شنبه، 19 اردیبهشت 94 - 11:22

292beb8c5a17214dd89a121e2f7520aa_L

فضاهای ذخیره ابری گرچه هنوز به طور گسترده و به ویژه در کشور ما رایج نشده اند و محدودیت هایی نظیر کمبود پهنای باند آپلود نسبت به دانلود سرویس های اینترنت نیز کار با این امکانات را سخت تر می کند اما هنوز هم میتوان برای ذخیره فایل های ضروری و کم حجم نظیر کپی مدارک و از این دست ، از آن ها استفاده کرد، در حقیقت این فضا های ذخیره سازی مزایایی دارند که بعضا ارزشش را دارد که کمی وقت بگذارید و فایل های خودتان را روی آن های ذخیره کنید ،گرچه کاملا متوجه هستم که با وضع اینترنت کشور عزیزمان به خصوص در زمینه آپلود حرفی برای گفتن باقی نمی ماند اما باید در نظر گرفت که حداکثر سرعت آپلود روی بستر ADSL که در حال حاضر شاهراه اصلی شبکه اینترنت کشور ماست در بهترین حالت ۳٫۳ مگابیت بر ثانیه می باشد که با در نظر گرفتن عوامل تاثیر گذارنده عملا این مقدار دست نیافتنی خواهد بود و با چنین سرعتی نمیتوان فایل های حجیمی مانند فیلم و عکس را بروی فضای ابری آپلود کرد اما همانطور که ذکر شد در کنار این مسائل باز میتوان استفاده های مناسبی از این خدمات کرد. در ادامه با معرفی و مقایسه چهار سرویس برتر در این زمینه همراه ما باشید.

با وجود اینکه خدمات فضای ذخیره ابری به سرعت گسترش پیدا کرده است ، طبعا تعداد زیادی از شرکت های مختلف از این خدمات پشتیبانی می کنند اما هم اکنون چهار سرویس iCloud ،Google Drive ،Dropbox و OneDrive در صدر دیگر سرویس ها قرار می گیرند. هر کدام از این سرویس ها از ویژگی های به خصوص خود به همراه مقدار فضایی که به کاربر اختصاص می دهند بر خوردار هستند اما سوال اینجاست که کدام یک در ازای مبلغ کمتر فضای اضافی بیشتر ( در کنار فضای رایگان) در اختیارتان قرار می دهد؟ ، کدام از همه ی پلتفرم ها پشتیبانی می کند و بیشترین کارایی را بین پلتفرم ها داراست؟ ، کدام یک تمام امکانات و ویژگی هایی که نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهد؟. تمامی این ها سوالاتی هستند که قبل از استفاده از این سرویس ها به ذهن خطور کرده و انتخاب را سخت تر می کنند اما اگر اندکی وقت بگذارید ، پس از خواندن این مقاله دید و آشنایی بهتری از سرویس های ذخیره ابری پیدا خواهید کرد. چهار سرویس ذکر شده را به ترتیب بررسی خواهیم کرد.

Apple iCloud

Apple iCloud

اول از همه ، فضای ذخیره ابری را مانند یک هارد اکسترنال در نظر بگیرید که می توانید تمام اطلاعات خود ار روی آن ذخیره کنید با این تفاوت که این اطلاعات بصورت آنلاین در هر زمان و مکانی که بخواهید در دسترس خواهند بود و به جای اینکه به وسیله سیم به این هارد دسترسی داشته باشید یا بخواهید آن را با خود حمل کنید، از طریق اینترنت و در هر جایی به اطلاعات خود دسترسی خواهید داشت. iCloud به شما این امکان را می دهد که تمام اطلاعات ضروری خود مانند عکس و فیلم و غیره را که روی آیفون ، آیپد و آیپاد تاچ خود دارید را بکاپ بگیرید. این سرویس در صورتی که فعال باشد، زمانی که دیوایس شما متصل به برق و وای فای باشد اقدام به بکاپ گرفتن از اطلاعات ضروری می کند و این اطلاعات از طریق iCloud.com قابل دسترسی خواهند بود. علاوه بر این می توانید از امکاناتی نظیر Find my iPhone ،Mail ،Calendar Contacts و iWork این سرویس در سایت این سرویس استفاده کنید. به وسیله iCloud هر آنچه که شما از iTunes ، iBooks یا AppStore دریافت کنید در تمامی دیوایس هایی که متصل به این سرویس هستند قابل استفاده خواهد بود و علاوه بر این به وسیله ویژگی Family Sharing بقیه اعضا خانواده تا حداکثر ۶ نفر می توانند برنامه ها ، عکس ها و دیگر چیزها را با اعضای دیگر به اشتراک بگذارند. در نهایت یکی دیگر از ویژگی های دیگر این سرویس iCloud Drive  نام دارد که کمک میکند تا شما اطلاعات خود را روی iPhone ،iPad و Mac مدیریت کنید و علاوه بر این این ویژگی با نرم افزار های iOS و OS X سازگاری داشته و این امکان را می دهد که اطلاعات آن ها را با iCloud یکسان سازی کنید.

فضای رایگان: ۵ گیگابایت

هزینه فضای اضافی:

۲۰ گیگابایت : ماهی £۰٫۷۹

۲۰۰ گیگابایت : ماهی £۲٫۹۹

۵۰۰ گیگابایت : ماهی £۶٫۹۹

۱ ترابایت : ماهی  £۱۴٫۹۹

پلتفرم های قابل استفاده: Web ،Mac ،iOS ،Windows

برای استفاده از این سرویس نیاز به Apple ID دارید. این سرویس روی iOS 8 ،OS X Yosemite و ویندوز ۷ و هشت اجرا می شود و حالت وب آن نیز توسط مرورگر های Safari ،FireFox ،Chrome و Internet Explorer پیشتیبانی می شود.

Google Drive

Google Drive

سرویس گوگل نیز مانند iCloud امکانات مبتنی بر خدمات خودش را دارد، مثلا این سرویس با Google+ در ارتباط است و می توانید عکس های Google+ را بر روی درایو ذخیره کنید یا اینکه Attachment های Gmail را بر روی درایو خود داشته باشید. محیط سرویس درایو همانند iWork اپل است و تمامی اطلاعات می تواند به صورت دسته بندی شده درون آن قرار بگیرد و از طریق وب یا نرم افزار های گوگل درایو در دسترس باشد. از جمله ویژگی های این سرویس ، آپلود کردن ساده اطلاعات به روش Drag and Drop و نیز قابلیت ادامه فعالیت در حالت Offline می باشد. کسانی نیز که از Chromebook استفاده می کنند بصورت پیش فرض این سرویس را روی نوت بوک خود داشته و فایل هایشان بصورت اتوماتیک بکاپ گرفته خواهد شد. از دیگر ویژگی های این سرویس امکان تهیه عکس از مطالب توسط دیوایس های اندرویدی و تبدیل آنها به فرمت PDF است و همانگونه که ذکر شد میتوان به صورت دلخواه اطلاعات را از درایو روی تلفن خود ذخیره کنید تا در مواقعی که به اینترنت دسترسی ندارید نیز بتوانید از اطلاعات خود استفاده کنید و با استفاده از موتور جستجوی قدرتمند گوگل می توانید با سادگی فایل های درون درایو خود را با سرچ کلید واژه پیدا کنید.

فضای رایگان: ۱۵ گیگابایت

هزینه فضای اضافی:

۱۰۰ گیگابایت: ماهی $۱٫۹۹

۱ ترابایت: ماهی $۹٫۹۹

۱۰ ترابایت: ماهی $۹۹٫۹۹

۲۰ ترابایت: ماهی $۱۹۹٫۹۹

۳۰ ترابایت: ماهی $۲۹۹٫۹۹

پلتفرم های قابل استفاده: Web ،Chrome OS ،Andriod ،Mac ،iOS ،Windows

برای استفاده از این سرویس نیاز به Google ID دارید. برنامه Desktop این سرویس بر روی Chrome OS ،Windows Vista به بالا و OS X Lion و جدیدتر نصب خواهد شد و مرورگر های Chrome ،FireFox ،Safari (غیر از مدل ویندوزی آن) و Internet Explorer از آن پشتیبانی میکنند.

OneDrive

OneDrive

این سرویس که توسط مایکروسافت پشتیبانی می شود شباهت زیادی به Google Drive دارد به صورت پیش فرض روی Windows 8 نصب شده است و کاربران این سیستم عامل به ویژگی هایی مانند Smart Syncing ،Camera Roll ،PC backup و Windows Store integration دسترسی دارند. این سرویس به صورت هماهنگ با نرم افزار های Office مایکروسافت ارتباط دارد و بدین وسیله میتوانید فایل های ورد، پاور پوینت و غیره را بر روی این فضا ذخیره کنید. اگر از سرویس Office 365 استفاده می کنید می توانید فایل های درون OneDrive خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و بصورت زنده تغییراتی را اعمال کنید و کار گروهی انجام دهید.

 فضای رایگان: ۱۵ گیگابایت

هزینه فضای اضافی:

۱۰۰ گیگابایت: ماهی $۱٫۹۹

۲۰۰ گیگابایت: ماهی $۳٫۹۹

۱ ترابایت (به همراه دسترسی به Office 365 بدون هزینه اضافی): ماهی $۶٫۹۹

پلتفرم های قابل استفاده: Web ،Windows ،Windows Phone ،Mac ،iOS،Android

با دعوت از دوستان خود به استفاده از این سرویس ۵ گیگابایت فضای رایگان اضافی دریافت خواهید کرد همچنین با فعال سازی Camera roll backup نیز ۳ گیگابایت دیگر هدیه خواهید گرفت. برای استفاده از این سرویس نیاز به اکانت مایکروسافت دارید. برنامه Desktop این سرویس بر روی Windows Vista و جدیدتر ، OS X Lion و جدیدتر نصب خواهد شد و مرورگر های Internet Explorer ،Chrome ،FireFox و Safari نیز از آن پشتیبانی می کنند. برنامه موبایل این سرویس نیز برای Android ،iOS و Windows Phone قابل دسترس خواهد بود.

 Dropbox

Dropbox

 این سرویس بر خلاف رقبای قبلی پنل کاربری و امکانات خاصی ندارد و فضایی ابری در اخیتارتان قرار می دهد تا هر چه می خواهید را بر روی آن قرار دهید. با استفاده از این سرویس می توانید فولدر هایی از اطلاعات خودتان را با کسانی که میخواهید در اشتراک بگذارید و آلبوم عکس مشترک نیز از ویژگی های دیگر این سرویس است. Dropbox به امکان Virtual syncing اش مشهور است. بدین وسیله می توانید اطلاعات را به راحتی Drag and Drop میان دستگاه ها و پلتفرم های مختلف خود به اشتراک بگذارید. برنامه موبایل این سرویس نیز میتواند عکس های تلفن همراه را به صورت اتوماتیک در فولدر Dropbox ذخیره کند.

فضای رایگان: ۲ گیگابایت

هزینه فضای اضافی:

۱ ترابایت ماهی $۹٫۹۹

مقدار فضای دلخواه: ماهی $۱۵

پلتفرم های قابل استفاده: Web،Mac ،iOS ،Android، Windows

برای استفاده از این سرویس نیاز به اکانت Dropbox دارید. با دعوت از دوستان یا ثبت Feedback میتوانید فضای اضافه رایگان دریافت کنید. برنامه Desktop این سرویس روی Windows ،OS X و Linux نصب خواهد شد. مرورگر های Internet Explorer ،Chrome ،Safari ،FireFox و Opera نیز از این سرویس پشتیبانی می کنند. علاوه بر این Dropbox با استفاده از مرورگر های موبایل و برنامه موبایل برای iOS ،Android و سیستم عامل Blackberry نیز قابل استفاده است.

نتیجه گیری

OneDrive بهترین گزینه برایتان خواهد بود اگر مقدار فضای اضافی در برابر مبلغ پرداختی مد نظرتان است ، این سرویس بیشترین مقدار فضا را با کمترین قیمت در اختیارتان خواهد گذاشت ، $۶٫۹۹ برای یک ترابایت فضای ذخیره. از سوی دیگر اگر تنها فضای ذخیره ابری رایگان نیاز دارید، Google Drive و OneDrive در یک جایگاه قرار می گیرند و میتوانید بر اساس پلتفرم های مورد استفاده خود تصمیم بگیرید که از کدام استفاده کنید ، به عنوان مثال کاربرانی که از محصولات اپل استفاده می کنند می توانند نهایت استفاده از iCloud را ببرند یا کسانی که از Windows Phone در کنار کامپیوترشان استفاده می کنند قطعا OneDrive می تواند امکانات بیشتری را در اختیارشان قرار دهد و در پایان نیز کسانی که تنها به دنبال ذخیره اطلاعاتشان هستند و نیازی به امکانات بیشتر ندارند می توانند از Dropbox استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi