستایی به کار رود.

عظیم فرد گفت: پیش از این، فرکانس مذکور برای پخش فراگیر به کار می رفت، اما با توجه به دیجیتالی شدن شبکه های تلویزیونی، صدا و سیما دیگر نیازی به آن ندارد زیرا در یک رده بسامد می تواند بالغ بر ۱۰ کانال را پخش نماید.

وی با اشاره به  اولویت استفاده از این بسامد در حوزه ارتباطات بیان کرد: قطعا اگر این فرکانس تخلیه شود و در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گیرد، برای توسعه خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه از آن استفاده می کنیم. به عبارت دیگر در باند ۷۰۰ بیشتر دنبال راه اندازی LTE هستیم.

قبل از این، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفته بود: فرکانس اختصاص داده شده به تلویزیون در گذشته، در تمام کشورهای دنیا، به دلیل کمیاب بودن بسامد به سمت آزادسازی می رود تا در اختیار سرمایه گذاری های دیگر قرار گیرد. باند  ۷۰۰ بهترین فرکانس برای ۳G است و در حال حاضر در اختیار صدا و سیما قرار دارد که در آینده تخلیه و در اختیار وزارت ICT قرار خواهد گرفت.

logo-samandehi