یکشنبه، 02 فروردین 94 - 08:42

 

97da9177f3a24ffa82e3582e005529e1

شبکه های اجتماعی بستر های مناسبی برای تبادل اطلاعات و ارتباطات هستند. بعد از نفوذ این شبکه ها بین عموم مردم، اهمیت آن ها بیش از پیش معلوم شد. کم کم کمپین ها اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… جای خود را در این عرصه باز کردند. در این میان وب مستر ها و ناشرانوهمچنین تولید کننده های محتوا رو به این شبکه ها آوردند  تا از آن به عنوان ابزاری برای نشر محتوا و البته جذب مخاطب استفاده کنند.

با پیشرفت روز به روز این شبکه ها، موتور های جستجو نیز اهمیت بیشتری برای لینک های درج شده در این شبکه ها قائل شدند و این لینک ها را سریعتر ایندکس می کردند و جایگاه مناسبتری در سرچ ها به آن ها اختصاص می یافت.

امروزه این شبکه ها در راستای جذب مخاطب به سایت و انتقال محتوا کاربرد فراوانی دارد و صاحبین وب سایت ها شدیدا این موضوع فعال شدند و شمار زیادی از مخاطبان خود را از طریق این شبکه ها جذب می کنند و برند خود را به طیف عظیمی معرفی می کنند. اما متاسفانه این امکان خوب آسیب هایی را هم در پی داشته است.همیشه افراط در هر کار باعث آزار و رنجش دیگران می شود، این موضوع در شبکه های اجتماعی نیز نمود دارد. افرادی هستند که با ارائه هرزگونه لینک های وب سایت خود در صدد کسب مخاطب بیشتر برای سایت خود هستند، غافل از اینکه این کار علاوه بر عدم جذب مخاطب ممکن است باعث کاهش دنبال کننده های شما شود. و همچنین بعضا توسط برخی از شبکه های اجتماعی به عنوان اسپمر شناخته شوند و مورد جریمه یا حذف قرار گیرند.

در ادامه به ارائه راهکار هایی برای فعالیت در شبکه های اجتماعی و جذب مخاطب از این شبکه ها به سایت می پردازیم، این راهکار ها در اکثر شبکه ها و همچنین شبکه های اجتماعی پیام رسان کاربرد دارند.

۱۲ گام برای استفاده بهینه تر از شبکه های اجتماعی در راستای جذب مخاطب:

۱- قالب ارائه: برای ارائه مطالب وب سایت خود، ابتدا تیتر، سپس چکیده مطلب و در نهایت لینک را قرار دهید. عکس یا فیلم مرتبط نیز در صورت امکان حتما پیوست شود.

نکته: در صورتی که خبر فوری یا ویژه ای دارید می توانید از رو تیتر های “خبر فوری” ، ” خبر داغ”، “breaking news”، ” خبر اختصاصی” و.. برای جذب بیشتر مخاطب استفاده کنید البته اگر مطلب شما این ویژگی را نداشته باشد قطعا در لیست سیاه مخاطب وارد خواهید شد و به اعتبار شما لطمه بزرگی وارد می شود.

۲- به روز باشید: پیج خود را فعال و بروز نگاه دارید و هرروز مطالب و محتوای خوب ارائه کنید.

۳- مطالب جذاب فراموش نشود: توصیه می شود علاوه بر مطالب و محتوای سایت خود از مطالب جذاب، خواندنی و مخاطب پسند نیز بهره ببرید. توجه به این نکته که این مطالب از جایی غیر از وب سایت خودتان باشد بسیار مهم است.

۴- فقط مطالب مهم: اگر سایتی دارید که روزانه مطالب زیادی منتشر می کنید مانند سایت های خبری، به هیچ وجه تعداد زیاد یا همه اخبار خود را اشتراک گذاری نکنید و فقط مطالب مهم، جذاب، و اخبار فوری خود را قرار دهید. مطمئن باشید که اگر پست های شما جذاب باشد، توسط مخاطبین بازنشر خواهد شد و به صورت تساعدی مخاطب جذب می کند.

۵- انتشار کامل محتوا: حتما در طول روز برخی از محتوا های خود را به طور کامل اشتراک گذاری کنید. این کار علاوه بر اینکه باعث اعتماد مخاطب به پیج شما و افزایش آمار دنبال کننده های شما خواهد شد، تصور اینکه هدف شما از راه اندازی این پیج صرفا جذب مخاطب به سایت خودتان است را از ذهن وی حذف خواهد کرد.

۶- فعال باشید: به نظرات و عقاید بقیه در مورد مطالبتان تا حد امکان پاسخ دهید و در بحثا شرکت کنید، حتی در صورت امکان خودتان بحثی را شروع کنید.

۷- تعصب و عصبانیت ممنوع: نسبت به محتوای خود تعصب نداشته باشید و در صورت انتقاد از مطالب حتی اگر این انتقاد شدید یا بی ادبانه بود به هیچ وجه عکس العمل نادرست نشان ندهید و پاسخ های منطقی ارائه کنید.هر حرکت اشتباه شما در شبکه های اجتماعی توسط میلیون ها نفر قابل دیدن است و رقیبان شما می توانند از هر حرکت اشتباه شما نهایت استفاده را ببرند.

۸- تیتر گول زننده هرگز: به هیچ وجه اخبار یا مطالب غیر واقعی یا مطالبی با تیتر گول زننده اشتراک گذاری نکنید، شاید به صورت لحظه ای مخاطب زیادی به سایت شما سرازیر شوند اما باعث لطمه به اعتبار سایت شما و کاهش چشمگیر مخاطب های شما در آینده می شود.

۹- زمانبندی داشته باشید: سعی کنید در طول روز به تناوب مطالب خود را پست کنید و از ارسال یک جای مطالب در چند پست پیاپی یا در یک پست به شدت خودداری نمایید. زمان پیک حضور مخاطبان در شبکه ها را بیابید و در آن زمان پست های خود را بارگزاری کنید.

۱۰- محتوای مرتبط: برای جذب حداکثری مخاطب و حفظ اعتبار سایت شما حتما و حتما محتوای خود را در گروه های مرتبط با موضوع منتشر کنید.

۱۱- زود مایوس نشوید: زمانی که شما در یک شبکه اجتماعی فعالیت خود را آغاز می کنید، حتما باید زمانی را برای جا افتادن شما و افزایش دنبال کننده های خود در نظر بگیرید و انتظار نداشته باشید به سرعت مخاطبان زیادی به سایت شما وارد شوند. این نکته را فراموش نکنید که حضور شما در شبکه های اجتماعی علاوه بر جذب مخاطب به معرفی برند شما کمک شایانی خواهد کرد.

۱۲- مراقب باشید توسط شبکه جریمه نشوید: ارسال بیش از حد پست در مدت کوتاه و همچنین اشتراک گذاری این پست ها در گروه های مختلفو زیاد و البته خارج از عرف ممکن است باعث شود، شبکه شما را به عنوان اسپمر شناسایی کند و به شما تذکر دهد یا مورد جریمه قرار دهد. بعضا هم باعث حذف شما خواهد شدو این موضوع در شبکه های اجتماعی مانند g+ و وایبر بیشتر دیده شده است.

logo-samandehi