دوشنبه، 10 فروردین 94 - 10:06

 

وقتی که نوبت به بررسی تجارت الکترونیک می‌رسد، صاحبان تجارت و مدیران بازاریابی عموما بر معیارهایی چون میزان تبدیل، تعداد تراکنش‌ها و متوسط سفارش محصول متمرکز می‌شوند.
این معیارها ارزشمند هستند و باید نظارت شوند. بعد از تمام اینها، بررسی نتایج، آنچه که مستقیما بر درآمد و خط زیرین تاثیرگذار است، باید صورت گیرد.
به لطف Google Analytics، به علاوه Mixpanel، Flurry، Site Catalyst و دیگر برنامه‌های آنالیزکننده این معیارهای تجارت الکترونیک برای صاحبان وب‌سایت به آسانی در دسترس می‌باشند.

در صورتیکه تمرکز بر نتایج کلید راه‌حل است، توجه دقیق بر بررسی رفتار و تعامل کاربر با وب‌سایت و برنامه‌های موبایل نیز به بهبود تدریجی قابل‌توجهی می‌انجامد. در اینجا ۵ فعل و انفعال که بیشتر افراد باید آنها را در نظر بگیرند، در حالیکه بررسی نمی‌کنند، را آورده‌ایم.

آی تی پورت - مقالات

طبقه‌بندی‌های محصول

شما به آسانی می‌توانید در مورد محصولات برتر، آنچه که به فروش رفته و آنچه که به فروش نرفته در وب‌سایت خود گزارش تهیه کنید. اما، از این هم فراتر بروید و فرض کنید که در حال جمع‌آوری گزارشات برای طبقه‌بندی محصولات خود هستید. همانطورکه همه ما می‌دانیم. برخی از دسته‌بندی‌ها از دیگر دسته‌بندی‌ها درآمد بیشتری می‌توانند کسب کنند. بطور مثال، به نظر می‌آید که مردها – یا آنهایی که برای مردها هدیه خریداری می‌کنند – برای ساعت‌های مچی پول بیشتری را صرف می‌کنند.

زمانی که دسته‌بندی‌هایتان را مشخص کردید، برای دستیابی به دید درمورد دسته‌بندی‌های محصول توسط کانال ترافیک، کمپین یا حتی به وسیله کلیدواژه، لایه‌ای عمیق‌تر را بخش‌بندی کنید. ببینید که چه اقلامی و دسته‌بندی‌هایی برچسب برتر کسب می‌کنند، هزینه‌های بازاریابی باید برای ادامه جریان به کجا بروند.

مقایسه محصول

بسیاری از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک این امکان را به خریداران می‌دهند که محصولات را یکی پس از دیگری برای آسان کردن مقایسه ابعاد، ویژگی‌ها، قیمت و دیگر ویژگی‌ها و نیز برای فرصتی برای تشویق به خرید محصولات دارای ارزش بیشتر، لیست کنند.

اگر وب‌سایت شما دارای هزاران و یا حتی صدها محصول است، این عملی نیست که تمام آن محصولات را در یک جدول مقایسه لیست کنید. آنچه که عموما می‌بینید یک جعبه انتخاب مختص خریداران برای بررسی محصولاتی که آنها می‌خواهند یکی پس از دیگری ببینند، است.

یک روش سنجش قابل استفاده در این زمینه اگر شما از Google Analytics یا Mixpanel استفاده می‌کنید، بررسی تعامل کاربری خاص با یک رویداد، است. از طریق این وب‌سایت‌ها شما قادر خواهید بود که به بررسی محصولاتی که مقایسه می‌شوند، بپردازید. سپس می‌توانید گزارشات را در این مورد که چه محصولاتی خریداری شده‌اند و کدام محصولات حاضر هستند – یا حاضر نیستند – در تعاملات مقایسه و ارزیابی ارتباط بین دو کالا اجرا کنید.

به علاوه، ممکن است دریابید که محصولاتی وجود دارند که ترجیح می‌دهید در نظر گرفته شوند اما هنوز توسط کاربران برای مقایسه انتخاب نشدند. اکنون که این اطلاعات را دارید، می‌توانید اقدام کنید. برای مثال، می‌توانید محصولات مورد نظرتان را در بنرها، صفحه اصلی و یا کمپین بازاریابی ایمیلی خود تبلیغ کنید.

آی تی پورت - مقالات

بررسی گفتگوی زنده

شما شاید ویژگی گفتگوی زنده را در وب‌سایت‌ها دیده باشید. برای بررسی سرویس یا محصولی به یک سایت می‌روید، دعوتی را – در بعضی مواقع به شکل pop-up – که از شما درخواست می‌کند اگر دوست دارید با مسئول پشتیبانی مشتری گفتگو کنید، دریافت می‌کنید. من وب‌سایت‌هایی را در حالی دیده‌ام که متوسط سفارش محصول ۲۵ تا ۳۰% است اما زمانی که خریدی شامل گفتگوی زنده می‌شوند میزان سفارش بالاتر میرود.

این یک پیشنهاد عمومی به هر صاحب وب‌سایتی برای اجرای گفتگوی زنده، نیست. این ویژگی را در زمینه خود تست کنید تا آنچه که را برای شما کار می‌کند تشخیص دهید.

اگر گفتگوی زنده سرویسیست که شما ارائه می‌دهید، یا در نظر دارید آن را ارائه دهید، این موضوع پر اهمیت است که بررسی کنید چه تعداد از بازدیدکنندگانتان از گفتگوی زنده استفاده می‌کنند و از آَن تعداد بازدیدکننده موارد زیر را مشخص کنید:

  • میزان تبدیل
  • متوسط سفارش محصول
  • کل درآمد حاصل شده

اگر گفتگوی زنده را به درستی پیاده‌سازی کنید، از این پس می‌توانید اثر این ویژگی را بر خرید محصول از دسته‌بندی‌های خاص بسنجید. بطور مثال، اگر رابطه زیادی بین برچسب خرید و تعاملات گفتگوی زنده وجود دارد، بکارگیری ابزار اضافی برای گفتگوی زنده در ساعات طولانی می‌تواند مفید باشد.

 آی تی پورت - مقالات

حذف از سبد خرید

متداول شده است که کلیک بر روی “اضافه کردن به سبد خرید” را برای بررسی اینکه کدام محصول به سبد خرید آنلاین اضافه شده است، اندازه‌گیری می‌شود. این نیز مفید خواهد بود که حذف از سبد خرید، یا محصولاتی که بازدید کننده آنها را به سبد خرید اضافه و سپس آن‌را حذف کرده است، را بررسی کنید.

بخش‌‌های کاربر خود را بشناسید

اگر در موضوع بخش‌بندی تازه‌کار هستید، انواع مختلف مشتریانی که از شما خرید می‌کنند را یادداشت کنید.

برای نمونه، ممکن است در درجه اول یک فروشگاه محصول مصرف‌کننده باشید، اما یک نمایندگی فروش یا کانال توضیع داشته باشید. این نمایندگی‌ها به محض ورودشان به سیستم تشخیص داده می‌شوند و سیستم شما قیمت‌گذاری و تخفیفاتی که مختص آنهاست، را نشان خواهد داد. زمان بررسی تراکنش‌ و درآمدها، این اهمیت دارد که گزارش‌ها را بر اساس این نوع کاربران بخش‌بندی کنید. در غیر این صورت سفارش بزرگی یا قیمت بالای تخفیف داده شده برای یکی از نمایندگی‌هایتان درآمد و میزان تبدیل شما را منحرف خواهد کرد.

logo-samandehi