شنبه، 09 خرداد 94 - 09:17

صادق-عباسی-شاهکوه

معاون سازمان تنظیم مقررات رادیویی گفت: کاهش میزان پیامک و تماس اپراتورها به دلیل فعالیت نرم افزارهای موبایلی یک چالش جهانی است و در کشور ما نیز آمار پیامک دیگر رشد نداشته و حتی رو به کاهش است.معاون صدورپروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره زیانی که برخی اپراتورها از ناحیه کم شدن تماس و پیامک به دلیل فعالیت نرم افزارهای موبایل داشته اند گفت: این نرم افزارها بر بستر یک اپراتور فعالیت میکنند و جایگزین خدمات اصلی شده اند.
صادق عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه قطع کردن و یا مسدودسازی این نرم افزارها در دست وزارت ارتباطات نیست گفت: ما موضوعات را از دیدگاه اقتصادی نگاه میکنیم و سعی داریم ضرر و زیان را کاهش دهیم اما موضوعات فرهنگی و امثال آن در جای دیگری تصمیم گیری میشود.
معاون سازمان تنظیم مقررات همچنین درباره ساماندهی این نرم افزارها تاکید کرد: در دنیا هم هنوز به جمع بندی نرسیده‌اند که با این نرم افزارها چگونه برخورد کنند اما مدلهای متفاوتی پیشنهاد میشود از جمله همکاری دو طرفه با اپراتورها و یا ارایه سرویس مشابه توسط اپراتور، ما هم هنوز نهایی نکرده ایم که چه کار میشود کرد اما به هر صورت این نرم افزارها باید براساس مقرراتی فعالیت کنند، ما هم امسال نسخه اولیه مقررات فعالیت این نرم افزارها را تهیه خواهیم کرد.
معاون رگولاتوری، با اشاره به اعطای مجوز نسل ۳ و ۴ به دو اپراتور بزرگ کشور گفت: در کمتر از هشت ماهی که از اعظای مجوز میگذرد این اپراتورها در بیش از ۲۰۰ شهر کشور نسل سوم و در ۷۰ شهر نسل چهارم را راه اندازی کرده اند که میتوان گفت در دنیای یکی از سریعترین رشدها را داشته ایم.
عباسی شاهکوه همچنین با بیان اینکه در حوزه خدمات همچنان نیاز به رشد داریم افزود: برای پر شدن خلائی که در ارایه خدمات داشته ایم بر اساس مصوبه سال قبل کمسیون تنظیم مقررات بر آن شدیم تا امسال مجوز اپراتورهای مجازی را هم اعطا کنیم که این اپراتورها دیگر شبکه ایجاد نمی‌کنند و بر بستر شبکه اپراتورهای قبلی کار می‌کنند و تمرکز آنها بر روی خدمات است.
وی همچنین درباره مزیت اپراتورهای مجازی گفت: این اپراتورها حرفه ای هستند و می دانند از اپراتور اصلی چه کیفیتی بخواهند به همین دلیل کیفیت در هر دو سمت ارتقا خواهد یافت و از آنجا که حیات آنها وابسته است به کیفیت، این یکی از اتفاقات خوب در زمینه ارتقای کیفیت خواهد بود.
مجوزهای PAP و ISP جمع آوری میشود
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بحث تجمیع پروانه ها اشاره کرد و گفت: در حوزه ثابت هم همین کار را انجام داده ایم و با اعطای مجوزهای FCP یا همان اپراتور ثابت قصد داریم تمام مجوزهای قبلی که تحت عناوین PAP و ISP و امثال آنها را یکی کرده را با عنوان اپراتور ثابت صادر کنیم که این اپراتورها مانند اپراتورهای مجازی موبایل بر بستر شبکه موجود خدمات میدهند و بر انواع خاصی از خدمات متمرکز هستند.
معاون صدور پروانه سازمان تنظیم در ادامه گفت: شرکتهایی هم میتوانند فقط در بخش خدمات ثابت فعال شوند که با عنوان servco مجوز دریافت میکنند و بعنوان مرکز خدمات معرفی خواهند شد و در سال جاری مجوز آنها را نیز صادر خواهیم کرد که بر عکس اپراتورهای اصلی محدودیتی هم در تعداد ندارند.
Wifi را مانند اکسیژن در همه جا گسترش خواهیم داد
عباسی همچنین در ادامه در خصوص گسترده شدن شبکه های با کیفیت بالا در سطح شهر گفت: شبکه های وای‌فای بعنوان کمک شبکه های موبایل ایجاد شده اند و به دلیل خاصیتی که دارند میتوانند در همه نقاط وجود داشته باشند که ما در مجوزهای جدید به اپراتورهای ثابت FCP که هم اکنون تحت عنوان شرکتهای PAP فعالیت میکنند این مجوز را داده ایم و تشویقشان میکنیم که در محیط خارج هم خدمات بی سیم تحت پروتکل wifi ارایه کنند و به نوعی از کاملا ثابت بودن خارج شده و به کمک شبکه موبایل بیایند، در نهایت اینکه این wifi مانند اکسیژنی است که باید همه جا در دسترس باشد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند.
عباسی در ادامه گفت: طبیعی است که هر خدمتی هزینه خودش را دارد و هر کسی که کیفیت بالاتر میخواهد هزینه بیشتری باید پرداخت کند اما نکته اینجاست که مردم مجبور نباشند برای کیفیتی پول بپردازند که به آن نیازی ندارند، بلکه مردم باید حق انتخاب داشته باشند تا بتوانند از هر اپراتور، از نوع خدمتی که میخواهند را با هر کیفیتی که نیاز دارند دریافت کنند و فقط برای همان پرداخت داشته باشند و مانند بسیاری موارد به اجبار هزینه اضافه پرداخت نکنند، بر همین اساس ما در مجوزها و مقررات جدید تلاشمان بر این است که خدمات را برای مردم گسترش دهیم تا علاوه بر حق انتخاب بتوانند با قیمتی معقول سرویس مورد نظر را انتخاب کنند.
عباسی همچنین از صدور مجوز مراکز تماس خبر داد و گفت: سازمانها و شرکتهای بزرگ برای خودشان مراکز تماس و مراکز پاسخگویی دارند چرا که برای آنها هزینه مقرون به صرفه است اما شرکتهای کوچک این امکان را ندارند و خدمات آنها گاهی مطلوب نیست چرا که ایجاد مراکز تماس برای آنها اقتصادی نیست، در سال جاری ما مجوزهایی را صادر خواهیم کرد که صرفا مراکز تماس یا همان call center هستند.
وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن میگفت درباره نوع فعالیت این مراکز یادآور شد: این شرکتها خدمات مرکز مشتریان را ارایه می‌کنند و مرکز ارتباط با مشتری هستند که به شرکتهای اصلی خمات خود را میفروشند و شرکتهای دیگر هم به جای اینکه خودشان مراکز تماس ایجاد کنند میتوانند خدمات را از این شرکتهای بخرند که نمونه این کار در همه جای دنیا وجود دارد و شما همین الان در اروپا با یک اپراتور که تماس بگیرید فردی که پاسخ شما را میدهد در هندوستان است و در حقیقت مراکز تماسی هستند که حتی به خارج از مرزها هم خدمات صادر میکنند و ما هم میخواهیم نمونه همین کار را شروع کنیم.
تخلف اپراتورهای اینترنت را گزارش کنید
مدیر کل نظارت بر سرویس های فناوری اطلاعات رگولاتوری هم درباره چگونگی بررسی سرعت اینترنت کاربران گفت: امسال اپراتورها را موظف کرده ایم شرایطی فراهم کنند که کاربران بدانند در هر سطح چه کیفیتی را دریافت میکنند.
علیرضا اصغریان در ادامه گفت: ممکن است در شبکه داخلی اپراتور شما ۸ مگابیت سرویس بگیرید اما اگر به کاربر سرویس اینترنت فروخته شده باشد این به آن معنی است که باید در نقطه خارج از کشور دقیقا به میزان فروخته شده سرویس ارایه شود و نه فقط در داخل شبکه خود اپراتور.
وی همچنین از کاربران خواست تا در موقع تست به پنلی که اپراتور به آنها میدهند مراجعه و تست را همانجا انجام دهند تا بر همین اساس ما بتوانیم از اطلاعاتی که ثبت میشود پیگیری کنیم، چرا که این تستها در سیستم ثبت و ما در مواقعی که شکایتی صورت بگیرید به همه آنها دسترسی داریم.
اصغریان در پایان از کاربران خواست در صورتی که از پاسخ اپراتور قانع نشدند شکایات خود را از طریق مراکز استان و یا سامانه ۱۹۵ به اطلاع وزارت ارتباطات برسانند.
لزوم همکاری شهرداری
میهمان دیگر این برنامه مدیر کل نظارت بر سرویسهای ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود و در پاسخ به دلیل دایمی بودن مشکلات موبایل در شهرها گفت: قطعا از خدمات نباید رضایت کامل داشته باشیم چراکه کیفیت بی پایان است اما ساخت و سازهای شهری همیشه ادامه دارد و اگر به موازات آن توسعه شبکه موبایل و اصلاحات آن انجام نشود قطعا مشکلاتی رخ میدهد چرا که تلفن همراه بر اساس سیگنال نقطه ای کار میکند و جابجایی‌ها روی آن موثر است.
ولی الله مرادی در ادامه گفت: متاسفانه از ناحیه نهادهای مختلف مشکلاتی داریم و از جمله با شهرداریها که امیدواریم با هماهنگی هایی که با شهرداریهای استانها مخصوصا تهران داشته ایم بتوانیم این موضوع را حل کنیم.
وی همچنین به نظارت کامل بر سامانه صدور قبض اپراتورها تاکید کرد و گفت: ما بصورت آنلاین دقیقا سیستم بیلینگ یا صدور قبض اپراتورها را رصد میکنیم و اگر مشکلی باشد رسیدگی میکنیم اما در چند وقت اخیر مشکلاتی از ناحیه بسته های اینترنتی و تفاوت آن با تعرفه آزاد پیش آمد که آنها را هم حل کردیم و اپراتور موظف است به کاربر اطلاع رسانی دقیق کند تا هزینه ناخواسته ای برای وی منظور نشود.
وی افزود: با گسترس تلفنهای هوشمند و افزایش مصرف اینترنت بسیاری از کاربران از ناحیه هزینه اینترنت شکایت دارند و میگویند این مصارف برای آنها نبوده اما در بررسی ها مشخص شده است که نرم‌افزار تلفن همراه بصورت خودکار از شبکه استفاده می‌کند که کاربران باید دو کار را انجام دهند یکی تنظیم سیستم برای عدم استفاده از شبکه و دوم استفاده از بسته های اینترنتی که ارزانتر هستند و هزینه ناخواسته هم در آنها ناچیز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi